کد خبر: 632106
تاریخ انتشار :

ایران بزرگترین تهدید اسرائیل

پشت پرده اظهارات گانتس درباره پهپاد ایران از کاشان تا غزه

وزیر جنگ اسرائیل گفت: یکی از ابزارهای مهمی که ایران توسعه داده، سامانه هواپیماهای بدون سرنشین است؛ صحبت در مورد یک سامانه دقیق است؛ هواپیماهای بدون سرنشین همانند موشک بالستیک، می توانند هزاران کیلومتر را طی کنند.

پشت پرده اظهارات گانتس درباره پهپاد ایران از کاشان تا غزه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنرانی اخیر خود در کنفرانس موسسه بین المللی مبارزه با تروریسم در دانشگاه «رایشمن» در شهر هرتزلیا در غرب سرزمین های اشغالی، مدعی شد که ایران در این اواخر شروع به انتقال فناوری خود در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین به جنبش های مقاومت اسلامی (حماس) و جهاد اسلامی فلسطین کرده است.

گانتس ضمن ادعای این که ایران در یک پایگاه در کاشان در شمال استان اصفهان نحوه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت خود را به نیروهای جنبش حوثی «انصارالله» یمن و افراد دیگری از عراق، سوریه و لبنان آموزش می دهد، تهران را به صادرات پهپاد به کشورهای منطقه متهم کرده و از پایگاه کاشان نیز به عنوان سنگ بنای این صادرات نام برد.

وزیر جنگ اسرائیل در این باره اظهار داشت: یکی از ابزارهای مهمی که ایران توسعه داده، سامانه هواپیماهای بدون سرنشین است؛ صحبت در مورد یک سامانه تسلیحات کشنده و دقیق است؛ هواپیماهای بدون سرنشین همانند موشک بالستیک یا جنگنده، می توانند هزاران کیلومتر را طی کنند.

وزیر جنگ اسرائیل ضمن تاکید بر این که نیروهای انصارالله یمن ده ها هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته را در اختیار دارند و طی هفته های اخیر نیز از آنها برای حمله به عربستان سعودی استفاده کردند، ادعا کرد که «گروه های شبه نظامی» عراق نیز دارای ده ها پهپاد پیشرفته ایرانی هستند و آنها را برای حمله به نیروهای آمریکایی و نیروهای دیگر به کار می گیرند.

 جنجال پهپادی ایران، خطی که رسانه های صهیونیستی به بنی گانتس دادند

ادعای بنی گانتس از یک نقشه طولانی مدت حاصل شده است. بیشتر نظریات و مواضع مقامات رژیم صهیونیستی از گزارش ها و مقالات خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی اسرائیلی نشات می گیرد. بی راه نیست اگر بگوییم که بیشتر مواضع مقامات اسرائیلی چند ماه قبل در خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی این رژیم منعکس می شوند. در مورد مساله پهپادی هم دقیقا چنین اتفاقی افتاده است.

اردیبهشت ماه سال جاری و پس از شکست مفتضحانه اسرائیل در جنگ سیف القدس بود که خبرگزاری های اسرائیلی از مواضع و نقطه نظرهای گوناگون، علت و نتایج این شکست را بررسی کردند. در آن زمان، پایگاه خبری اورشلیم پست هم چند ده مقاله درباره جوانب گوناگون جنگ با فلسطین نوشت.

در یکی از این مقالات ، نویسنده عامل اصلی شکست اسرائیل در این جنگ را قدرت پهپادی مقاومت دانست و این قدرت را هم مستقیما به ایران مرتبط کرد.

اورشلیم پست در گزارش خود معتقد بود که ایران پس از به دام انداختن هواپیماهای بدون سرنشینی آمریکایی، از این پرنده‌ها کپی کرده و چند نمونه از آن را تولید کرده است. طبق گفته نویسنده، ایران یک سری هواپیمای بدون سرنشین دیگر را هم تولید کرده که در نوع خود بسیار هوشمندانه و پیشرفته هستند.

طبق گزارش پایگاه صهیونیستی فوق الذکر، ایران در زمینه تجهیز هواپیماهای بدون سرنشین فعالیت زیادی داشته و بسیاری از آنها را جهت اجرای اهداف دفاعی و محافظت از آسمان خود به خدمت گرفته است.

اورشلیم پست نوشت که استراتژی اجرایی هواپیماهای بدون سرنشینی جبهه مقاومت و ایران همانند موشک‌های کروز است؛ بدین صورت که این پرنده‌ها با مواد منفجره تجهیز شده، ژیروسکوپ و رادار تخصصی بر روی آنها قرار می‌گیرد و سپس به سمت یک هدف از پیش شناسایی شده پرواز می کنند. این هواپیماهای بدون سرنشین سپس به سمت هدف مخصوصی شلیک کرده و به سرعت به بالا پرواز می‌کنند.

اورشلیم پست تاکید کرد که اسرائیل از چند جهت توسط این هواپیماهای بدون سرنشین محاصره شده است. به جز نوار غزه و قلمرو جهاد و حماس، مرز لبنان و رژیم صهیونیستی نیز محل ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به سمت اسرائیل است. همچنین طبق گفته نویسنده، سوریه نیز از مناطقی است که می‌تواند محل ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به سمت مناطق اشغالی باشد.

به خوبی مشخص است که گزارش امروز بنی گانتس ریشه در ادعای قدیم اورشلیم پست دارد. این تنها اورشلیم پست نیست که در اوج جنگ سیف القدس از قدرت نظامی ایران گفت. سایر پایگاه های صهیونیستی همانند هاآرتص و تایمز اسرائیل نیز به این موضوع پرداختند این بدین معنی است که رژیم صهیونیستی بیش از هر چیز هواپیماهای بدون سرنشین ایران را خطرناک می داند و در حوزه دفاعی آن را بزرگترین تهدید علیه خود می بیند. به همین دلیل است که پس از چند ماه کار، حالا خط رسانه های خود را دنبال کرده و از زبان وزیر دفاعش به دنبال محدودسازی توان موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران است.

1775d7d68ee9aca0040390a1d5229c2e

 قدرت پهپادی، آینده را شکل می دهد

قدرت پهپادی در دنیای امروز بسیار بسیار مهم است. این توان جنگ های مدرن را هدایت می کند و آن قدر نقش برجسته ای دارد که استراتژیست مشهور آمریکایی یعنی فوکویاما هم بر اهمیت آن تاکید کرده و آینده خاورمیانه را در دستان این پرنده های بی سرنشین می بیند .

ایران در زمینه پهپادی در منطقه تنها نیست. کشور ترکیه یکی از قدرت های پهپادی آسیا است. ارتش ترکیه از طریق هوپیماهای بدون سرنشین خود توانست به ارتش آذربایجان کمک کرده و مقدمات تصرف قره باغ توسط ارتش آذربایجان را فراهم کند.

به جز ترکیه، پاکستان نیز قدرت پهپادی زیادی دارد و در عملیات های مختلف آنها را به کار برده است. همچنین آمریکا در پایگاه های نظامی خود در خاورمیانه بارها از پرنده های بدون سرنشین برای عملیات های جاسوسی یا نظامی خود بهره جسته است. از این رو می توان جنگ پهپادی را در منطقه خاورمیانه و کشورهای همسایه آن مانند پاکستان و افغانستان و همچنین قفقاز مهم دانست.

 دو پهپاد مهم ایران از نظر اسرائیل

اورشلیم پست برخی نمونه‌ های مهم هواپیماهای بدون سرنشین ایران را در گزارشی توصیف کرده است. ابابیل 3 یکی از این هواپیماها است. این هواپیما جدیدترین نوع پهپاد ایرانی محسوب می‌ شود که در اواخر آبان 1393 از آن رونمایی شد. ابابیل 3 دارای قابلیت شناسایی در تمامی حوزه‌های نظامی، تجاری و تحقیقاتی است. این پهپاد قابلیت پرواز تا ارتفاع 15 هزار پا را داشته و نیز می‌تواند در 8 ساعت به لحاظ مداومت پرواز در پروژه‌های تحقیقات نظامی و تجاری عمل کند.

یکی دیگر از هواپیماهای بی سرنشین مهم ایران کرار است. کرار نخستین پهپاد دارای موتور توربوجت ساخت ایران است که قادر به حمل مواد منفجره‌است و می‌تواند آن را به سوی اهداف پیش‌بینی شده پرتاب کند. این هواپیما قادر به پرواز در مسافتهای دوردست با سرعت 900 کیلومتر در ساعت است. کرار 4 متر طول دارد و قابلیت حمل 4 موشک ایرانی کروز را دارا است. برد این هواپیمای بدون سرنشین، که نشان توانمندی و اقتدار صنایع نظامی ایران است، هزارکیلومتر بوده و می‌تواند دو بمب 250 کیلوگرمی، یا یک بمب 500 کیلوگرمی را حمل کند.

نویسنده: حسین نیازبخش 

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها