کد خبر: 632673
تاریخ انتشار :

وزرای خارجه ایران و عربستان در آمریکا دیدار می‌کنند؟

وزیر امور خارجه کشورمان درحالی فردا راهی نیویورک می‌شود که ابراهیم رئیسی در اولین فرصت سفر به آمریکا، نمی‌خواهد از ظرفیت مذاکرات در نیویورک استفاده کند.

وزرای خارجه ایران و عربستان در آمریکا دیدار می‌کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حسن بهشتی پور در گفتگو با خبر فوری در ارتباط با سفر وزیر خارجه به نیویورک و اولویت هایی که باید مدنظر قرار گیرد گفت: با توجه به اینکه امیرعبداللهیان به تازگی کار خود را آغاز کرده است طبیعی است که وزرای خارجه کشورهای دیگر مشتاق هستند که از نزدیک با وی دیدار داشته و در جریان مواضع و دیدگاه هایش قرار گیرند، بنابراین احتمالا دیدارهای متعددی بین وزیر خارجه کشورمان و همتایانش صورت گیرد.

وی موضوع برجام را یکی از اولویت هایی دانست که باید در سفر موردد توجه قرار گیرد.

به گفته بهشتی پور بهتر است در حاشیه مجمع عمومی دیداری بین ایران و کشورهای طرف مقابل برجام صورت گیرد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد طولانی تر شدن مذاکرات مربوط به برجام به نفع ایران نیست افزود: هر چقدر از تحریم ها می‌گذرد نتایج منفی آن بیشتر بر روی اقتصاد ایران وجود دارد این در حالی است که در عمل به لحاظ اقتصادی فشاری بر طرف مقابل وارد نمی‌شود و صرفا ادعایشان؛ نگرانی از افزایش توان هسته ای ایران است.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد که بنا به دلائل گفته شده شروع سریع تر مذاکرات به نفع ایران خواهد بود.

وی گفت: بنابراین فرصت ایجاد شده در مجمع عمومی سازمان ملل را باید مغتنم شمرد و هر چه زودتر مذاکرات را آغاز کرد.در مجموع بهتر است ایران از چنین نشست هایی استقبال کند و به این ترتیب ایران و کشورهای طرف مقابل برجام می توانند نشستی را در حاشیه مجمع عمومی برگزار کنند.

بهشتی پور ادامه داد: ایران می‌تواند مواضع خود را در این نشست مطرح کند و بهتر است حتما مذاکره ای صورت گیرد چرا که راه حلی به جز مذاکره برای پایان دادن به تحریم نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه‌ موضوع افغانستان را یکی دیگر از اولویت های سفر وزیر خارجه به نیویورک عنوان کرد و گفت: این موضوع اهمیت بسیاری دارد چرا که ناامنی و بی ثباتی در این کشور نه تنها تاثیر مستقیمی بر ایران به عنوان همسایه این کشور بلکه بر کل منطقه و حتی از طریق آسیای مرکزی بر روسیه و کشورهای دیگر نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی گفت: بنابرانی باید موضوع افغانستان را جدی گرفت و قطعا در مورد آینده این کشور و راههای برقراری صلح و ثبات در این کشور به رایزنی و گفت و گوهایی نیاز است، البته وزیر خارجه کشورمان احتمالا پیگیر این موضوع خواهد بود.

بهشتی پور موضوع یمن را از دیگر‌موضوعاتی عنوان کرد که بهتر است در این سفر مورد توجه قرار گیرد، ایران میتواند به حل این‌ موضوع کمک کند و این مشکل از طریق گفت و گوهای یمنی- یمنی و ترغیب عربستان برای پذیرش طرح های صلح حل و فصل شود.

وی ادامه داد: امیر عبداللهیان از قبل در جریان این موضوع قرار دارد و احتمالا در نیویورک نیز آن را دنبال خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر در سازمان ملل دیداری نیز بین وزرای خارجه ایران و عربستان نیز صورت گیرد بهتر است، گفت: جمهوری اسلامی ایران و عربستان دو قدرت منطقه ای هستند و می توانند علیرغم اختلافاتی که با هم دارند در جهت ایجاد صلح و ثبات با یکدیگر همکاری کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین در مورد عدم حضور رییسی در نشست سازمان ملل گفت: در این دو سال اخیر به دلیل وجود کرونا بسیاری از روسای جمهور ترجیح دادند حضور نداشته و از طریق مجازی سخنرانی کنند بنابراین آقای رییسی نیز می تواند در سال های بعد در اجلاس شرکت کند و فرصت حضور امسال فرصتی نبوده که از دست رفته تلقی شود. ضمن اینکه وی تازه کار خود را آغاز کرده و بهتر است اولویت اول مسائل داخلی کشور باشد، چرا که یک هفته منفک شدن از کشور در شرایط فعلی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: رییسی در عین حال میتواند به صورت مجازی سخنرانی کرده و مواضع را مطرح کند.

بهشتی پور ادامه داد: تنها امتیازی که بواسطه عدم حضور رییسی در سازمان ملل از دست می‌رود دیدارها و ملاقات دو جانبه و مصاحبه هایی است که در حاشیه آن می‌توانست داشته باشد، البته این اقدامات را سال بعد نیز می‌تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه آقایان روحانی و احمدی‌نژاد از تمام فرصت های حضورشان در سازمان ملل استفاده کردند گفت: باید ببینیم چنین حضور چه دستاوردها و منافعی نصیب کشور کرد، معتقدم چندان سازنده نبود و دستاورد خاصی از حضورشان عاید کشورمان نشد.

بهشتی پور با بیان اینکه مخالف حضور رییس جمهور در سازمان ملل نیستم، گفت: در عین حال حضور هر ساله نیز چندان فایده ای ندارد ضمن اینکه دلیلی هم ندارد در عالی ترین سطح شرکت کنیم مگر تمام کشورها در سطح نخست وزیر و رییس جمهور شرکت می کنند؟

وی گفت: رفتن یا نرفتن رییس جمهور خللی ایحاد نکرده و وزیر خارجه نیز می‌تواند مواضع کشورمان را مطرح کند.

منبع: خبر فوری

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها