کد خبر: 632687
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی بیگدلی

مذاکرات برجامی در حاشیه مجمع صورت نمی‌گیرد

علی بیگدلی معتقد است که احتمال برگزاری مذاکرات برجامی در نیویورک وجود ندارد و صرفا دیدارهای دوجانبه‌ای برگزاری می‌شود.

مذاکرات برجامی در حاشیه مجمع صورت نمی‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – هیات ایرانی اگرچه بدون رئیسی اما به نیویورک می‌رود و گفته می‌شود که این فرصت مناسبی است تا ایران و طرف‌های برجامی سنگ‌های خود را وابکنند. خبر دقیقی اعلام نشده اما گمانه‌زنی‌ها حول محور برگزاری دور هفتم از مذاکرات برجامی است. البته این را بیشتر منابع داخلی می‌گویند و برخی از تحلیلگران نیز با در نظر گرفتن مجموع شرایط و مسائل، به آن امیدی ندارند. 

مثلا علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» احتمال شکل گیری دور جدید مذاکرات برجامی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را منتفی دانست و گفت: «قرار نیست که آقای امیرعبداللهیان در جمع وزرای خارجه اعضای برجام صحبت کند و مذاکرات جداگانه‌ای با آنان خواهد داشت که به نظر من دیپلماسی ناصحیحی هم است».

او تاکید کرد: «اینکه دور جدید مذاکرات در حاشیه مجمع برگزار شود، اصلا محتمل نیست مگر اینکه این‌ها یک دیپلماسی پنهانی داشته باشند. من هم نمی‌دانم که آیا در این مدت که آقای رئیسی آمده است، دست به دیپلماسی پنهانی زده‌اند یا خیر. اگر این طور باشد شاید نشستی برگزار شود اما به نظرم بعید است زیرا اروپایی‌ها تا همین اواخر تاکید کرده‌اند که ایران وقت را از دست ندهد و به مذاکرات برگردد».

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: «به نظر من مذاکرات چندجانبه در حاشیه مجمع برگزاری نخواهد شد. البته دیدارهای دوجانبه‌ای با اعضا برگزار خواهد شد و این هم شگرد ایرانی‌ها است. روشی که به نظر من اشتباه است. ما باید با استراتژی مشخص و معینی وارد مذاکرات شویم. اما الان میل به ورود به مذاکرات همه‌جانبه در ایران نیست و تن به مذاکره جمعی نداده و دنبال مذاکرات دوجانبه هستیم».

بیگدلی درباره اینکه تلاش‌های طرف روسی برای برگزار شدن دور بعدی مذاکرات و به نتیجه رسیدن آن، چقدر می‌تواند ثمربخش باشد؟ گفت: «در ملاقاتی که در حاشیه اجلاس شانگهای بین وزیر خارجه ما و وزیر خارجه روسیه و چین انجام شد، آنها ایران را تحت فشار گذاشتند که خودش را برای مذاکرات برجامی و هم نرمش در قضیه مساله نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده کند. به این خاطر که هر چه مساله ایران زودتر مشخص شود، چین و روسیه بهتر می‌تواند از وجود ایران درمنطقه به خصوص از ورود ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای استفاده کنند».

وی افزود: «الان عضویت دائم ایران در سازمان همکای‌های شانگهای هیچ نتیجه مطلوب و قابل ستایشی ندارد چون هنوز تحریم‌ها روی ما اثر دارد. ما مساله   FATF را رعایت نکرده‌ایم و روسیه و چین نمی‌توانند با ما معاملات سنگینی داشته باشند. به همین دلیل هم سعی می‌کنند که ما را تحت فشار بگذارند تا در این موضوعات انعطاف بیشتری به خرج دهیم».

وی در ادامه تاکید کرد: «از طرف دیگر اگر ایران همان شیوه و همان سطح بالای انتظارات را که داشت، مطرح کند. به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید. من در همه مصاحبه‌ها این را گفته‌ام که ایران باید سطح انتظارات را کاهش داده و دیپلماسی انعطاف‌پذیری را در پیش بگیرد».

بیگدلی گفت: «ورود به مذاکرات برجامی با نگاه قبلی به نتیجه‌ای نخواهد رسید. ما باید بپذیریم که برجام 2015 طبق محتویات آن که عمرش را تا 2025 پیش‌بینی کرده بود، اکنون به پایان رسیده محسوب می‌شود. آقای بایدن هم در اولین سخنرانی خود در کاخ سفید گفته بود که حاضر هستند با ایران مذاکره کنند و قید زمانی باید به 2050 برسد. مساله دیگر آنکه ایران باید بپذیرد آمریکا و اروپایی‌ها غیر از برجام، انتظاراتی دارند که به مسائل حقوق بشری، منطقه‌ای و موشکی مربوط است. این مساله کار ما را مشکل کرده چون نمی‌توانیم آن را بپذیریم. اختلافات بر سر همین است و 6 دور قبلی مذاکرات در وین نیز به همین خاطر به نتیجه نرسید».

وی تاکید کرد: «به نظر من اگر ایران بخواهد با توجه به این مشکلات اقتصادی که اکنون گریبان جامعه ما را گرفته، راه حلی پیدا کند باید از یک دیپماسی انعطاف‌پذیری پیروی کند».

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها