کد خبر: 632662
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال ساداتیان

غربی‌ها بعد از عضویت ایران در پیمان شانگهای دستپاچه شده‌اند

سید جلال ساداتیان گفت: عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای حس رقابت غربی‌ها در برابر شرقی‌ها را بالا برده است و آنها می‌خواهند به سرعت با ایران به توافق برسند.

غربی‌ها بعد از عضویت ایران در پیمان شانگهای دستپاچه شده‌اند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: گفته می‌شود حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، قرار است در جریان شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نشست 1+4 نیز شرکت کند تا شاید مذاکرات در دوره جدید به جای وین از نیویورک آغاز شود و آن‌طور که گفته می‌شود نتایج رایزنی‌های اولیه نشان می‌دهد امکان برگزاری این نشست در سالن شورای امنیت سازمان ملل و روز چهارشنبه وجود دارد.

جلال ساداتیان درباره ابعاد این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «قاعدتا آغاز مذاکرات برجامی در هر کجای دنیا باشد، پیام مثبتی دارد؛ خاصه آنکه در شرایط کنونی غربی‌ها به دو دلیل مقداری دستپاچه شده‌اند و می‌خواهند به سرعت مذاکرات با ایران را آغاز کنند؛ نخست سفر آقای گروسی به ایران و واکنش مثبت ایران به این سفر و متعاقبش سفر آینده آقای اسلامی به وین و دوم عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای که حس رقابت غربی‌ها در برابر شرقی‌ها را بالا برده است و آنها می‌خواهند به سرعت با ایران به توافق برسند».

او ادامه داد: «البته اتفاقات دیگری هم رخ داده است؛ از جمله آنکه می‌بینیم که اسرائیل هم دیگر چندان مخالفتی با برجام ندارد و می‌گوید به شرط کنترل آمریکا بر ایران برجام مشکل ندارد. غربی‌ها یک نگرانی دیگر هم دارند؛ آنکه در تمام این مدت که سکوتی میان غرب و ایران حاکم بود، ایران به پیشرفت‌هایی در صنعت هسته‌ای رسیده باشد».

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک بیان کرد: «برخلاف دوران روحانی که برخی اصولگرایان به هیچ‌وجه زیر بار تعویض کارت‌های تصویری با حضور بازرسان آژانس انرژی اتمی نمی‌رفتند، اکنون می‌بینیم که این موضوع به راحتی پذیرفته می‌شود و هیچ حرفی هم از سوی آن طیف‌های خاص داخلی زده نمی‌شود. حالا معلوم نیست و معلوم نیست این تغییر موضع‌ها در داخل و خارج به چه دلیل است؟»

او خاطرنشان کرد: «غربی‌ها بعد از عضویت ایران در پیمان شانگهای دستپاچه شده‌اند که مبادا ظرفیت‌های ایران در اختیار شرقی‌ها بیفتد به همین دلیل نمی‌خواهند ارتباطشان با ایران به طور کامل قطع شود و مترصد هرچه به نتیجه‌رسیدن هر چه سریع‌تر مذاکرات هستند».

او در پایان گفت: «در دوره‌ای که آقای عراقچی مذاکره می‌کرد گفته می‌شد که حدود 90درصد از توافق نهایی شده بود که در نهایت به عللی توافق نهایی نشد اما حالا در دوره جدید مذاکرات باتوجه به سفر آقای گروسی احتمال رفع تحریم‌ها و نهایی‌شدن توافق وجود دارد. حالا در داخلی برخی می‌گفتند باید تمام تحریم‌ها یکباره رفع شود که آمریکایی‌ها می‌گفتند بخشی از تحریم‌ها مصوب کنگره است و در اختیار دولت نیست یا می‌گفتند تحریم‌های کشتی‌رانی باید رفع شود که این هم از نظر زمانی میسر نیست زیرا ما چندماه باید منتظر بمانیم تا درباره تحریم‌های کشتی‌رانی راستی‌آزمایی کنیم؟ اما به هر حال اکنون دیگر اصولگرایان ساز مخالف نمی‌زنند و احتمال نهایی‌شدن توافق بالاست».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها