کد خبر: 629609
تاریخ انتشار :

تزریق دز سوم واکسن کرونا در ایران

حداقل ۴ هفته پس از تکمیل سری اولیه واکسیناسیون، برای تزریق دوز اضافی زمان لازم است، دز یاد آور باید همان نوع واکسنی باشد که در ابتدا دریافت کرده اید.

تزریق دز سوم واکسن کرونا در ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دز سوم به دز یادآور و یا تقویت کننده نیز مرسوم است. دز سوم معلولا برای واکسن‌هایی که پلتفرم آنها بر پایه mRNA است،استفاده می شود. دز تقویت کننده در این واکسن ها، موجب ایمنی بیشتر افراد واکسینه شده می شود.

تزریق دز سوم برای چه کسانی واجب است؟

متخصصان ارشد بهداشتی تاکید می کنند که تزریق دز سوم واکسن برای افرادی که دچار نقص سیستم امینی و یا بیماران زمینه ای هستند بسیار مهم و ضروری است. با شیوع ویروس جهش یافته کرونا، بروز دلتا و لاندا تزریق دز سوم واکسن بیشتر اهمیت پیدا می کند.

چرا تزریق دز سوم پیشنهاد شده است؟

در روزهای اولیه بروز ویروس کرونا شاهد یک نوع ویروس بودیم. واکسن های اولیه بر طبق ساختار اولیه ویروس مورد استفاده عموم قرار گرفت. در ادامه اما با بروز جهش های پی در پی کرونا واکسن ها نیز دچار دستخوش تغییر شدند و به طبع تغییرات ویروس واکسن ها نیز بروز شدند. محققان به دلیل تغییر در رفتار ویروس کرونا ناچار شدند بر ساختار تولید واکسن ها دست ببرند تا تزریق واکسن ایمنی لازمه را داشته باشد.از این رو تزریق دز یادآور،سوم یا تقویت کننده برای ایمنی بیشتر افراد واکسینه شده بسیار مفید و کاربردی است.

چه زمانی برای تزریق دز سوم مناسبت است؟

حداقل ۴ هفته پس از تکمیل سری اولیه واکسیناسیون، برای تزریق دوز اضافی زمان لازم است. تزریق دز یاد آور باید همان نوع واکسنی باشد که در ابتدا دریافت کرده اید. دوز واکسن تقویت کننده می‌تواند عوارض جانبی مشابه دوز دوم را به دنبال داشته باشد. در ایالات متحده، حداقل ۳ درصد از بزرگسالان دارای شرایطی هستند که باعث نقص ایمنی آنها می‌شود.

چگونگی تزریق دز سوم واکسن در ایران

سازمان جهانی بهداشت تزریق دز سوم را برای افراد در خطر بالای ۵۰ سال و افراد دارای نقص سیستم ایمنی تزریق دُز سوم مهم و ضروری دانسته است.از این رو وزیر بهداشت توصیه کرد این موضوع برای کادر درمان و افراد با ریسک بالا بررسی شود. این امر نیاز به مطالعات و منابع بیشتر واکسن دارد و لازم است واکسیناسیون جامعه نیز سرعت بیشتری یافته باشد و ان شاءالله با تصمیمات دولت جدید برای تامین واکسن، میزان واکسن بیشتری به دستمان خواهد رسید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها