کد خبر: 629369
تاریخ انتشار :

احتمال جنگ ستارگان بین چین و آمریکا / این سلاح جادویی می تواند جرقه جنگ را بزند

بحران تایوان باعث افزایش اختلاف چین و آمریکا شده است. با این حال، ساخت جنگ افزارهای ضدماهواره جدید چین می تواند این بحران را وارد فاز جدیدی کند.

احتمال جنگ ستارگان بین چین و آمریکا / این سلاح جادویی می تواند جرقه جنگ را بزند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شاید باورکردنی نباشد اما هیتلر بدون جنگ و کشتار وسیع چکسلواکی و اتریش را فتح کرد. روسیه بدون جنگ پای در اوکراین گذاشت و آمریکا هم بدون جنگ در بسیاری از کشورهای دنیا پایگاه نظامی احداث کرد. با وجود این، چه کسی می تواند این موضوع را انکار کند که پشت ورود بدون خونریزی هیتلر به چکسلواکی یک ارتش تا بند دندان مسلح وجود داشت و این ارتش و تهدیدات هیتلر به حدی برای سیاستمداران چکسلواکی رعب آور بودند که باعث سکته امیل هاکا، رئیس جمهور این کشور شد.

حالا رئیس جمهور چین از الحاق صلح آمیز تایوان به این کشور سخن گفته است. شی‌جین ‌پینگ در مراسم یکصدمین سالگرد تاسیس حزب حاکم کمونیست در یک سخنرانی تند گفت که چین به تعهد خود برای الحاق تایوان پایبند است. وی تاکید کرد: "هیچکس نباید عزم و اراده و توانایی مردم چین را در دفاع از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دست کم بگیرد."

 کمتر کسی می تواند بوی صلح را از این جملات استشمام کند. آنچه مشخص است این است که چین قصد دارد با افزایش قدرت نظامی خود این الحاق به اصطلاح "صلح آمیز" را رقم بزند. اما چگونه؟

جنگ افزار ضد ماهواره، دستاوردی که اژدها را ترسناک و آمریکا را ضعیف می‌کند

نشنال اینترست در مقاله ای به موضوع فوق پرداخته است. نویسنده تاکید دارد که مهم ترین مانع چین برای تصرف تایوان یا الحاقش، آمریکا است. ایالات متحده آمریکا از مهم ترین متحدان دولت تایوان است و بارها به مقامات چین در مورد دخالت در تایوان یا اقدام برای الحاق آن به خاک چین هشدار داده است.

تا چندی پیش چین در مورد شدت عمل آمریکا نگران بود اما بنا به رای و عقیده نشنال اینترست این نگرانی امروز کمتر شده و شاید در آینده از بین برود. عامل اصلی این کاهش نگرانی جهش ارتش چین در ساخت نوعی سلاح جدید و استراتژیک است که تا کنون کمتر از آن استفاده شده است. طبق اعتراف نویسنده مقاله نشنال اینترست، ارتش چین شروع به ساخت مجهزترین جنگ افزارهای ضد ماهواره ای (anti-satellite (ASAT)) کرده است و این جنگ افزارها تنها عاملی هستند که میتوانند معادلات تایوان را به هم بزنند.

اما جنگ افزارهای ضد ماهواره چیستند؟ جنگ ‌افزار ضد ماهواره جنگ ‌افزاری است که برای از کار انداختن یا نابود کردن ماهواره جهت مقاصد استراتژیک نظامی بکار می ‌رود. تاکنون فقط کشورهای ایالات متحده، روسیه، چین و هند قادر به ساخت و گسترش این جنگ ‌افزارها بوده ‌اند.

آمریکا از دهه 50 وارد صنعت جنگ افزار ماهواره ای و ضد ماهواره ای شده است. شوروی از دهه 80 روی این مساله تمرکز کرده و چین هم در سال 2006 اولین تجهیزات ضد ماهواره ای خود را ساخته است.

طبق گفته نویسنده نشنال اینترست از سال 2006 تا کنون، چین قدرت و توان بسیار زیادی در زمینه ماهواره و تجهیزات ضد ماهواره ای پیدا کرده است و این کشور برنامه دارد تا چند سال دیگر بزرگترین تهدید ماهواره ای برای آمریکا باشد.

طبق گفته نویسنده، قدرت ماهواره ای آمریکا تا امروز مانع از دخالت مستقیم چین در امور تایوان می شد اما با افزایش توان نظامی چین و ساخت تجهیزات ماهواره ای احتمالا این مانع هم برداشته شده و چین تا چند سال دیگر عملا وارد تایوان شود.

انتخاب سوفی آمریکا

نویسنده معتقد است احتمالا تا چندی دیگر آمریکا با یک "انتخاب سوفی*" روبه رو شود. به این معنا که یا باید قید بزرگترین متحد استراتژیکش در شرق دور را بزند و بزرگترین عامل مهار چین در همسایگی اش را تنها بگذارد یا وارد یک جنگ خونین، کشنده و طولانی با جمهوری خلق چین و ارتش سرخ شود.

طبق گفته نشنال اینترست برنامه ماهواره ای چین به سرعت در حال پیشرفت است و اژدهای سرخ قصد دارد تا انتهای دهه 2020 رسما تبدیل به رقیب آمریکا در آسمان و فضا شود.

جنگ ستارگان رخ می دهد؟

شاید بسیاری بر این باور باشند که قدرت گرفتن چین در فضا عامل وقوع یک جنگ تمام عیار با آمریکا نخواهد شد و درگیری این دو در سطح لفاظی و تهدیدات استراتژیک باقی خواهد ماند. اگرچه این فرضیه تا حد زیادی منطقی است اما نباید فراموش کرد که جنگ افزارهای ضدماهواره ای، تسلیحاتی (تا حدی) نوظهور و جدید هستند و هیچ قوانین محدودکننده مشخصی برای آنها وجود ندارد و سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری و محدود کننده تسلیحات هم تا کنون کمتر به این مساله توجه داشته اند.

 از این رو، شاید بتوان این جنگ افزارها را تهدیدی برای دو بلوک غرب و شرق دانست؛ چرا که استفاده اشتباه از آنها می تواند رقابت را به یک جنگ تمام عیار جهانی تبدیل کند؛ جنگی که نه در زمین بلکه در آسمان ها رخ خواهد داد اما به مرگ میلیون ها انسان در روی زمین منجر خواهد شد.

 

*اشاره به فیلم و رمان انتخاب سوفی (Sophie's Choice). در بخشی از این رمان، زن باید بین دو فرزند خود یکی را انتخاب کند و به نازی ها بدهد تا او را به اتاق مرگ ببرند.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها