کد خبر: 633743
تاریخ انتشار :

اروپا به جای آمریکا ؛ تصمیم ایران چیست؟

ایرنا – با خروج تدریجی آمریکا از خاورمیانه و تغییر تمرکز سیاست راهبردی این کشور به سمت حوزه اقیانوس هند و آرام، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خاورمیانه سفر کرده تا جاپای اتحادیه را به عنوان یک شریک قابل اعتماد در منطقه سفت کند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بورل در خاورمیانه چه هدفی را دنبال می‌کند؟

بورل در خاورمیانه چه هدفی را دنبال می‌کند؟

به گزارش روز جمعه ایرنا، جوسپ بورل در راس هیاتی دیپلماتیک از اتحادیه اروپا برای سفری چهار روزه راهی خاورمیانه شده است. او در نخستین ایستگاه این سفر وارد قطر شد و با مقامات ارشد این کشور پیرامون توسعه روابط دو طرف و تحولات منطقه از جمله اوضاع افغانستان و توافق هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کرد.

او در نشست خبری با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در دوحه بیان داشت که اتحادیه اروپا سال آینده میلادی دفتر نمایندگی در پایتخت قطر افتتاح خواهد کرد و به افزایش شراکت و همکاری بیشتر با دولت قطر امیدوار است.

وی با بیان اینکه قطر در تعامل با وضعیت جدید افغانستان و تسهیل ارتباط با کابل نقش راهبردی ایفا، ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند برای ارسال پیام ها به طالبان و تغییر رفتار دولت جدید کابل به دوحه تکیه کند. اظهاراتی که طرف قطری هم بر آن صحه گذاشت و ابراز امیدواری کرد که دوحه  با استفاده از «نفوذ زیاد» خود بر طالبان بتواند این گروه را به بهبود برخوردش با مردم ترغیب کند.

بورل به توافق هسته‌ای ایران هم به عنوان یکی از مسائل مورد علاقه دو طرف اشاره کرد و گفت که در یک زمان‌بندی مناسب که برای همه قابل پذیرش باشد،از سر گرفته می‌شود. وی افزود؛ اکنون یک زمان کلیدی برای توافق هسته‌ای ایران است و ما به تلاش‌ها برای ازسرگیری فوری مذاکرات در وین ادامه می‌دهیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: ما می‌دانیم که ایرانی‌ها هم آماده تعامل و از سرگیری مذاکرات هستند اما این مساله باید هرچه سریع‌تر محقق شود.

بر اساس برنامه اعلام شده بورل قرار است در ادامه سفرش به خاورمیانه راهی امارات و عربستان سعودی شود. او فردا (جمعه) در «کنفرانس جهانی سیاست» در ابوظبی شرکت و در حاشیه آن با برخی از مقامات شرکت کننده ملاقات خواهد کرد.

بورل شنبه راهی عربستان خواهد شد تا با وزیر امورخارجه این کشور و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دیدار کند. به گزارش سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ، جوسپ بورل و «فیصل بن فرحان» (وزیر امور خارجه عربستان) قرار است روز یکشنبه نشست خبری مشترک برگزار کنند. دیدار با وزیر تجارت عربستان و رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن از دیگر برنامه‌های بورل در عربستان عنوان شده است.

دولت‌های منطقه که به ضمانت آمریکا برای تامین امنیت خود دلبسته بودند اکنون احساس می‌کنند که باید مسئولیت بیشتری را درقبال تامین امنیت خود برعهده بگیرند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دو هفته پیش هم برای گفت‌وگو با مقامات ارشد عراق درباره مسائل روابط دو جانبه و تحولات منطقه، به ویژه بحران افغانستان به این کشور سفر کرده بود. او عراق را بازیگر مهمی در منطقه دانست که موفق شد قدرت‌های منطقه، از جمله ایران و عربستان را در نشست بغداد گردهم آورد. بورل با بیان اینکه عراق در ترویج امنیت و ثبات منطقه نقش کلیدی دارد افزود که اتحادیه اروپا از این قبیل تلاش‌ها برای تقویت راه‌کارهای منطقه‌ای و کاهش تنش‌ها حمایت می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی که پنجشنبه شب در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد حوزه خلیج فارس را منطقه‌ای پویا توصیف کرد که با تغییر سیاست‌های راهبردی کاخ سفید در قبال منطقه در حال دگرگونی است.

وی با بیان این مطلب عنوان کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند از این فرصت برای توسعه شکل جدیدی از همکاری در منطقه بهره برداری کند.

به تعبیر بورل دیدگاه کشورهای حوزه خلیج فارس به نقش آمریکا در منطقه پس از خروج این کشور از افغانستان و تصمیم بایدن برای بازگشت به برجام تغییر کرده است. «دولت‌های منطقه که به ضمانت آمریکا برای تامین امنیت خود دلبسته بودند اکنون احساس می‌کنند که باید مسئولیت بیشتری را در قبال تامین امنیت خود برعهده بگیرند. تصور عقب‌نشینی آمریکا از منطقه باعث شده که برخی کشورها به سمت سایر شرکای بالقوه گرایش پیدا کنند.»

وی عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را حاصل دگرگونی شرایط خاورمیانه توصیف اما تصریح کرد که عقب نشینی آمریکا میدان را برای تعامل کشورهای اروپایی در منطقه باز کرده است. این درحالیست که به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس سرگرم اصلاحات داخلی و چشم‌انداز تحقق اقتصاد متنوع و سبز هستند.

او از فرصت‌های بکر برای انعقاد قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری، هم از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس در شرکت‌های اروپایی و به عکس سخن گفت و افزود که هدف اصلی او از انجام این سفر نیز بررسی نحوه تقویت همکاری‌ها با دولت‌های منطقه است.

بورل عنوان کرد که در روزهای آینده با گوشه چشمی به بحران افغانستان و چگونگی تعامل با رهبران جدید این کشور، پیرامون تقویت روابط اتحادیه اروپا با دولت‌های منطقه رایزنی خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها