کد خبر: 632089
تاریخ انتشار :

قول وزیر خارجه انگلیس به امیر عبداللهیان

وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان بر تعهد عملی انگلیس برای بازپرداخت مطالبات ایران تأکید کرد.

قول وزیر خارجه انگلیس به امیر عبداللهیان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«دومینیک راب» بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تبریک انتصاب وی، ابراز امیدواری کرد در پی استقرار دولت جدید در جمهوری اسلامی ایران، روابط و تعاملات دو کشور در عرصه‌های مختلف بر اساس تفاهم و درک متقابل گسترش یابد. 

* ابراز تاسف از آثار سیاست‌های نادرست آمریکا و برخی از کشورهای غربی در قبال افغانستان

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی، ضمن ابراز تاسف از آثار سیاست‌های نادرست آمریکا و برخی از کشورهای غربی در قبال افغانستان، تحقق امنیت و ثبات در این کشور را در گرو استقرار دولت فراگیر با مشارکت تمامی اقوام، اقبال به گفت‌وگو و عدم خشونت، توجه به مردم و نیز مقابله عملی با تروریسم خواند. 

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از حدود چهار میلیون اتباع افغانستان در خلال بیش از چهار دهه گذشته، بر ضرورت ایفای مسئولیت مشترک بین‌المللی پایدار در مواجهه با موج‌های جدید پناهجویان و نیز مقابله با عرضه مواد مخدر تأکید کرد. 

امیرعبداللهیان همچنین آمادگی کشورمان برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را خاطرنشان کرد. 

* تأکید ایران بر لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به همتای انگلیسی، به انتظار جمهوری اسلامی ایران در لغو تمامی تحریم‌های غیرقانونی تأکید کرد و یادآور شد دولت سیزدهم به رغم آنکه طبیعتا در ابتدای کار در حال مشورت‌های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است، تصریح کرده که به مذاکراتی که دارای نتایج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامین کند اقبال خواهد داشت. 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که مذاکرات وین به زودی از سر گرفته خواهد شد.دولت ضمن این‌که اعلام کرده قطعا گفت‌وگوهای وین را در تاریخ نزدیکی از سر می‌گیرد و اگر ممکن باشد این را یک ساعت هم به تاخیر نخواهیم انداخت، قطعا انتظار داریم طرف‌های دیگر وقتی به وین می‌آیند با واقعیات روی زمین به وین بیایند. ایران هیچ تعهد فرابرجامی را نمی‌پذیرد و هیچ منفعت کمتر از برجام را برای مردم ایران متصور نیست. تمامی تحریم‌هایی که ناهمخوان با روح و متن برجام هستند باید متوقف شود. 

امیرعبدالهیان همچنین در جریان این گفت‌وگو اهمیت اتخاذ گام‌های اعتمادساز توسط دولت انگلیس برای رفع برخی مشکلات در روابط دوجانبه را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: اقدامات سازنده و عملی انگلیس در این حوزه‌ها مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت. دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس در این ارتباط بر تعهد عملی این کشور در بازپرداخت مطالبات کشورمان تاکید کرد.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین علاوه بر تبادل نظر در خصوص مهمترین تحولات بین‌المللی و منطقه ای توافق کردند به گفت‌وگوهای خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ادامه دهند.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلستان  پیش از این نیز با ارسال پیامی خطاب به حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، اخذ رای اعتماد و آغاز به کار وی را تبریک گفته بود.

پیش از این وزرای خارجه دو کشور دیگر عضو برجام (آلمان و فرانسه) تلفنی با امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرده بودند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها