کد خبر: 631763
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر‌/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با قوامی

سفر استانی خوب است اگر کلیشه‌ای نباشد

ناصر قوامی می‌گوید که سفرهای استانی خوب است به شرط آنکه کلیشه‌ای عمل نشود.

سفر استانی خوب است اگر کلیشه‌ای نباشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، سید ابراهیم رئیسی تازه نفس است و هر هفته به یک استان سر می‌زند؛ سرکشی‌هایی با حواشی متعدد. از اینکه آیا فهمیدن مشکل آب در خوزستان نیاز به سفر استانی دارد یا ندارد؟ گرفته تا اینکه گفته می‌شود آقای رئیس جمهور سرزده رفته اما تمام مقامات استانی برای استقبال او صف می‌کشند و دوربین رسانه‌هایی هم همراه است. 

سفرهای استانی ابتکار رئیسی نیست و در دوران احمدی‌نژاد و حتی روحانی هم بارها انجام شده اما شاهدیم که طی کردن این راه توسط رئیس دولت سیزدهم با موافقت‌ها و مخالفت‌هایی همراه است. موافقان نشستن پای درد دل مردم را گامی به سوی جلب اعتماد عمومی می‌دانند و نمادی از مردمی بودن دولت. مخالفان اما اصرار دارند که بدون این گونه نمایش‌ها هم می‌توان مشکلات را حل کرد و به فکر مردم بود.

برخی نیز با نگاه بینابین‌تری به موضوع نگاه می‌کنند. این گروه اصل سفر استانی را مفید می‌دانند اما برای ثمربخشی آن شروطی قائل هستند. ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این گروه قرار می‌گیرد. او در گفت‌وگویی با «نامه‌نیوز» ضمن تاکید بر اینکه «طبیعتا رفتن به سفرهای استانی بهتر از نرفتن است» گفت: «حضور در استان‌های مختلف سبب می‌شود که یک سری مسائل و مشکلات برای رئیس جمهور روشن بشود اما به شرط اینکه کلیشه‌ای کار نکنند».

وی افزود: «رئیس جمهور باید به جای سپردن کار به گروه‌های کلیشه‌ای که می‌خواهند برنامه سفر را تنظیم و رئیس‌جمهور را به جاهای خاصی ببرند از تیم خاص خود در این زمینه استفاده کرده و قبل از سفر، محل‌هایی که باید دید را شناسایی کند. همچنین باید شخصیت‌های اثرگذار هر استان اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا را شناسایی کرده و با آن‌ها گفت‌وگو کند. در غیر این صورت سفرها کلیشه‌ای خواهد بود و شنیدن حرف‌های یک پیرزن و یک کشاورز و .. هم تاثیر خاصی نخواهد داشت».

قوامی درباره اینکه تاثیر سفرهای استانی در تحقق مطالبات مردم استان چه نقشی دارد؟ گفت: «اینکه در حوزه اجرا و کارهای عمرانی چه اثری دارد بستگی به عملکرد مسئولان اجرایی مثل استاندار و فرماندار و ... دارد».

وی افزود: «به هرحال این دولت تازه آمده و اگرچه که خیلی از مشکلات استان‌ها را از همین مرکز هم می‌توان شناسایی کرد و مورد رسیدگی قرار داد؛ حضور در استان‌ها نیز بد نیست و اگر به درستی عمل شود می‌تواند نتایج خوبی داشته باشد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا سفرهای استانی پی‌درپی موجب افزایش انتظارات و توقعات مردم از رئیس جمهور نخواهد شد؟ گفت: «مردم که توقع بی‌جا ندارد. توقع مردم از دولت اقل توقعاتی است که باید داشته باشند. سفرهای استانی هم چه رئیسی رئیس جمهور باشد، چه روحانی، چه احمدی‌نژاد و دیگری می‌تواند مفید باشد».

وی در عین حال انجام این سفرها را تاحدی ناشی از «ژست مردمی بودن» دانست و گفت: «امیدواریم که آقای رئیسی آن گداپروری که احمدی‌نژاد در سفرهای استانی داشت، را نداشته باشد. احمدی‌نژاد وقتی می‌آمد نامه‌ها را جمع می‌کرد. حتی وقتی به قزوین آمده بود بازاری‌ها می‌گفتند که پاکت نامه پیدا نمی‌شود. آن‌ها هم نامه‌ها را در گونی جمع می‌کردند و می‌بردند و بعد هم به آنهایی که نامه نوشته بودند پول می‌دانند و یک سری کارهای پوپولیستی که قطعا راه و رسم حکومت‌داری نیست».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها