کد خبر: 631877
تاریخ انتشار :

تحلیل USNI از ماموریت دریایی سهند و مکران| ایران وارد حوزه آمریکا شده است

بسیاری از تحلیلگران نظامی تاکید داشته و دارند که مسافرت های طولانی مدت ناوهای ایران نشان می دهد که قوای نظامی ایران قادر است در مناطقی که همواره در حوزه استحفاظی آمریکا بوده نفوذ کند.

تحلیل USNI از ماموریت دریایی سهند و مکران| ایران وارد حوزه آمریکا شده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چند روز پیش ناو بندر مکران و ناوشکن سهند پس از 133 روز دریانوردی با استقبال دو فروند شناور رزمی ناوتیپ سطحی از منطقه یکم نیروی دریایی و 2 فروند جنگنده شکاری پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی نیروی هوایی ارتش وارد آب‌های سرزمینی ایران شد.

این ناوگروه، 12 اردیبهشت با هدف ارتقای اقتدار دریایی، تامین امنیت خطوط دریانوردی و تقویت دیپلماسی دریایی راهی ماموریت دریانوردی در اقیانوس هند، اطلس جنوبی و شمالی شد و با اهتزاز پرچم جمهوری اسلامی حامل پیام صلح و دوستی ملت بزرگ ایران بود.

این بازگشت در رسانه های مختلف خارجی واکنش بسیار زیادی داشت. پایگاه خبری USNI که یکی از پایگاه های تخصصی ارزیابی توان نیروی دریایی کشورهای مختلف است، در گزارشی به این موضوع پرداخت.

گامی جدید برای ایران در عرصه دریانوردی

نویسنده ضمن تاکید بر این نکته که عملیات این دو ناو در نوع خود کم سابقه بوده است، حرکت این دو کشتی ارتش جمهوری اسلامی ایران را در راستای اهداف بین المللی نیروی دریایی دانست.

این مطلبی است که سرتیپ علیرضا صباحی فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش هم در پیام خود  در رابطه با ماموریت این دو ناو بر آن تاکید کرد. سرتیب صباحی فرد نوشت: "انجام ماموریت موفقیت آمیز ناوگروه 75 نیروی دریایی راهبردی گامی تازه در حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی بود که اقتدار ایران را به رخ جهانیان کشید."

پایگاه USNI به نقل از چند متخصص مسائل نظامی معتقد است که این اولین ماموریت جدی سهند و مکران بوده و بدون شک ماموریت های این دو ناو در آینده ادامه داشته و ماجراجویی های سهند و مکران در آب های اطلس و سایر آب های بین المللی تداوم می یابد.

ناوهایی با چند کارکرد

طبق ادعای USNI ناوهای ارتش جمهوری اسلامی در چند زمینه فعالیت خواهند داشت و به علت شرایط تحریمی، متمرکز بر فعالیت های کلاسیک ناوها نخواهند بود. طبق گفته نویسنده، ما دیگر نمی توانیم ناوگان نفتکش ایران و شناورهای متعارف دریایی را جدا از هم تلقی کنیم.

البته در مورد فعالیت دقیق ناوهای ایران حرف و حدیث هایی وجود دارد. آنطور که USNI به نقل از پولیتیکو می نویسد، آمریکا ناوگان ارتش جمهوری اسلامی را متهم به انتقال نفت از ایران و از طریق اقیانوس اطلس به ونزوئلا کرده و کشورهای آمریکای جنوبی را تهدید به حمله به بنادر کرده بود.

اگرچه ناوهای ایران چند منظوره هستند و همانطور که در بالا اشاره شد همین چند کارکردی بودن باعث قدرتشان شده اما انتقال نفت به ونزوئلا یا کشوری دیگر توسط این دو کشتی هرگز تایید نشد.

حضور در رزمایش روسیه و نفوذ در حوزه دریایی شمال

ناوشکن سهند

پایگاه USNI تاکید دارد که نیروی دریایی ارتش با حضورش در رزمایش دریایی روسیه نشان داد که به جز اطلس، قصد دارد به آبهای شمالی نیز دسترسی پیدا کند. حضور در این رزمایش به غرب نشان داد که حوزه دریایی مدیترانه، کانال سوئز و دریای سیاه که معمولا در سلطه دریایی انگلیس بوده اند حالا در دسترس روسیه و ایران هستند.

نویسنده USNI در پایان تاکید دارد که اگرچه این نیرو (نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران) هنوز تا رقابت با دیگر قدرتهای متعارف دریایی فاصله دارد، اما ایران به دنبال افزایش توان نیروهای دریایی خود از طریق ماموریت های طولانی مدت است. ایران تا حد بسیار زیادی در این مسیر موفق بوده و توانسته تصور دنیا را از نیروی دریایی خود تغییر دهد.

این چیزی است که در همان زمان که ایران به رزمایش دریایی روسیه رفت بسیاری در رابطه با آن نوشتند. به طور مثال، ایل جورناله ایتالیا در یک مقاله به موفقیت ایران در اعزام ناوها و کشتی‌ های خود به سرتاسر جهان به خصوص به حیاط خلوت آمریکا پرداخت و آن را حرکتی مهم ارزیابی کرد.

بسیاری از تحلیلگران نظامی تاکید داشته و دارند که مسافرت های طولانی مدت ناوهای ایران نشان می دهد که قوای نظامی کشور قادر است در مناطقی که همواره در حوزه استحفاظی آمریکا قرار داشته هم نفوذ کند.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها