کد خبر: 629350
تاریخ انتشار :

جدیدترین اظهار نظر بایدن در مورد طالبان

ایرنا – جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت اولویت ما در کابل خروج اتباع آمریکایی از افغانستان در سریع ترین زمان ممکن است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود که روند تخلیه هزاران نفر از کابل سخت و دردناک خواهد بود.

بایدن اظهار داشت در حال بررسی خروج متحدان افغانستانی خود که با آمریکا کار کردند و نیز دیگر گروههای در معرض خطر هستیم.

رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت از ماه جولای گذشته حدود ۳۳ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند و ۱۱ هزار نفر را تنها در ۳۶ ساعت از فرودگاه کابل تخلیه کردیم.

وی تصریح کرد نشان دادیم قادر هستیم هزاران نفر را از فرودگاه کابل روزانه خارج کنیم اما هنوز راه طولانی در پیش بوده و ممکن است، اشتباهاتی رخ دهد.

بایدن اظهار داشت افراد پس از خروج ابتدا به دهها نقاط ترانزیت در چهار قاره فرود می آیند و سپس با بررسی سوابق با هوایپماهای تجاری به آمریکا اعزام می شوند.

وی اظهار امیدواری کرد تا مهلت ۳۱ اوت روند خروج نیروهای نظامی پایان یابد اما گفت که همزمان درباره تمدید آن در حال بحث و رایزنی هستیم.

رئیس جمهوری آمریکا  در پاسخ به سوالی درباره نشست مجازی رهبران گروه هفت در روز سه شنبه گفت قرار است درباره هماهنگی و کمک کشورهای دیگر برای خارج کردن اتباعشان و افغانستانی هایی که با ما همکاری کردند، گفتگو کنیم.

بایدن همچنین اظهار داشت با طالبان درباره امنیت اطراف فرودگاه کابل مذاکره کردیم و آنها همکاری کردند. نیروهای طالبان تا کنون هیچ اقدامی علیه آمریکایی در کابل انجام نداده و به وعده های خود عمل کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اطمینانش به وعده های طالبان اضافه کرد به طالبان اطمینان ندارم آنها باید اثبات کنند که به دنبال رفاه مردم افغانستان هستند آنها  به دنبال کسب مشروعیت هستند و فعلا حرف می زنند، اما تا کنون حمله ای علیه آمریکا را انجام ندادند و باید ببینیم که در آینده چگونه عمل می کنند.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز سه شنبه ۲۴ اوت ( دوم شهریور) با رهبران گروه هفت بصورت مجازی درباره بحران افغانستان دیدار و گفتگو کند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز یکشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که رهبران گروه هفت درباره تداوم هماهنگی نزدیک در زمینه سیاست های مربوط به افغانستان و تخلیه نیروهای آمریکایی و شهروندان افغانستانی که با آمریکا همکاری نزدیک داشته اند و نیروهای افغانستانی با یکدیگر بحث و گفتگو خواهند کرد.

بایدن رئیس جمهوری آمریکا که ۱۷ تیرماه با اعلام ۳۱ اوت(۹ شهریور) بعنوان پایان حضور نظامیان کشورش در آستانه بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، تسلط طالبان را بر افغانستان حتمی نمی دانست، گمان نمی کرد کابل در ۲۴مرداد ماه سایگونی دیگری برای کشورش شود و دولت او را با چالش جدی مواجه سازد.

طالبان بسیار سریعتر از آنچه مقامات آمریکایی تصور می کردند بر افغانستان مسلط شد و این تسلط چنان برای واشنگتن سنگین و گران آمد که وقتی خبرنگار سی ان ان آن را سایگونی دیگر برای آمریکا دانست، آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور، مقایسه افغانستان با ویتنام را رد کرد اما واقعیت این بود که افغانستان حتی بدتر از ویتنام برای واشنگتن شده است.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و سرانجام۲۴ مرداد وارد کابل شد و دولت محمد اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

همزمان با روند پرشتاب خروج اتباع آمریکایی و غربی و برخی اتباع افغانستان، دولت واشنگتن به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی اعلام کرده که شاید به آنها دستور داده شود به جابجایی افرادی که از این کشور جنگ زده خارج شده‌اند، کمک کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، ۳۱ اوت را به عنوان مهلت پایان روند خروج کامل نیروهای خود از افغانستان تعیین کرده است، با این حال هشدار داده که در صورت نیاز به ادامه روند تخلیه، این بازه زمانی می‌تواند تمدید شود.

ارتش آمریکا در حال حاضر، کنترل فرودگاه کابل و کنترل ترافیک هوایی را در دست داشته و هدایت می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها