کد خبر: 631128
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با غلامعلی رجایی

مبارزه با فساد هم مورد توجه طبقه فرودست است هم متوسط

غلامعلی رجایی گفت: مبارزه با فساد به عنوان مهم‌ترین راهبرد دولت آقای رئیسی می‌تواند هم مورد نظر طبقه متسوط باشد هم طبقه فرودست.

مبارزه با فساد هم مورد توجه طبقه فرودست است هم متوسط
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: کاهش سرمایه اجتماعی دولت یک پیام روشن دارد، آنکه بخش‌های مختلف جامعه از توانایی دولت برای رفع مشکلاتشان ناامید شده‌اند. حالا در چنین شرایطی دولت باید با در نظر داشتن طبقات مختلف اجتماعی سعی در بالابردن اعتماد عمومی داشته باشد اما دولت رئیسی برای تحقق این مهم بر کدام طبقه تمرکز می‌کنند؟

غلامعلی رجایی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «من تصور می‌کنم آقای رئیسی با مشکلی روبه‌رو است که در دولت‌های قبل کمتر شاهد آن بودیم؛ کاهش سرمایه اجتماعی دولت و بی‌اعتمادی مردم به دستگاه اجرایی موضوعی است که در این دوره از دولت بیش از همیشه به چشم می‌خورد و این موضوع در میزان آراء آقای رئیسی هم قابل مشاهده است. به گفته عموم جامعه‌شناسان هم وقتی اعتماد عمومی از بین می‌رود، احیای آن به شدت سخت است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بخشی از این اعتماد بازمی‌گردد. حالا این مشکل را باید اضافه کنیم بر مشکلاتی که از گذشته به جا مانده است؛ مانند تحریم‌ها، مشکلات عدیده اقتصادی، بی‌کاری، تورم، خشکسالی و...».

او درباره اینکه رئیسی برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی دولت بر چه طبقه‌ای تمرکز می‌کند، بیان کرد: «آقای رئیسی تمرکز بر طبقه خاصی را در نظر ندارد و می‌خواهد توجه تمام طبقات اعم از طبقه فرودست و متوسط را به دست بیاورد. او رویکرد ضدفساد را در پیش گرفته است که احتمالا با این رویکرد بتواند بخشی از اعتماد از دست رفته را احیاء کند. من آقای رئیسی را فردی صادق می‌بینم و امیدوارم در تحقق مبارزه با فساد موفق باشد. مردم هم از مقابله با فساد استقبال می‌کنند و اگر رئیسی و دولتش بتوانند در این مسیر توفیق به دست آوردند، مردم اعتماد خواهند کرد».

این فعال سیاسی درباره اینکه چه طبقه‌ای بیشتر به شعارهای رئیسی و دولت او اعتماد می‌کنند، اظهار کرد: «شرایط امروز ایران طوری است که گستره طبقه فرودست بسیار زیاد شده است و همان طبقه متسوط دیروز هم در طبقه فقیر شناسایی می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت عمده مخاطبان دولت طبقه فرودست است اما این به معنای آن نیست که آقای رئیسی می‌خواهد صرفا طبقه فقیر را مخاطب خود قرار دهد بلکه جبر این روزهای ایران این‌طور اقتضاء می‌کند اما همان‌طور که گفتم مبارزه با فساد به عنوان مهم‌ترین راهبرد دولت آقای رئیسی می‌تواند هم مورد نظر طبقه متسوط باشد هم طبقه فرودست».

او درباره تحقق شعار عدالت در دولت رئیسی و تفاوتش با دولت احمدی‌نژاد هم تصریح کرد: «دولت آقای احمدی‌نژاد، واژه عدالت را به سخره گرفت. در دولت احمدی‌نژاد برای استان‌های محرومی مانند هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان چه اقدام ویژه‌ای شد؟ در حالی که این استان‌ها بخش عمده درآمد کشورها را تأمین می‌کنند اما خود محروم‌ترین‌اند اما تا اینجای کار بناست که آقای رئیسی باتوجه به آمار محرومیت در کشور، در راستای تحقق عدالت گام بردارد».

رجایی در پایان گفت: «در دولت احمدی‌نژاد همه برنامه‌های اقتصادی شعاری بود اما اکنون آقای رئیسی می‌کوشد نظر نخبگان اقتصادی را جویا شود و در مشورت با آنها تصمیم بگیرد».
 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها