کد خبر: 629272
تاریخ انتشار :

جنجال بی‌اعتنایی وزیر خارجه انگلیس به طالبان

نشریه دیلی میل به نقل از منابع ناشناس گزارش کرد، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس چند روز پیش دستور صادر شده از سمت دولت این کشور در خصوص بازگشت از تعطیلات در سواحل مدیترانه با هدف رسیدگی به رخدادهای افغانستان را مورد بی اعتنایی قرار داده است.

جنجال بی‌اعتنایی وزیر خارجه انگلیس به طالبان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این منابع ادعا کردند، در ۱۳ اوت ، دو روز قبل از تصرف شهر کابل توسط طالبان، یک مقام ارشد دفتر نخست وزیر انگلیس به دومینیک راب وزیر خارجه این کشور متذکر شد که باید فورا به لندن بازگردد زیرا وضعیت پایتخت افغانستان رو به وخامت است.

بنا به گفته منابع نزدیک، وزیر خارجه انگلیس با این وجود بازگشتش را تا نخستین ساعات صبح دوشنبه به تعویق انداخته و "خشم زیادی" را به وجود آورد.

منابع گفتند: تردیدی وجود ندارد که به راب گفته شده بود در آن روز جمعه (۱۳ اوت) بازگردد. با این حال وقتی که او روز یکشنبه در نشست برگزار شده "کبرا " (اتاقهای گزارش دفتر کابینه) ظاهر شد، حجم قابل توجهی سورپرایز را موجب شد. او حتما نظر بوریس جانسون را جلب کرده و برای به پایان رساندن تعطیلاتش اجازه گرفته است.

این ادعاها با این حال از سوی یک هم پیمان نزدیک دومینیک راب رد شدند؛ کسی که تاکید کرد که مقامهای ارشد دولت روز جمعه گذشته به این وزیر خارجه انگلیس "دستور" بازگشت به لندن ندادند.

این هم پیمان بیان کرد: صحبت از این بود که او باید برای بازگشت برنامه ریزی کند.آنها گفتند اگر امور بدتر شد لازم است او بلافاصله آماده بازگشت باشد. او سپس در این باره با نخست وزیر حرف زده و توافق شد تا او روز یکشنبه برگردد.

آنها همچنین تاکید کردند، گزارشها در خصوص این که دومینیک راب بخش عمده روز یکشنبه گذشته را در ساحل گذرانده "درست نیستند" و اضافه کردند، "او خانواده اش را دقیقا در یک آلاچیق در ساحل قرار داد تا بتواند برگشته و در هتل کار کند و هر از گاهی نیز به آنها سر بزند.

وزیر خارجه انگلیس با دیلی میل درباره وجود حمایت قدرتمند اعضای حزب محافظه کار از او صحبت کرده و ادعاها درباره این که او برای استعفا کردن تحت فشار قرار گرفته را رد کرد.

راب گفت: من نشنیدم کسی از همکاران من در حزب محافظه کار خواستار استعفای من شده باشد اما من یک موج حمایت را داشته ام. تردیدی وجود ندارد که سطحی از سورپرایز همچون تمامی کشورها از بابت سرعت تصرفات طالبان وجود داشت اما من به عنوان وزیر خارجه ای که به سراسر جهان سفر می کنم، چه در مرخصی باشم چه در حال مسافرت برای مقاصد کاری، همواره برای رسیدگی به مسائل آماده هستم.

او بعد از آن این صحبتها را کرد که جورج رابرتسون، وزیر دفاع اسبق انگلیس که همچنین در گذشته به عنوان دبیر کل ناتو خدمت کرده اظهار کرد، "این مبهوت کننده است که دومینیک راب همچنان که هیات انگلیس در افغانستان دچار فروپاشی شده در تعطیلات بماند. به گفته رابرتسون، "اتفاقات ترسناکی که درهر دقیقه رخ می دهد توجه متمرکز مقامهای رده بالا را میطلبد.

رابرتسون بیان کرد: این حقیقت که وزیر خارجه مفقود است، به وضوح فقدان وجود هدف در نگرش دولت ما در ۲۰ سال قبل نسبت به کاری که آماده انجامش هستیم را نشان می دهد.من به عنوان دبیر کل اسبق ناتو در زمان حملات ۱۱ سپتامبر و شخصی که به کارگیری بند پنجم اساسنامه ناتو در ارتباط با دفاع شخصی را به کار گرفت از دورنمای این که بیستمین سالگرد با بازگشت طالبان به کنترل افغانستان مصادف شده است  ابراز انزجار کرد.

لیزا ناندی، وزیر خارجه دولت در سایه انگلیس صحبتهایی مشابه را مطرح کرده و استدلال کرد که "این که وزیر خارجه بدون مرخصی رسمی در ضمن یک بحران بین المللی در این ابعاد غایب است، شرم آوراست".

گزارش شده که راب به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ساعاتی قبل از آنکه طالبان در تاریخ ۱۵ اوت کابل را تصرف کند همزمان در تعطیلات بوده اند. چیزی که به ادعای نشریه میرور نشان دهنده "ابعاد جا خوردن جانسون و راب" از حمله سریع طالبان به پایتخت افغانستان است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها