کد خبر: 633309
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی محمد نمازی

احیای اصلاح‌طلبان مستلزم سهیم شدن در قدرت است

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران جامعه محوری و توجه به سرمایه اجتماعی اصلاح طلبان را مفید می‌داند اما آن را برای احیای جریان اصلاح‌طلبی کافی نمی‌داند.

احیای اصلاح‌طلبان مستلزم سهیم شدن در قدرت است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست سایت فردا – جریان اصلاحات در سال‌های اخیر و به دلایل مختلف از جمله موضع‌گیری‌ها در بزنگاه‌های سیاسی، عملکرد دولت روحانی، شورای شهر پنجم و مجلس دهم به جایی رسید که سرمایه اجتماعی خود را از دست داد. عدم اقبال مردم به این جریان در دو انتخابات 98 و 1400 به وضوع گویای این واقعیت است و کسی هم در جریان اصلاحات یا بیرون از آن منکر وجود چنین اوضاعی نیست. 

از آنجایی که این جریان سیاسی از قدرت دور افتاده و تا دو سال دیگر که انتخابات مجلس فرا برسد هم فرصتی برای رقابت با رقیب ندارد، اغلب تحلیلگران بر این باور هستند که سیاسیون در این جریان باید به فکر احیا و بازسازی خود باشند.

برخی نسخه جامعه محوری پیچیده و برخی دیگر نیز همچنان با همان نگاه قدرت محور خود عرصه سیاست را فضای مناسب برای بازگشت این جریان می‌دانند. 

علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی کارگزاران البته نگاه بینابینی دارد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید می‌کند که «جامعه محوری در احیای جریان اصلاحات بی‌اثر نیست» و می‌گوید: «هر تشکل سیاسی که بتواند اذهان مردم را نسبت به عملکرد و اهداف و برنامه‌های خود روشن کند، می‌تواند نظر مخاطبان خود و مردم را بیشتر جلب کرده و آنها را به خود مایل کند».

نمازی اما در ادامه می‌گوید: «مساله مهم برای اینکه یک تشکل سیاسی احیا شود این است که به فلسفه وجودی تشکل‌های سیاسی توجه کند. این مهم‌ترین عامل بر احیای یک جریان سیاسی است».

وی تصریح کرد: «فلسفه وجود احزاب و جامعه اصلاح‌طلبان که مجموعه احزاب این جریان است، سهیم شدن در قدرت است. تا این زمینه فراهم نباشد، احزاب اصلاح طلب نمی‌توانند به کار خود در استاندارد جهانی و بین‌المللی ادامه دهند. باید زمینه سهیم شدن در قدرت برایشان فراهم شود و تا این امر محقق نشود می‌توان با جامعه محوری و توجه به طرفداران و مخاطبان توجه بخشی از جامعه که هنوز نرفت و ریزش نکرده را حفظ کرد اما نمی‌توان آن بخشی که رفته را برگرداند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه در فراهم کردن زمینه سهیم شدن در قدرت نقش اصلاح‌طلبان چیست و چه کاری باید انجام دهند؟ گفت: « در این زمینه نقش اصلی به عهده حاکمیت است. حاکمیت باید به سوی برگزاری انتخابات آزاد، رقابتی و منصفانه برود. هر گاه به این سمت برویم می‌توان گفت که زمینه رونق گرفتن احزاب هم فراهم شده است».

نمازی تاکید کرد: «یک نظام دموکراتیک به تشکل‌های سیاسی نیاز دارد و مردم هم برای فعالیت در عرصه سیاسی نیاز دارند که تشکل‌های سیاسی به عنوان مرجع حضور داشته باشند».

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها