کد خبر: 629102
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با مهرداد لاهوتی

مجلس بر اساس تعهد، تخصص و تجربه رای بدهد

مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس به وکلای ملت توصیه کرد که به دولت کمک کنند تا با صرف کمترین زمان اداره کشور را آغاز کند و با معرفی سرپرست و انتخاب گزینه‌های جدید معطل نشود.

مجلس بر اساس تعهد، تخصص و تجربه رای بدهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – مجلس شورای اسلامی از امروز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیسی را در صحن علنی کلید زد تا بعد از چند روز و دو شیف کار در هر روز تا پایان هفته تکلیف کابینه سیزدهم را روشن کند. کابینه‌ای که از روز معرفی تا حالا کلی حرف و حدیث به راه انداخته و این گمانه را ایجاد کرده که برخلاف تصورات اولیه از نتیجه همسویی دولت و مجلس شاهد رای اعتماد نگرفتن برخی افراد باشیم. 

برخی از فعالان سیاسی با در نظر گرفتن جوانی، بی‌تجربگی و بعضا ناشناس بوده برخی از گزینه‌های معرفی شده، از احتمال انداخته شدن آنها توسط مجلس می‌گویند و برخی دیگر به مجلس توصیه می‌کنند که تعامل بیشتری با دولت کند تا در این شرایط حساس کنونی در کار دولت وقفه ایجاد نشود. 

مهرداد لاهوتی، نماینده پیشین مجلس  از جمله افرادی است که در گروه دوم قرار می‌گیرد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» از ضرورت توجه به سه معیار مهم در بررسی کابینه سخن گفت. او تعهد، تخصص و تجربه را از جمله شاخص‌هایی که وزرا باید داشته باشند و مجالس عموما به آن تاکید دارد، دانست و گفت: «مجلسی‌ها قطعا باید در بحث تعهد، دقت لازم را داشته باشند اما چون فیلترهای دیگر نظارتی هم وجود دارد، خیلی از این بابت جای نگرانی نیست و افرادی که به مجلسی معرفی شده‌اند به خصوص در دولت آقای رئیسی حتما از این فیلترهای گذشته‌اند و افراد متعهدی هستند».

وی افزود: «وقتی تخصص سخن می‌گوییم منظور این است که مثلا افراد تحصیلات مرتبط داشته باشند. یعنی یک فرد متخصص راه و ساختمان در بخش کشاورزی به کار گرفته نشود. تجربه هم می‌تواند خیلی کمک کننده باشد. فرد باید نسبت به وزارتخانه‌ای که برای آن معرفی شده است، بیگانه نباشد. نمی‌گویم که بعدا نمی‌تواند کسب تجربه کند اما بالاخره زمان می‌برد و در این شرایط حساس فعلی بهتر است که چنین زمانی صرف نشود و افراد از قبل تجربه لازم را داشته باشد».

لاهوتی درباره نحوه برخورد مجلس یازدهم با گزینه‌های پیشنهادی رئیسی نیز گفت: «بر اساس رایزنی‌هایی که از زمام معرفی کابینه تا کنون انجام شده است، می‌توان گفت که نمایندگان تقریبا 90 درصد تصمیم خود را گرفته‌اند اما 10 درصد هم امکان تغییر وجود دارد. این تغییر می‌تواند در اثر نظر موافقان و مخالفان و البته با توجه به اینکه چه وزن و نفوذی در مجلس دارند ایجاد شود . یا با توجه به سخنان و دفاع رئیس جمهور از گزینه‌های پیشنهادی خود. آقای رئیسی بخش اول سخنان خود را مطرح کردند و در بخش دوم نیز خودشان یا فردی دیگری که به او محول شود امکان دفاع خواهد داشت، این دفاعیات بی‌اثر نیست».

این نمانده ادوار پیشین تاکید کرد: «به نظر من مجلس بهتر است که به دولت کمک کند زیرا رای اعتماد ندادن به برخی از وزرا یعنی اینکه وزارتخانه‌هایی به سرپرست سپرده شود و سه ماه طول بکشد که فردی جدیدی معرفی شود و این یعنی صرف وقت. بالاخره قرار نیست که در کشور همیشه یک عده مسئول باشند لذا اگر چهره‌های جدید و جوانی هم بیایند، ایرادی ندارد و اگر این معیارهایی که ذکر شد را داشته باشند، می‌توان خوشبین بود که بتوانند اثرات مثبتی داشته و مسیر جدیدی را ایجاد کنند».

وی در پاسخ به اینکه آیا خودتان به اثرگذاری این کابینه خوشبین هستید؟ گفت: «این کابینه خیلی چهره‌های جدید دارد و نمی توان خیلی دقیق نظر داد اما اگر مورد اقبال رئیس جمهور بوده‌اند، کفایت می‌کند به خصوص که ایشان هم باید با این کابینه کار کنند. این را هم در نظر داشته باشید که برای آقای رئیسی غیر از موفقیت مدیریت کشور، موفقیت خودش نیز مهم است و این هم کابینه اول اوست. یعنی حساسیت‌های لازم را به خرج داده و باید امیدوار بود و کمک کرد که موفق باشند». 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها