کد خبر: 632184
تاریخ انتشار :

روی آوردن ریاض به گزینه خطرناک

آنچه مسلم است روابط میان عربستان و متحد تاریخی آن یعنی آمریکا از بد به سوی بدتر حرکت می کند و طی دو هفته اخیر به طور بی سابقه روابط میان طرفین بحرانی شده است.

روی آوردن ریاض به گزینه خطرناک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم آورده است: این روزها در پشت پرده میان عربستان و آمریکا چه می گذرد؟ آیا دولت بایدن از تعهدات خود در حمایت از خانواده حاکم بر عربستان با خروج سامانه های دفاعی دست برداشته است؟ علت این تیرگی روابط چیست؟

وی می نویسد: آنچه مسلم است روابط میان عربستان و متحد تاریخی آن یعنی آمریکا از بد به سوی بدتر حرکت می کند و طی دو هفته اخیر به طور بی سابقه روابط میان طرفین بحرانی شده است و طی روزها و ماههای آتی به رویارویی انتقام جویانه سیاسی و اقتصادی پیش می رودآنچه مسلم است روابط میان عربستان و متحد تاریخی آن یعنی آمریکا از بد به سوی بدتر حرکت می کند و طی دو هفته اخیر به طور بی سابقه روابط میان طرفین بحرانی شده است و طی روزها و ماههای آتی به رویارویی انتقام جویانه سیاسی و اقتصادی پیش می رود.

عطوان در ادامه به تحولات اخیر میان دو کشور شامل؛ خارج کردن سامانه های پاتریوت و ثاد، لغو سفر لوید اوستن وزیر دفاع آمریکا به ریاض، توییت سطام بن خالد آل سعود از شاهزادگان سعودی و موضع گیری ترکی الفیصل رئیس اسبق سرویس اطلاعاتی عربستان پرداخته و آورده است: خبرگزاری آسوشیتدپرس نزدیک به سیاستگذاران کاخ سفید از خروج همه سامانه های دفاع موشکی شامل پاتریوت و سامانه پیشرفته ثاد که برای حمایت از اهداف راهبردی در عربستان در سال ۲۰۱۹ پس از حمله دردناک پهپادی و موشکی انصارالله به تاسیسات آرامکو شاهرگ نفتی سعودی در منطقه بقیق مستقر شده بود، خبر داده و تصاویر ماهواره ای از مکانی که این سامانه های در آن قرار داشت یعنی پایگاه هوایی در جنوب شرق ریاض که خالی از این سامانه هاست، منتشر کرده است و مفهومش این است که این تصاویر را پنتاگون بیرون داده است.

این تحلیلگر نوشت: تحولی دیگری که رخ داده است لغو دیدار لوید اوستن وزیر دفاع آمریکا به ریاض بود که این اوج خشم رسمی سعودی و اهانت به متحد آمریکایی است. جدای از آن اصرار مقامات سعودی و تاکید بر دروغ بودن توجیهات آمریکا برای لغو این سفر بود به طوری که سطام بن خالد آل سعود از شاهزادگان سعودی این لغو را تصمیم سعودی دانست و اینکه عربستان زیر بار دیکته نمی رود و این شاید اولین باری است که این موضع گیری از سوی یکی از افراد خاندان حاکم بر عربستان گرفته می شود.

به چالش طلبیدنی که تبعات خطرناک و پرهزینه برای ریاضه به دنبال خواهد داشت

عطوان اعلام کرد: شاهزاده سطام نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد و حاکم فعلی سعودی اصرار داشت که در توییت خود بگوید که همزمان با لغو سفر وزیر دفاع آمریکا، با یک مقام روس دیدار کرده است و این تهدید آشکار علیه واشنگتن است که جایگزین روسی آماده است که این خطرناک و برای عربستان بسیار هزینه آور است.

وی نوشت: همچنین ترکی الفیصل رئیس اسبق سرویس اطلاعات سعودی در یک موضع گیری اعلام کرد که خارج کردن سامانه های دفاعی از عربستان نمایانگر نیت بد است.

 

این روزها در پشت پرده میان عربستان و آمریکا چه می گذرد؟

عطوان ادامه داد:تحلیلگران آمریکایی تاکید کرده اند که آمریکا به دنبال دست برداشتن از حمایت متحدانش در منطقه خلیج فارس به ویژه عربستان و تمرکز بر ائتلاف چینی-روسی جدید است که در اولویت آمریکا قرار دارد و تهدید مستقیم و قوی برای رهبری آمریکاست.

وی می نویسد: خارج کردن سامانه دفاع موشکی در زمان بسیار بدی برای عربستان رخ می دهد به طوری که انصارالله بر دامنه حملات موشکی و پهپادی خود به اهداف نفتی و زیرساختها نظامی سعودی در عمق عربستان افزوده استخارج کردن سامانه دفاع موشکی در زمان بسیار بدی برای عربستان رخ می دهد به طوری که انصارالله بر دامنه حملات موشکی و پهپادی خود به اهداف نفتی و زیرساختها نظامی سعودی در عمق عربستان افزوده است و آخرین آن هم فرودگاه بین المللی ابها بود که به زخمی شدن هشت نفر منجر شد و شماری از هواپیماها از کار افتادند و این حمله انصارالله در واکنش مستقیم به حملات جنگنده های سعودی به نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در اطراف شهر مأرب به منظور جلوگیری از پیشروی آنها رخ داد.

این تحلیلگر در ادامه با اشاره به تلاش عربستان برای روی آوردن به سامانه اس ۴۰۰ آورده است: روی آوردن ریاض به این گزینه بسیار خطرناک است زیرا آمریکا خرید این سامانه روسی را خط قرمز می داند و دست به اقدامات انتقام جویانه ای می زند که رهبران سعودی توان تحمل آنرا ندارند.

وی می نویسد: برداشتن وضعیت محرمانه از اسناد ۱۱ سپتامبر از سوی جو بایدن اولین تهدید مستقیم عربستان است. دولت بایدن نقش عربستان در افغانستان را نادیده گرفت و قطر را به عنوان پایگاه سیاسی و نظامی و دیپلماتیک اصلی در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه قرار داد که خنجر مسمومی از پشت به سعودی و پایان روابط راهبردی و ریشه دار هشتاد ساله با آن است. آمریکا به راحتی از متحدانش چشم پوشی می کند و این را از اشرف غنی آخرین رئیس جمهوری افغانستان بپرسید که به امارات گریخت و پاسخ همه سئوالات را نزد او می یابید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها