کد خبر: 631010
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با مصطفی درایتی؛

هدف رئیسی جلب نظر طبقه فرودست است

شعارهای رئیسی بیشتر به طبقه فرودست مربوط است و احتمال فکر می‌کند که در این طبقه زمینه و بستر بهتری برای جلب اعتماد مردم دارد.

هدف رئیسی جلب نظر طبقه فرودست است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – دولت ابراهیم رئیسی درحالی کار خود را شروع کرده که به دلایل مختلف با چالش بزرگی به نام ریزش اعتماد عمومی مواجه است. از عملکرد هشت ساله دولت قبل و رویدادهای ناگواری مثل دی 96 و آبان 98 و هواپیمای اوکراینی گرفته تا میزان قابل تامل مشارکت در انتخابات‌های 98 و 1400؛ همه این‌ها نشان می‌دهد که رئیسی قبل از هر کاری باید اعتماد مردم را بازیابی کند. رئیسی در اولین مصاحبه تلویزیونی نشان داد که به این مهم توجه دارد اما قطعا توجه کافی نیست و باید دید که در مقام عمل چه خواهد کرد. عملکرد او فعلا اما به سفرهای استانی و بازدیدهای سرزده محدود است. دولت سیزدهم راه بسیاری در پیش دارد اما این طور که به نظر می‌رسد، او بازیابی سرمایه اجتماعی را از جلب نظر طبقه فرودست شروع کرده است. تحلیلگران معتقدند که دلیل این انتخاب وجود بستر فراهم‌تر در این طبقه است. 

مصطفی درایتی، عضو حزب اتحاد ملت از جمله همین تحلیلگران است. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «تصور من این است که آقای رئیسی تلاش می‌کند تا بیشتر به سوی طبقات فرودست جامعه برود. البته اگر اقداماتش نمایشی نباشد.  شعارهای او بیشتر به این طبقه مربوط می‌شود. ضمن اینکه فکر می‌کند بستر و زمینه جلب اعتماد مردم را در این طبقه بیشتر دارد».

وی افزود: «به هر حال طبقه متوسط با این نوع حرف‌ها و حرکت‌ها فریب نمی‌خورد اما طبقه فرودست ممکن است با برخی حرکت‌ها نمایشی سریعتر جذب شود».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب سرکشی رئیسی به مناطق و محله‌های فقیرتر در دو سفر استانی رئیسی را مثال زد و گفت: «با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد که بیشتر دنبال اعتمادسازی در این طبقه است».

درایتی در پاسخ به اینکه این اقدامات با توجه به اینکه در دوره احمدی‌نژاد هم تجربه شده است، چقدر می‌تواند رئیسی را به هدف خود برساند؟ گفت: «همان طور که گفتید این کارها در کشور ما سابقه داشته است لذا اگر چند مرتبه تکرار شود و نتیجه عملی نداشته باشد، اعتماد مردم به جای اول برمی‌گردد و مشکلات هم افزایش پیدا می‌کند. یعنی نباید تصور کرد که حضور در این محلات کفایت می‌کند. این قطعا کار بدی نیست اما نیاز به این دارد که یک سری کارهای جدی و عملی هم در کنار آن انجام شود».

وی با تاکید بر اینکه «مشکل با رفت و آمد حل نمی‌شود» گفت: «طبیعتا برنامه ریزی برای کنترل فقر نیازی به سرکشی به حاشیه شهر و کپرنشینان ندارد. باید کلیت مساله را در نظر گرفت و راهکار مناسب را یافت لذا اگر این رفتارها ادامه یابد و با اقدامات عملی همراه نباشد، ممکن است به ضد خود هم تبدیل شود».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رئیسی تا حالا فردی در قامت مجموعه اصولگرا ظاهر شده یا اینکه موفق شده حساب خودش را از طیف تندروتر جدا کند؟ گفت: « برای قضاوت در این باره باید منتظر بود. اکنون گفته می‌شود که او تلاش می‌کند از جناح تندرو فاصله بگیرد اما این فعلا در سطح یک گمانه است و آثار و علائم جدی که ثابت کند او در مسیر فاصله گرفتن از تندروها هست یا نیست، مشاهده نمی‌شود.».

وی خاطر نشان کرد: «به هرحال اگر آقای رئیسی بخواهد واقعا مملکت‌داری کند، باید بداند که این کار با روش‌ها تند، کارهای فکر نشده و احساسی خراب می‌شود اما درست نمی‌شود. این کار برنامه‌ریزی، تعقل و امکانات لازم دارد. همچنین باید با فکر و کار کارشناسی پیش برود. جریان تندرو اما به اینگونه اصول پایبندی ندارد و این امر در مسیر حکمرانی چالش‌های سنگینی را برای هر مسئولی ایجاد می‌کند. احتمالا آقای رئیسی به این امر توجه داشته باشد اما هنوز آثار و علائمی که نشان دهد از این جناح جدا شده یا فاصله گرفته، نمی‌بینیم. اگرچه در محافل سیاسی گفته می‌شود اما نشانه‌های آن را نمی‌بینیم. تصور می‌کنم که آقای رئیس فعلا به این نتیجه رسیده باشد که همسو با طیف تندرو نمی‌توان مملکت داری کرد و تلاش کند که در رفتار خود عقلانیتی را به کار بگیرد اما اینکه چه مقدار موفق می‌شود هنوز معلوم نیست و باید منتظر ماند». 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها