کد خبر: 630415
تاریخ انتشار :

شرط اتریش برای به رسمیت شناختن طالبان

وزیر امورخارجه اتریش شرایط به رسمیت شناختن طالبان را احترام گذاشتن این گروه به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، آزادی‌های مدنی و تعهدات بین‌المللی دانست و هشدار داد که دولت جدید در کابل نباید اجازه دهد افغانستان به مکانی امن برای فعالیت تروریست‌ها و گروه‌های افراطی تبدیل شود.

شرط اتریش برای به رسمیت شناختن طالبان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«الکساندر شالنبرگ» روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با «فواد حسین» همتای عراقی خود در وین افزود، اتریش اوضاع افغانستان را با بی اعتمادی و نگرانی زیر نظر دارد.

وی شرایط افغانستان را تلفیقی از بحران انسانی و مهاجرتی دانست که به طور بالقوه می‌تواند اتریش و عراق را تحت تاثیر قرار دهد.

وزیر امورخارجه اتریش همسو با سیاست‌های اتحادیه اروپا افزود که آمادگی دارد تا از طریق حمایت مالی همسایگان افغانستان به پناهجویان افغان در منطقه کمک کند.

اتحادیه اروپا در پی بحران افغانستان در تلاش است تا از ورود موج جدیدی از پناهجویان افغان و تکرار بحران مهاجرتی در این بلوک جلوگیری کند. بر همین اساس وزیران کشور ۲۷ عضو اتحادیه اروپا امروز درباره وضعیت پناهجویان افغان در بروکسل نشست ویژه تشکیل داد تا اوضاع را بررسی کنند.

پیش از برگزاری اجلاس، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا تاکید کرد که باید پیش از رسیدن مهاجران به مرزهای اروپا وارد عمل شد. «یلوا یوهانسون» به خبرنگاران در بروکسل گفت: ما در شرایطی قرار داریم که نیازمند رویکرد یکپارچه در قبال افغانستان هستیم. باید از بحران انسانی، مهاجرتی و امنیتی در این کشور جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت رویکرد یکپارچه اتحادیه اروپا در این زمینه تصریح کرد: باید به سرعت وارد عمل شویم و منتظر نباشیم که موجی از پناهجویان به مرزهای ما برسند و گروه‌های تروریستی فرصت تقویت داشته باشند

اروپایی‌ها که طی ۲۰ سال گذشته در ماجرای افغانستان دنباله‌رو کاخ سفید بوده و چندان امیدی به چتر حمایتی آمریکا ندارد، پس از ترک افغانستان موضع نسبتا یکسانی را در قبال طالبان اتخاذ کرده‌اند. آن‌ها شرط شناسایی دیپلماتیک طالبان را به رعایت موازین بین‌المللی، حقوق بشر و خروج امن اتباع خارجی و آن‌هایی گره زنده‌اند که قصد خروج از افغانستان دارند. به تعبیر نشریه تایمز چاپ لندن این شروط، دورنمای بازگشایی سفارت طالبان در اروپا را تقویت می‌کند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که بازگشت طالبان به قدرت به معنای شکست کل طرح سیاسی آمریکا و غرب در افغانستان بوده و برآیند این تحولات، مناسبات جدید جهانی را به وجود آورده که در آن آمریکا و متحدانش نقش پیشین خود را از دست داده‌اند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها