کد خبر: 630626
تاریخ انتشار :

نقشه دولت رئیسی در سیاست خارجی

فعال‌ترین دیپلماسی دولت باید با همسایگان جریان داشته باشد و باید همه تلاش خود را برای افزایش تجارت و همکاری اقتصادی با همسایگان به‌کار بگیریم.

نقشه دولت رئیسی در سیاست خارجی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رئیس‌جمهور در نشست دیروزش با هیأت وزیران برنامه‌های دولت در حوزه‌های سیاست خارجی، مسکن، ذخیره کالاهای اساسی و واکسیناسیون را تشریح کرد. او در حوزه دیپلماسی نقطه آغاز سیاست خارجی دولت سیزدهم را کشورهای منطقه‌ای اعلام کرد و در حوزه‌ داخلی هم تحقق وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال را قطعی دانست.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی در بخشی از نطق خود ارتقای سطح تعاملات و افزایش تبادلات با کشورهای همسایه را جزو اولویت‌های دولت سیزدهم برشمرد و گفت: فعال‌ترین دیپلماسی دولت باید با همسایگان جریان داشته باشد و باید همه تلاش خود را برای افزایش تجارت و همکاری اقتصادی با همسایگان به‌کار بگیریم؛ چراکه زمینه‌های مناسبی نیز برای تقویت این مناسبات و افزایش سهم ایران از تبادلات منطقه‌ای وجود دارد.

حضور آمریکا امنیت‌آفرین نبوده

سیدابراهیم رئیسی با اشاره به رخدادهای اخیر در افغانستان، آنچه حداقل در ۲ دهه گذشته در افغانستان رخ داده را تابلویی گویا از تجاوز و نقض آشکار حقوق انسان‌ها در عصر حاضر توصیف و تصریح کرد: اگر فقط به تعداد زنان و کودکانی که در این سال‌ها در افغانستان کشته یا دچار جراحت یا نقص عضو شده‌اند، توجه کنیم، خواهیم دید که چه فاجعه‌ای به شکل خاموش در این کشور در جریان بوده است.

او با تأکید بر این که تجربه حضور آمریکا در کشورها و نقاط مختلف جهان گواه آن است که این حضور هیچ‌گاه امنیت‌آفرین نبوده بلکه برعکس مخل امنیت و ثبات و آرامش بوده است، ادامه داد: آمریکایی‌ها با چنین سابقه و عملکردی به جای آنکه در دادگاه افکارعمومی جهانیان پاسخگو باشند، با بهانه‌سازی‌های مختلف به فضاسازی علیه کشورهای دیگر می‌پردازند.

رئیس‌جمهور همچنین درباره رویکردهازی می‌کنند که پاسخ آنها موجود است و اینجا از دستگاه‌های مسئول و ازجمله رسانه ملی می‌خواهم که پاسای سیاست خارجی آمریکا نسبت به ایران، تأکید کرد: امروز آمریکایی‌ها به بهانه مسائلی، علیه کشورمان فضاسخ اینگونه اتهامات و انگ‌زدن‌ها را به شکل مناسب ارائه کنند.

سرعت واکسیناسیون قابل تقدیر است

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش، افزایش آمار واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا را قابل تقدیر اما ناکافی عنوان کرد و گفت: یکی از مقدمات ضروری برای رونق کسب‌وکارها و بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی، رسیدن به حدنصاب واکسیناسیون عمومی است. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد: اخبار خوبی از افزایش واردات و توأمان تولید داخلی واکسن دریافت کرده‌ایم که جای خوشحالی دارد. مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذیربط ۲ تا ۳ برابر شده است.

امیدواریم با تامین واکسن‌های مورد نیاز از محل واردات و تولیدات داخلی هرچه سریع‌تر امکان بازگشایی مراکز آموزشی فراهم شود و اگر رسیدن به حدنصاب لازم با تأخیر انجام شود، بازگشایی مراکز آموزشی نیز با تأخیر انجام خواهد شد.

رئیسی همچنین در توضیح شرایطی که دولت را از دوره قبل تحویل گرفت، گفت: دغدغه‌هایی درباره ذخایر کالاهای اساسی وجود داشت که با پیگیری‌های انجام‌شده مرتفع شده است. ذخیره کالاهای اساسی انجام شده بود، اما با میزان مصوب فاصله داشت که با اقدامات انجام‌شده در روزهای اخیر این نگرانی برطرف شده و دوباره به وزارتخانه‌های ذیربط تأکید می‌کنم با رصد دقیق وضعیت بازار اجازه ندهند در زنجیره تامین کالا از تولید تا مصرف هیچ اجحافی در حق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعمال شود. 

رئیسی همچنین با اشاره به پیشنهاد تخصیص زمین ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای خانواده ایثارگران، گفت: این پیشنهاد را به فال‌نیک می‌گیریم و خیلی مناسب است که نهضت مسکن‌سازی در دولت سیزدهم با ساخت مسکن برای ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان آغاز شود.

دهقان جای جنیدی رفت

رئیس‌جمهور همچنین عصر دیروز در حکمی محمد دهقان را به سمت معاون حقوقی رئیس‌جمهور منصوب کرد. دهقان متولد سال ۱۳۴۱ مشهد، دانش‌آموخته دکترای تخصصی حقوق خصوصی و از آزادگان کشور و دارای سابقه ایثارگری است که ۴ دوره نمایندگی مجلس، عضویت در هیأت‌رئیسه و کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و عضویت در  شورای نگهبان را در کارنامه اجرایی و مدیریتی خود دارد. پیش از او لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در دولت دوازدهم بود.

انسیه خزعلی جایگزین ابتکار شد

رئیس‌جمهور در حکمی انسیه خزعلی را به سمت معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، خزعلی متولد سال ۱۳۴۲ قم و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات عرب است و تحصیلات حوزوی را تا سطح ۳ در حوزه علمیه خواهران قم پشت سر گذاشته است.

ریاست دانشگاه الزهرا (س)، ریاست پردیس دانشگاه رضوی، عضو هیأت علمی دانشگاه، دانشجو و استاد نمونه کشوری، ازجمله سوابق علمی و مدیریتی وی است. پیش از این معصومه ابتکار این مسئولیت را در دولت دوازدهم برعهده داشت.

پاسخ رئیسی به سیدحسن نصرالله

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به پیام تبریک سیدحسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله پاسخ داد.

به گزارش فارس، در بخشی از متن پیام رئیسی خطاب به نصرالله آمده است: «حزب‌الله شجره طیبه‌ای است که به لطف رهبری جوانان مومن و انقلابی از جانب شما و خون شهدای پاک مقاومت به ثمر نشسته است.»

این پیام می‌افزاید: «هرچه بیشتر پیش می‌رویم، برکات این شجره و دستاوردهای آن بیشتر نمایان می‌شود و می‌درخشد تا در نهایت امید به‌ حق امت اسلامی باشد. اقتدار مقاومت اسلامی، خط مقدم جوانان انقلابی را به کابوسی برای رژیم صهیونیستی تبدیل کرده که خواب را از چشمانشان گرفته و حتی معادله بازدارندگی جدیدی بر این رژیم غاصب تحمیل کرده است.»

رئیس جمهور به مجمع رفت

عصر چهارشنبه اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آغاز دولت سیزدهم،   به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور رئیس جمهور برگزار شد.  نکته قابل توجه نشست دیروز، حضور شخص رئیس جمهور به عنوان یکی از اعضای حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از غیبتی طولانی مدت و نزدیک به ۸ ساله است. چه آنکه  عکاسان و خبرنگاران سیاسی در ۸ سال اخیر تقریبا به خالی بودن جایگاه اختصاصی رئیس جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام عادت کرده بودند. 

  دیگر نکته قابل توجه جلسه چهارشنبه مجمع تشخیص، غیبت محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بود.

منبع: همشهری آنلاین

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها