کد خبر: 629514
تاریخ انتشار :

گزارش ویژه نامه نیوز ؛

آیا جو بایدن دستور مذتکره با رئیسی را صادر می کند؟

کاملا مسجل است که جرم دموکراتها در تقابل با توافق هسته ای و اصالت آن، کمتر از جرم ترامپ و جمهوریخواهان ایالات متحده آمریکا نیست.

آیا جو بایدن دستور مذتکره با رئیسی را صادر می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی نامه نیوز : طی روزهای اخیر، مقامات آمریکایی در مواضع رسمی خود خواستار برگزاری هر چه سریع تر مذاکرات میان ایران و اعضای 1+4 شده اند. ند پرایس، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به سخنان حجه الاسلام  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان  در مراسم تحلیف تاکید کرد که اگر او واقعا عزم راسخی برای برداشته شدن تحریم‌ها دارد این دقیقا همان چیزی است که روز میز مذاکرات وین قرار دارد.رئیس جمهور ۱۴ مرداد در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی گفت از هر طرح دیپلماتیک که باعث لغو تحریم‌های آمریکا شود استقبال می‌کند.

نمایندگان جمهوری اسلامی و کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای از میانه فروردین تا حدود یک ماه و نیم پیش برای احیای برجام شش دور مذاکره کردند و دور بعدی گفت‌وگوها بدون این که تاریخ مشخصی برای آن تعیین شود به تشکیل دولت سیزدهم در ایران موکول شد.آمریکا برای نخستین‌بار پس از خروج از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارد. هدف نهایی از مذاکرات وین بازگشت آمریکا به توافق، لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به انجام کامل تعهدات برجامی عنوان می‌شود.با این حال زیاده خواهی های ایالات متحده پشت میز مذاکره و عدم تن دادن به قواعد حداقلی احیای یک توافق بین المللی، منجر به عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات شده است. 

مقامات آمریکایی چه می گویند؟!

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید پیام آمریکا به رئیس جمهوری جدید ایران همان است که به رئیس دولت قبلی بود. او از ایران خواست هر چه زودتر به مذاکرات احیای برجام بازگردد.به گزارش شبکه دویچه وله، ند پرایس ابراز امیدواری کرد جمهوری اسلامی از فرصت استفاده کند و برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای، مذاکرات را از سرگیرد.او مدعی شد دولت جو بایدن با تمام ملاحظاتی که نسبت به جمهوری اسلامی دارد توافق هسته‌ای را امکانی برای اطمینان از "مهار دائمی و قابل راستی‌آزمایی برنامه‌های هسته‌ای" ایران می‌داند.سخنگوی کاخ سفید با تکرار اظهارات قبلی مقام‌های ارشد آمریکا، از جمله وزیر خارجه آنتونی بلینکن، تاکید کرد که پیشنهاد واشنگتن برای برداشتن بخش بزرگی از تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به تعهداتش همیشگی و نامحدود نیست.

سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که واشنگتن فعلا تغییری در گفتار و رفتار ظاهری خود در قبال مذاکرات وین ایجاد نکرده است. با این حال، آنچه در این برهه زمانی اهمیت دارد، "تغییر رویکرد آمریکا"و " عقب نشینی از مواضع سلبی در مذاکرات " می باشد. این مواضع سلبی، در تعارض مطلق با اصول و روشهای مذاکره و توافق بوده و کمترین ارزشی به لحاظ دیپلماتیک و حقوقی ندارد. در هر حال، چنانچه بارها عنوان شده است، آمریکا روش بازگشت به توافق هسته ای و احیای برجام را به وضوح می داند و دیگر زمان "تشریح وضعیت موجود" برای ایالات متحده به پایان رسیده است. این واشنگتن است که اکنون باید در خصوص "عملیاتی شدن احیای برجام" یا " استمرار مسیر شکست خورده دولت ترامپ" تصمیم گیری کند. بدیهی است که ادامه تقابل واشنگتن با ملت ایران، هزینه های سختی برای کاخ سفید به همراه خواهد داشت. 

خواسته های آمریکا پذیرفتنی نیست 

نکته مهم دیگری که باید درا ین خصوص مدنظر قرار داد، به مطالبات غیر قانونی آمریکا باز می گردد. سخنان حکیمانه اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیات دولت، بیانگر روایتی گویا از کارشکنی های واشنگتن و تروییکای اروپایی در شش دور مذاکرات وین بوده است. در بخشی سخنان ایشان آمده است :

"امریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند.ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت....( همچنین) اکنون هم که به امریکایی‌ها گفته می‌شود، تضمین دهید که توافق را در آینده نقض نخواهید کرد، می گویند تضمین نمی‌دهیم."

واقعیت امر ای است که مقاومت سرسختانه آمریکا در مقابل "ارائه تضمین در خصوص آینده برجام" به وضوح نشان می دهد که "حفظ واقعی توافق هسته ای" به خط قرمز مشترک دو حزب سنتی آمریکا، یعنی دموکراتها و جمهوریخواهان تبدیل شده است. نباید فراموش کرد که در مذاکرات هسته ای منتهی به انعقاد برجام در بین سالهای 1392 تا 1394، دموکراتها با اصرار ویژه ای که بر روی " گنجاندن مکانیسم ماشه " در سند توافق و همچنین شکل دادن قانون داخلی" لزوم تایید استمرار تعلق تحریمهای ضد ایرانی  در فواصل 120 روزه توسط رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید" ، زمینه را جهت خروج دولت ترامپ از کاخ سفید فراهم ساختند. در هر حال، دموکراتهای کاخ سفید تاکنون نشان داده اند که کمترین عزم و اراده ای در قبال بازگشت به توافق هسته ای ندارند. 

دموکراتها شریک جرم ترامپ هستند 

کاملا مسجل است که جرم دموکراتها در تقابل با توافق هسته ای و اصالت آن، کمتر از جرم ترامپ و جمهوریخواهان ایالات متحده آمریکا نیست. در حال حاضر نیز دموکراتها در صددند به هر نحو ممکن، از "افزایش هزینه نقض برجام" توسط آمریکا در آینده جلوگیری کنند. این همان امتیاز و  تعهدی است که دولت دموکرات بایدن دارد به دولت جمهوریخواه بعدی در ایالات متحده می دهد! بدیهی است که در مقابل چنین وقاحتی نباید حتی یک گام تسلیم شد. مسئله دیگری که نمی توان آن را نادیده انگاشت، به عدول قطعی حاکمیت آمریکا از "سند حقوقی برجام" باز می گردد. مقامات آمریکایی پس از انعقاد برجام، صرفا جایی به سند برجام و سند قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد استناد می کردند که تامین کننده و توجیه گر منافع ضد ایرانی آنها بود. با این حال در مواردی مانند تفسیر بند 29 برجام و دیگر بندهایی که طرف غربی را در خصوص رفع تحریمهای ضد ایرانی متعهد می ساخت، کمترین اصالت و موضوعیتی برای سند توافق قائل نبودند. بی دلیل نیست که مقامات غربی ،احیای برجام را متغیری وابسته به برگزاری مذاکرات منطقه ای و موشکی با ایران دانسته و هرگز آن را به مثابه یک "متغیر مستقل حقوقی" مورد شناسایی و رصد قرار نمی دهند. "سند حقوقی برجام" از همان سال 2016 میلادی ( زمان اجرایی شدن برجام) برای مقامات آمریکایی و اروپایی محلی از اعراب نداشت. اکنون، بازیگران غربی باید در این خصوص تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند!توپ در زمین آمریکا و تروییکای اروپایی است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها