کد خبر: 633403
تاریخ انتشار :

قانون‌گریزی برای سفر اربعین به عراق

در مرز شلمچه چه خبر است؟

در حالی که سقف تعداد ایرانیان مجاز برای حضور در راهپیمایی اربعین از سوی عراق مشخص و هرگونه تردد زمینی زوار ممنوع اعلام شده است، اما تجمعات کرونایی و ازدحام جمعیت در پایانه‌های مرزی منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ۴۰ زائر در پایانه‌های مرزی در پی تلاش برای عبور از مرز شده است.

در مرز شلمچه چه خبر است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

راهپیمایی اربعین به مانند هر سال موضوعی شده است که این روز‌ها دیدگاه‌های زیادی را به خود جذب کرده است. آنچه اربعین را این روز‌ها در مرکزیت نظرات و اخبار مختلف قرار داده است نه رویداد آن به عنوان یک پدیده تاریخی و مذهبی و نه حتی راهپیمایی آن است؛ بلکه قانون گریزی کسانی است که علی‌رغم اعلام مسدود بودن مرز‌های زمینی و ممنوعیت تردد افراد بدون ویزا، کارت واکسیناسیون و تست PCR به مرز‌های مهران و شلمچه هجوم بردند تا از مرز بگذرند و در راهپیمایی اربعین شرکت کنند.

شروط سفر به عراق برای اربعین

سال گذشته راهپیمایی اربعین برگزار نشد، امسال نیز با توجه به پیک پنجم کرونا برگزاری این راهپیمایی با حضور ایرانیان در اما و اگر بود اما سرانجام اجازه حضور آنان صادر شد. دولت عراق ابتدا قرار بود تنها به ۳۰ هزار نفر از ایرانیان، آن هم به شرط اخذ تست کرونا و پرواز از ایران به عراق مجوز سفر بدهد، اما با رایزنی مقامات ایرانی این تعداد به ۶۰ هزار نفر افزایش یافت.

از سوی دیگر وزارت بهداشت ایران نیز شرط واکسن را برای سفر زائران اربعین اعلام کرد. با این حال دولت عراق هرگونه سفر زمینی را به عراق ممنوع کرد و حتی برخی از مقامات ایرانی نیز بر مسدود بودن مرز‌ها تأکید کردند.

برقراری ممنوعیت سفر زمینی به عراق و مجازات خاطیان

چندی قبل حسین ذوالفقاری رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز در یک نشست رسانه‌ای اظهار کرد: مرز‌های زمینی بسته است، خدماتی به عنوان برپایی موکب در مرز‌های کشور انجام نخواهد شد. دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده و هرگونه تردد غیرقانونی نیز مجازات در پی خواهد داشت؛ بنابراین مردم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند.

از سوی دیگر سردار احمد گودرزی، فرمانده مرزبانی کشور به جامعه‌۲۴ گفت: تردد از مرز‌های چهارگانه به صورت کامل برای زائران اربعین ممنوع است و با توجه به اظهارات مقامات عراقی امکان هیچ ترددی برای زائران اربعین از طریق مرز‌های زمینی برای رفتن به کشور عراق وجود ندارد.

وی افزود: براساس ابلاغ انجام شده زائران اربعین در مسیر بازگشت از زیارت و کشور عراق می‌توانند از طریق مرز زمینی مهران وارد کشور شوند. این درحالی است که زائران فقط می‌توانند از این مرز وارد کشور شوند و هرگونه تردد در مرز‌های دیگر ممکن نیست. البته بازهم تاکید می‌کنم که هیچ خروجی از مرز‌های زمینی انجام نمی‌شود برای همین از زائران می‌خواهیم به هیچ وجه از مرز‌های زمینی برای سفر به عتبات در ایام اربعین استفاده نکنند.

آخرین اطلاعیه ستاد مرکزی اربعین نیز حاکی از تداوم ممنوعیت تردد زمینی و سفر بدون ویزا به عراق است. با این حال گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده، حاکی از تجمع زوار در مرز‌های شلمچه و مهران و شکستن گیت‌های مرزی است. در همین راستا علی‌رغم این محدودیت‌ها خبرگزاری صداوسیما در خبری اعلام کرد که مرز زمینی شلمچه برای برخی از زوار که ویزای اضطراری حضور در عراق دارند باز شده و این افراد در حال تردد از گیت‌های مرزی هستند.

این ازدحام‌ها و تجمعات در مرز‌های ایران و عراق در حالیست که پیش از این وزارت بهداشت از ممنوعیت توقف شبانه زوار خبر داده بود، چرا که تجمع این زوار خطر گردش ویروس کرونا در بین آنان را داشته و احتمال بروز موج دیگری از کرونا نیز بسیار بالا است.

این تنها کرونا نیست که خطر این تجمعات را افزایش داده است، در روز‌های گذشته در مرز شلمچه بیش از ۴۰ نفر از زوار در اثر ازدحام مجروح شدند. همچنین خبر‌ها از مرز مهران نیز حاکی از کشته شدن افراد دیگر است.

آنچه در مورد حضور زوار در مرز‌های زمینی کشور وجود دارد، عدم توجه افراد به قانون و اخبار رسمی و توجه آنان به شایعات و پافشاری بر قانون گریزی است، قانون گریزی که مشخص نیست از کجا سرچشمه می‌گیرد.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها