کد خبر: 633364
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمد مهاجری

اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی قابل قبولی ندارند

محمد مهاجری گفت: به فرض مثبت‌‌بودن گفت‌وگوهای اصلاح‌طلبان با حاکمیت و کاهش احتمالی ردصلاحیت‌ها آنها بازهم نمی‌توانند به توفیقی دست یابند زیرا مشارکت عمومی با این قبیل اتفاقات بالا نمی‌رود و وقتی مشارکت بالا نباشد هم اصلاح‌طلبان پیروز هیچ‌یک از انتخابات‌ها نخواهند بود.

اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی قابل قبولی ندارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: وضعیت اصلاح‌طلبان در مقطع کنونی چندان روشن نیست؛ آنها از یک‌سو سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر باور دارند که شیوه بررسی صلاحیت‌ها مانع حضورشان در عرصه سیاست رسمی می‌شود. حالا پرسش آن است که در این شرایط چه کاری از دست آنها بر می‌آید؟

محمد مهاجری، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «مشکل اساسی اصلاح‌طلبان در حال حاضر عدم تمایل مردم به حضور در انتخابات است. آنها پایگاه اجتماعی قابل قبولی هم ندارند و نمی‌توان برایشان چشم‌اندار امیدوارکننده‌ای را دید. البته این را بگویم که عدم مشارکت مردم در انتخابات بیش از آنکه به اصلاح‌طلبان ضرر زده باشد، سیستم سیاسی را دچار چالش کرده است و اصلا برای نظام خوشایند نیست که حدود 52 درصد مردم در انتخابات شرکت نکنند».

او ادامه داد: «به نظر من حتی اگر شورای نگهبان در انتخابات آینده یعنی انتخابات مجلس دوازدهم در سال 1402 با تساهل برخورد کند و نیروهای اصلاح‌طلبان را تأییدصلاحیت کند هم در میزان پایین مشارکت مردم تغییری ایجاد نمی‌شود و در پی مشارکت پایین مردم، اصلاح‌طلبان به توفیقی نمی‌رسند. اصولگرایان هم با یک مشارکت حداقلی مجلسی شبیه همین مجلسی که شاهد هستیم را ایجاد می‌کنند و من باور دارم حتی اگر دولت آقای رئیسی عملکرد مثبتی در حوزه اقتصادی داشته باشد هم مشارکت سیاسی بالا رقم نمی‌خورد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان باید به جامعه بازگردند یا این کار هم برای آنها مؤثر واقع نمی‌شود، بیان کرد: «اگر اصلاح‌طلبان دندان طمع رسیدن به قدرت را بِکنند و دور بیندازند، راحت‌تر می‌توانند به جامعه بازگردند و به گفتمان‌سازی اجتماعی بپردازند و در آن صورت شاید بتوانند به آرامی سرمایه از دست‌رفته‌شان را بازگردانند. از الان هم نباید به فکر ورود به حاکمیت باشند زیرا ممکن است حتی حساسیت‌ها بالا برود و برایشان هزینه‌هایی داشته باشند».

او هچنین درباره اینکه آیا طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان به سمت رادیکال‌شدن خواهند رفت، اظهار کرد: «زمانی طیف‌هایی رادیکال می‌شوند که سرکوبی وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد اکنون اصلاح‌طلبان سرکوب نمی‌شوند و بخش تندروی جناح اصولگرا بی‌توجه به اصلاح‌طلبان صرفا در صدد گسترش قدرت خود است».

مهاجری در پایان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان یا نهادهای بالادستی می‌تواند برایشان راهگشا باشد، گفت: «حتما بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان وارد گفت‌وگو با حاکمیت می‌شوند اما به فرض مثبت‌‌بودن این گفت‌وگوها و کاهش ردصلاحیت‌ها هم آنها نمی‌توانند به توفیقی دست یابند زیرا مشارکت عمومی با این قبیل اتفاقات بالا نمی‌رود و وقتی مشارکت بالا نباشد هم اصلاح‌طلبان پیروز هیچ‌یک از انتخابات‌ها نخواهند بود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها