کد خبر: 630287
تاریخ انتشار :

انتقاد یک نماینده از اقدام امیرعبداللهیان در نشست بغداد

ایلنا/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به کنفرانس بغداد، از امکان بهتر شدن روابط ایران و عربستان خبر داد و گفت که می‌توانیم با عربستان روابط مناسب‌تری داشته باشیم ما با یکدیگر دشمن نیستیم.

انتقاد یک نماینده از اقدام امیرعبداللهیان در نشست بغداد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شهریار حیدری نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با ایلنا، درباره کنفرانس بغداد و دستاوردهای آن با بیان اینکه عراق کشور همسایه و دوست ایران است و رابطه استراتژیکی با ما دارد، اظهار داشت: از همه مهم‌تر در معادلات بین‌المللی عراق به دلیل شرایط محیطی و ژئوپلتیکی که دارد، کشوری موثر قلمداد می‌شود؛ از طرفی ما همواره به دنبال تقویت دولت و ملت عراق در معادلات بین‌المللی بوده‌ایم. 

وی افزود: ضمن اینکه این کنفرانس با حضور کشورهای موثر منطقه‌ای و بین‌المللی و با حضور نماینده ایران و وزیر خارجه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران جزو راهبردهای وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی ما است؛ مهم‌تر از همه اینکه به دلیل داشتن روابط استراتژیک و رابطه پیوستگی جغرافیایی منطقه‌ای و رابطه خوب و موثر همسایگی با عراق حضور ما از جهات مختلف قابل توجه است. 

عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی از همه کنفرانس‌ها در نقاط مختلف دنیا به ویژه کشورهای همسایه استقبال و حضور پیدا می‌کند و آنچه که مدنظر جمهوری اسلامی بوده را در این کنفرانس‌ها مطرح کرده است. کنفرانس‌ها فرصت خوبی هستند برای اینکه کشور ما نظرات، دیدگاه‌ها و رویکردهای منطقه‌ای و بین‌المللی خودش را مطرح کند. 

وی درباره رابطه ایران عربستان و رایزنی‌هایی با این کشور در حاشیه کنفرانس بغداد بیان با بیان اینکه ما با عربستان دشمن نیستیم و سال‌ها رابطه خوبی با یکدیگر داشته‌ایم، یادآور شد: مهم‌تر اینکه بحث زیارتگاه‌ها و اماکن مذهبی وجود دارد، مدینه و مکه در عربستان مورد توجه همه مسلمانان دنیا به ویژه کشور ما قرا دارد. 

حیدری ادامه داد: در حال حاضر بنا به دلایلی روابط دیپلماتیک ما به هم خورده است اما در آینده به هر دلیلی اگر عربستان تمایل داشته باشد، جمهوری اسلامی مشکلی با عربستان ندارد و می‌تواند این رابطه ترمیم شود؛ پیش‌تر در حد سفارتخانه دو کشور رابطه داشتند و در عین حال به هر شکل در معادلات بین‌المللی مرسوم است وقتی اختلافی بین دو یا چند کشور وجود دارد، کشورهای دیگر با عنوان نقش واسط این کشورها، همواره به دنبال ترمیم روابط بودند؛ یکی از کشورهایی که مورد اعتماد ما و عربستان قرار دارد، عراق است که می‌تواند این نقش را داشته باشد. 

وی افزود: اما در عین حال مهم این است که ما با عربستان می‌توانیم رابطه مناسب‌تر و بهتری داشته باشیم اما با کمال تاسف عربستان تحت تاثیر لابی صهیونیستی و آمریکایی بود وگرنه ما هیچ گونه مشکلی با عربستان نداشتیم. 

وی درباره اینکه وزیر خارجه ایران در عکس پایانی اجلاس بغداد در جایی که برای او مشخص شده بود قرار نگرفت، بیان کرد: وقتی نماینده حاکمیت در یک کنفرانس و مجامع بین‌المللی شرکت می‌کند اینکه کجا بشیند و چه جایگاهی داشته باشد به کشور میزبان بستگی دارد. البته همواره دولت و ملت عراق برای جمهوری اسلامی ایران نقش ویژه قائل بوده‌اند. 

نماینده مردم سرپل ذهاب درباره اینکه آیا اقدام امیرعبداللهیان حاوی پیامی بوده است، تصریح کرد: همه این کارها پیام بین‌المللی و منطقه‌ای دارد و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای دارد، این مسائل مورد توجه قرار می‌گیرد. اما آنچه که رخ داد پیام به عربستان نیست، پیامش برای برای همه است و آن اینکه نقش کشور ما نسبت به برخی از کشورها قابل مقایسه نیست، ایران در معادلات بین‌المللی نقش موثر قابل قبولی دارد. 

وی در مورد مثبت و منفی بودن نقش امیرعبداللهیان گفت: میزبان تشخیص می‌دهد که میهمان در چه جایگاهی قرار بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها