کد خبر: 629698
تاریخ انتشار :

رویترز مدعی شد: میانجی‌گری عراق برای آشتی ایران و عربستان

ایلنا/ رویترز در تحلیلی به تلاش عراق برای کاهش تنش میان ایران و عربستان پرداخت.

رویترز مدعی شد: میانجی‌گری عراق برای آشتی ایران و عربستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عراق از ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تهران برای حضور در نشست بغداد با هدف کاهش تنش‌ها که آنها را به درگیری آشکار در سال‌های اخیر نزدیک کرده، دعوت کرده است.

مقامات می‌گویند که این نشست که در آن مورد جنگ یمن، فروپاشی لبنان و بحران آب منطقه‌ای نیز بحث خواهد شد، می‌توان گامی در جهت نزدیک شدن عربستان و ایران برداشت، هرچند آنها هنوز نتوانسته‌اند نمایندگی خود را ارسال کنند.

تنش بین عربستان سعودی و ایران پس از حمله سال ۲۰۱۹ به کارخانه‌های نفتی عربستان که نیمی از تولید نفت عربستان را از بین برد، بدتر شد. ریاض این حمله را به گردن ایران انداخته است، اتهامی که تهران بارها آن را رد کرده است.

این دو کشور با نیروهای مورد حمایت خود در جنگ در یمن و قطع روابط در سال ۲۰۱۶ همسو هستند - اگرچه مذاکرات مستقیم در عراق در آوریل امسال از سر گرفته شد.

عربستان با نگرانی از اینکه دولت بایدن مذاکرات هسته‌ای را احیا کند که می‌تواند منجر به کاهش تحریم‌ها علیه تهران شود، تعامل را راهی برای مهار تنش‌ها بدون کنار گذاشتن نگرانی‌های امنیتی خود در قبال حملاتی می‌داند که ایران و متحدانش را به آن متهم می‌کند.

مقامات عراقی امیدوارند ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید ایران در جلسه‌ای که قرار است روز شنبه برنامه‌ریزی شود، شرکت کند و انتظار این است که وزیران کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز به آنجا بیایند.

یک مقام نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، گفت: " اگر ما وزرای خارجه را بر سر یک میز بیاوریم، این می‌تواند یک پیشرفت برای پایان تنش‌ها بین ایرانیان و اعراب خلیج فارس تلقی شود."

یک سیاستمدار نزدیک به نخست وزیر عراق گفت: عراق که میزبان جلسات خصوصی اوایل امسال بین مقامات سعودی و ایران بود، "سیگنال‌های مثبتی" از تهران و کشورهای عربی خلیج فارس دریافت کرد که آنها آماده مذاکرات مستقیم‌تر هستند

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها