کد خبر: 629664
تاریخ انتشار :

پشت میز مذاکره با متهم سابق

به گزارش رسانه‌ها، ملابرادر با طیف‌های مختلف سیاسی در افغانستان دیدار و گفتگو می‌کند و پس از آن در مدت دو هفته، چارچوب دولت افغانستان مشخص خواهد شد. درحال‌حاضر دیدار‌های گروه طالبان با سیاست‌مداران افغانستان به عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار، سه سیاست‌مدار ارشد این کشور محدود بوده است.

پشت میز مذاکره با متهم سابق
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شرایط سیاسی در افغانستان بعد از تصرف کابل به دست نیرو‌های طالبان روز‌به‌روز پیچیده می‌شود.

درحالی‌که وزرای گروه هفت (G ۷) روز گذشته سعی‌کردند تا با برگزاری نشستی راه‌حلی برای حل بحران این کشور بیابند و در شرایطی که بار‌ها مقامات آمریکایی بر به‌رسمیت‌نشناختن طالبان به‌عنوان قدرت سیاسی تأکید کرده‌اند، روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آگاه در کاخ سفید خبر داد که ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) دیداری مخفیانه با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبری طالبان و بالاترین مقام این گروه در پایتخت افغانستان داشته است.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، این دیدار که دوشنبه انجام شد، بالاترین سطح از ملاقات میان مقامی از کابینه جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده با رهبری طالبان از زمان تسلط این گروه بر کابل است. واشنگتن‌پست می‌گوید سازمان سیا هنوز درباره این خبر اظهارنظر نکرده، اما مقام‌هایی که از این دیدار خبر داشته‌اند و نام آن‌ها برده نشده، آن را تأیید کرده‌اند.

از نظر برادر نیز این دیدار چندان خالی از لطف نیست؛ چراکه او ۱۱ سال پیش توسط سازمانی که اکنون توسط برنز هدایت می‌شود، به اتهام شرکت در عملیات جاسوسی دستگیر و به هشت سال زندان محکوم شد.

هرچند برادر بعد آزادی از زندان در سال ۲۰۱۸ میلادی، به‌عنوان نماینده طالبان در مذاکرات دوحه حضور داشت و در نوامبر ۲۰۲۰ با مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا، در یک قاب قرار گرفت، اما برای او، دیدار روز دوشنبه به معنای این است که واشنگتن او را دیگر به رسمیت می‌شناسد؛ آن‌هم در شرایطی که از ملا هبت‌الله که به فصل‌الخطاب طالبان معروف است، خبری نیست.

او که گفته می‌شود به‌زودی به کابل بازمی‌گردد، تاکنون هیچ واکنشی به اتفاقات اخیر نداشته است. بسیاری گمان می‌کنند که ملا هبت‌الله مدت‌ها پیش به‌دلیل بیماری مُرده و طالبان مانند مرگ ملا عمر، این مسئله را هم مخفی نگه داشته است. اگر او مُرده باشد، تنش درونی میان طالبان بیشتر خواهد شد و اگر زنده باشد، تنها اوست که می‌تواند میان طالبان یکدستی و اتحاد ایجاد کند.

طبق گزارش‌ها، ملا عبدالغنی برادر که درحال‌حاضر چهره اول گروه طالبان معرفی شده است، روز جمعه وارد کابل شد تا برای ایجاد حکومت فراگیر با طرف‌های مختلف سیاسی در افغانستان گفتگو کند. ملابرادر از قوم‌درانی است و افغانستان را سهم‌الارث پدری خود می‌داند. این نگاه و تنش درونی در درازمدت می‌تواند شکنندگی بیشتر بین طالبان و حتی تقسیم این گروه به دو بخش را رقم بزند.

به گزارش رسانه‌ها، ملابرادر با طیف‌های مختلف سیاسی در افغانستان دیدار و گفتگو می‌کند و پس از آن در مدت دو هفته، چارچوب دولت افغانستان مشخص خواهد شد. درحال‌حاضر دیدار‌های گروه طالبان با سیاست‌مداران افغانستان به عبدالله عبدالله، حامد کرزی و گلبدین حکمتیار، سه سیاست‌مدار ارشد این کشور محدود بوده است.

این درحالی است که طیف گسترده‌ای از سیاست‌مداران، نیرو‌های قدرتمند در افغانستان و چهره‌های مردمی، در جبهه مخالف طالبان قرار دارند و حتی برای مبارزه با گروه طالبان آماده می‌شوند. گزارش این دیدار در حالی منتشر می‌شود که تلاش‌های بی‌وقفه دیپلماتیک و نظامی برای خروج شهروندان کشور‌های غربی از فرودگاه کابل ادامه دارد.

طالبان گفته است که ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای خروج نیرو‌های خارجی را تمدید نمی‌کند و این نیرو‌ها تا روز ۳۱ آگوست برای تخلیه شهروندانشان فرصت دارند. پی‌شتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود که این کشور در رابطه با عملیات تخلیه شهروندان آمریکا از طریق فرودگاه کابل با طالبان در ارتباط است.

شورای ۱۲ نفره سیاسی

در‌همین‌حال، هفته‌نامه آمریکایی فارن‌پالسی به نقل از منابع گزارش داد که رهبران جنبش طالبان یک شورای ۱۲‌نفره برای اداره افغانستان تشکیل خواهند داد. منابع گفتند که به برخی از اعضای دولت سابق، وزارتخانه‌های دلخواه ارائه می‌شود. فارین‌پالسی نوشت: این شورا شامل ملا عبدالغنی برادر، ملا محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر بنیان‌گذار این گروه و همچنین یکی از اعضای بلندپایه گروه تروریستی شبکه حقانی به احتمال زیاد خلیل الرحمان حقانی، خواهد بود.

یک منبع نزدیک به محافل ارشد طالبان به اسپوتنیک گفته است: افغانستان به استثنای رئیس‌جمهوری و امارت توسط یک شورای ۱۲ نفره اداره می‌شود. این منبع می‌افزاید که گفتگو‌ها برای انتصاب پنج نفر دیگر از اعضای شورا، مارشال عبدالرشید دوستم و عطامحمد نور والی سابق ولایت بلخ در جریان است؛ هرچند طالبان مانند همیشه درباره آینده دولت کابل سکوت کرده است.

منبع: روزنامه شرق

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها