کد خبر: 629611
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جواد آرین‌منش

رئیسی نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام بگذارد

جواد آرین‌منش گفت: آقای رئیسی نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام بگذارد اما در عین حال باید آن را به سرانجام برساند تا تحریم‌ها رفع شود و امکان برقراری ارتباط با جامعه بین‌المللی ایجاد شود.

رئیسی نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام بگذارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دولت سید ابراهیم رئیسی در آستانه تشکیل رسمی خود است و رئیسی و همراهانش مسیر سختی برای رفع مشکلات متعدد کشور در پیش رو خواهند داشت.

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی درباره مهم‌ترین ابرچالش‌های دولت رئیسی به «نامه‌نیوز» گفت: «حجم مشکلات، چالش‌ها و ابرچالش‌ها بسیار گسترده است. مسائل گوناگونی مثل گسترش فقر، فساد، تبعیض، ناکارآمدی، تورم، بیکاری و مسائل گسترده اجتماعی مانند افزایش آمار طلاق، افزایش آمار سرقت و... در کشور وجود دارد که دولت باید این مشکلات را حل کند که طبیعتا مسیر ساده‌ای را در پیش ندارد اما انتخاب‌های آقای رئیسی متشکل از نیروهای جوان و مجرب است و این امیدواری را به وجود می‌آورد که مشکلات رفع شوند».

او ادامه داد: «امید به تحول وجود دارد اما این تحول در کوتاه‌مدت میسر نیست. واقعیت این است که منابع کافی برای رفع همه مشکلات وجود ندارد. یکی از مهم‌ترین موانع دولت، تحریم‌ها و فروش نفت است. با این شرایط باید سرمایه‌گذاری خارجی در کشور صورت گیرد و این هم لازمه‌اش رفع مشکلات در حوزه بین‌المللی است. من باور دارم تکیه صرف بر منابع داخلی نمی‌تواند در کوتاه‌مدت مشکلات را حل کند».

این فعال سیاسی درباره موضوع یک‌دست‌شدن حاکمیت هم بیان کرد: «یک‌دست‌شدن حاکمیت یعنی قوای سه‌گانه از وجوهی مثبت و از وجوهی مخاطره‌انگیز است. وجه مثبتش آن است که دیگر دولت و مجلس وقت خود را بر نزاع‌های سیاسی نمی‌گذارند و می‌توانند به فکر رفع مشکلات باشند و وجه منفی‌اش این است که شاید مجلس از وظیفه نظارتی خود غافل شود».

او در پاسخ به این پرسش که دولت رئیسی با موضوع برجام چه خواهد کرد، اظهار کرد: «دولت آقای رئیسی اعلام کرده است که قرار نیست سرنوشت کشور به سرنوشت برجام گره زده شود و این حرف درستی است. یکی از اشکالات آقای روحانی این بود که تمام تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد گذاشته بود و آن سبد برجام بود و از مسائل دیگر غافل شد. حالا آقای رئیسی نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برجام بگذارد اما در عین حال باید آن را به سرانجام برساند تا تحریم‌ها رفع شود و امکان برقراری ارتباط با جامعه بین‌المللی ایجاد شود».

آرین‌منش در پایان گفت: «اکنون که آقای امیرعبداللهیان در آستانه تصدی وزرات خارجه هستند، گفتند این نکته لازم است که گرچه او حوزه تخصصی‌اش کشورهای منطقه و خاورمیانه است و اتفاقا دولت آقای رئیسی هم بنا دارد تمرکزش را بر کشورهای منطقه بگذارد و این در حالی است که اگر تحریم‌ها رفع نشود همین کشورهای همسایه هم رغبتی برای ارتباط با ایران نخواهند داشت؛ شاهد مثالش هم عراق است که گرچه ارتباط خوبی با ایران داشت اما پول ایران در این کشور بلوکه شد. به هر حال این یک واقعیت است که کشورهای منطقه از استقلال کافی برخوردار نیستند و چون می‌خواهند منافع خود را از دست ندهند تا زمانی که ایران در تحریم‌های گسترده باشد، میل برقراری ارتباط با ایران را نخواهند داشت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها