کد خبر: 631757
تاریخ انتشار :

صف آرایی در شورای حکام

خراسان/ در آستانه نشست شورای حکام، در حالی که همچنان بحث ها درباره احتمال صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام اوج گرفته روسیه تهدید کرد: مسکو به این قطعنامه علیه ایران رأی منفی می دهد؛ سرنوشت این نشست چه می شود؟

صف آرایی در شورای حکام
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایران  اعلام کرده‌ که عجله ای برای بازگشت به خان هفتم گفت وگوهای وین ندارد و  از سرگیری مذاکرات برجامی احتمالا چند هفته ای به طول خواهد انجامید. موضوعی که به نظر زیاد به مذاق طرف غربی خوش نیامده و حالا به هر دری می زند تا بتواند از نشست شورای حکام  که قرار است طی روزهای آینده برگزار شود، برای خود اهرم فشاری بسازد وامتیاز بگیرد. از هم اکنون صف آرایی ها درباره این نشست هم شکل گرفته و در حال شفاف شدن است. در همین راستا رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای رایزنی با مقامات روسی درباره احیای توافق هسته ای  یا به عبارت بهتر تدارک یک معرکه گیری جدید در شوای حکام  به مسکو سفر و با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت گو کرده است. سفری که اگرچه مالی آن را سازنده خوانده اما طرف روسی آب پاکی را روی دست مالی ریخته و هشدار داده که غرب به دنبال امتیازگیری از برجام از طریق شورای حکام نباشد. واکنش روس ها به همین جا ختم نشد و میخائیل اولیانوف نماینده این کشور در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، به ادعای «لارنس نورمن» خبرنگار وال استریت ژورنال که گفته بود کشورهای آلمان، فرانسه،‌ انگلیس و آمریکا می‌خواهند روسیه را مجاب کنند که در صورت مطرح‌شدن قطعنامه‌ای ضد ایران در جلسه پیش روی شورای حکام، رأی ممتنع به آن بدهد؛ پاسخ صریحی داد و در صفحه توئیتر خود خاطر نشان کرد که مسکو به قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران، رأی منفی می‌دهد: «هیچ توهمی نداشته باشید. اگر پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای حکام آژانس اتمی مطرح شود، روسیه به آن رأی منفی می‌دهد.»

تلاش غرب برای امتیازگیری

تکاپوی طرف غربی برای امتیازگیری به سفر اخیر مالی ختم نشده و آمریکایی ها که دیگر جایی در میز گفت وگوهای برجامی ندارند با همان لحن «فشار» در هر اظهار نظری خواستار از سرگیری مذاکرات وین در سریع ترین زمان ممکن شده اند. به عنوان نمونه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری اخیر خود با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان اعلام کرده  بود که آمریکا دارد به نقطه‌ای «نزدیک‌تر» می‌شود که از خیر برجام بگذرد. وی در این باره گفت: «من تاریخ خاصی را تعیین نمی‌کنم اما داریم به نقطه‌ای نزدیک‌تر می‌شویم که بازگشت به برجام منافعی را که بر سر آن توافق شده بود، مهیا نمی‌کند.» همچنین ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که هنوز به نقطه‌ ترک مذاکرات وین درباره برجام نرسیده‌ایم و همچنان معتقدیم که بازگشت متقابل به اجرای تعهدات قابل دسترسی و امکان‌پذیر است و تا زمانی که تلاش برای دستیابی به آن در خدمت منافع ما باشد، آن را دنبال خواهیم کرد. در این بین و در کنار تکاپوی رابرت مالی و ادعاهای مقامات وزارت خارجه آمریکا، طرف غربی روی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای  ایران که چندی قبل بخش هایی از آن رسانه ای شد، حساب ویژه ای باز کرده است و آن طور که روزنامه گاردین در گزارش خود نوشته است، کشورهای غربی تمام عزمشان را جزم کرده اند که براساس همین گزارش پیش از شروع به کار نشست شورای حکام بیانیه‌ای علیه ایران صادر کنند. گزارشی که به تصریح رئیس جمهور کشورمان  غیرسازنده و مخل مسیر مذاکره است. این گزارش آژانس   واکنش سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان را نیز در پی داشت و بهروز کمالوندی در این‌باره توضیح داد که بازرسی های نوع فراپادمانی متوقف شده، اما بازرسی های پادمانی طبق قانون و با روند طبیعی، در حال انجام است: «بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، دو ماه بعد از تصویب این قانون و با توجه به لغو نشدن تحریم ها علیه ایران، اعلام کردیم که دیگر نظارت های فراپادمانی در کشور اجرا نخواهد شد؛ بنابراین آژانس بین المللی انرژی اتمی دیگر اظهاریه، دسترسی و بازرسی پروتکلی ندارد، اما بازرسی های پادمانی که در همه کشور‌ها در حال انجام است، طبق روال طبیعی در ایران هم انجام می شود.» همچنین غریب آبادی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که چندی قبل موضع صریحی در خصوص گزارش اخیر آژانس درباره ایران داشت؛ با انتشار توئیتی درباره تحولات مرتبط با آژانس و نشست این هفته شورای حکام نوشت که آژانس نمی تواند خود را از سرنوشت تفاهم هسته‌ای جدا کند: «سیاست‌زدایی، استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری از اصول ضروری برای حفظ اعتبار آژانس و جلب اعتماد کشورهای عضو   آن است. آژانس باید برای تقویت همکاری ها و تعاملات برنامه ریزی کند، نه این که به ایجاد بی اعتمادی به کشورهای عضو مبادرت کند. آژانس و نهادهای سیاست گذار آن نمی توانند خود را از سرنوشت تفاهم هسته ای جدا کنند. هر اقدام غیر سازنده، مخل فرایند مذاکره خواهد بود. البته، امیدوارم عقلانیت بر نشست هفته بعد شورای حکام، حاکم شود و همکاری در برابر همکاری، حسن نیت در برابر حسن نیت و اقدام در برابر اقدام، مد نظر قرار گیرد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها