کد خبر: 632732
تاریخ انتشار :

اختلافات عربستان و آمریکا به کجا می‌کشد؟

کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس مدتی پیش افشا کرد که آمریکا برخی از سیستم‌های پیشرفته پدافند هوایی ازجمله باتری موشک‌های پاتریوت و یک سامانه تاد را از عربستان‌ خارج کرده است. چند روز بعد نیز براساس اعلام برخی منابع خبری، عربستان سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض را لغو کرد و همزمان رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه در ریاض مورد استقبال مقامات سعودی قرار گرفت.

اختلافات عربستان و آمریکا به کجا می‌کشد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ابتدا لازم است بدانیم دلایل ناراحتی عربستان از آمریکا چیست؟ به نظر می‌رسد علاوه بر جمع‌آوری سامانه‌های پدافندی آن هم در شرایطی که عربستان زیر حملات موشکی و پهپادی انصارالله است، مواردی مانند انتشار اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر که بر نقش عربستان تأکید دارد و همچنین توجه واشنگتن به قطر در موضوعاتی مانند افغانستان و تمجید آمریکا از نقش و اقدامات این کشور از دلایل عمده ناراحتی سعودی از آمریکاست. 

 اما چرا آمریکا رویکردی این‌چنین در قبال عربستان در پیش گرفته است؟ در پاسخ به این پرسش چند گزاره تحلیلی متصور است. نخست این‌که آمریکا سعی دارد همان سیاست گاو شیرده ترامپ را این‌بار به سبک دموکرات‌ها پیگیری کند. نشانه آن هم امضای قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری فروش سلاح به عربستان است. 

گزاره دوم بر این موضوع تأکید دارد که دولت بایدن در راستای راهبرد «سیاست خارجی در خدمت طبقه متوسط» به دنبال قرار دادن ریل سیاست خارجی در راستای منافع طبقه متوسط آمریکا و به دنبال آن کاهش هزینه‌های سابق در حمایت از برخی کشورهاست. بر این اساس می‌توان تصمیمات اخیر کاخ سفید ازجمله خروج از افغانستان یا تغییر رویکرد در قبال عربستان را ارزیابی کرد.

 گزاره دیگر نیز بر نقش روسیه در پرکردن خلأ حضور آمریکا در منطقه غرب‌ آسیا تأکید دارد. برخی معتقدند مجموعه روندها این واقعیت را آشکار می‌کند که آمریکا بنا دارد تا عربستان را به طور کامل به سوی روسیه سوق دهد. همکاری این دوکشور ابتدا در موضوعات اقتصادی مانند نفت شکل گرفت و کم‌کم به سمت حوزه‌های سیاسی حرکت کرد و اکنون شاهد ایجاد روابط در حوزه‌های نظامی و امنیتی (خرید سامانه اس‌۴۰۰) هستیم.

 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها