کد خبر: 633766
تاریخ انتشار :

واکنش آمریکا و گوترش به اخراج کارمندان سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل و دولت آمریکا اقدام اخیر دولت اتیوپی در اخراج کردن هفت تن از مقامات ارشد این سازمان از خاک این کشور را محکوم کردند.

واکنش آمریکا و گوترش به اخراج کارمندان سازمان ملل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت اقدام اخیر دولت اتیوپی در اخراج هفت تن از مقام‌های ارشد این سازمان باعث شوکه شدن او شده است.

بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، گوترش گفت که سازمان ملل متعهد به کمک به مردم اتیوپی بوده و با دولت این کشور وارد تعامل شده "با  این توقع که"‌مقام‌هایی که تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفتند "بتوانند کار مهمشان را ادامه دهند".

گوترش بیان کرد: من از شنیدن  این خبر که دولت اتیوپی هفت مقام سازمان ملل شامل مقام‌های ارشد امور انسانی را  به عنوان عنصر نامطلوب معرفی کرده شوکه شدم.

این بیانیه بعد از آن سوی دبیر کل سازمان ملل منتشر می‌شود که دولت اتیوپی اقدام به اخراج هفت تن از کارمندان سازمان ملل از خاک خود کرده و به آنها برای ترک این کشور ۷۲ ساعت مهلت داد.

وزارت امور خارجه اتیوپی در پستی در توئیتر اعلام کرد، این هفت مقام سازمان ملل "در امور داخلی کشور مداخله می‌کردند". این اقدام در حالی رخ داده که اخیرا کارمندان امور انسانی سازمان ملل نسبت به محدودیت دسترسی به منطقه جنگ‌زده تیگرای در اتیوپی که برای مدت حدودا ۱۱ ماه درگیر جنگ است، هشدار دادند.

دولت اتیوپی در حالی دستور به اخراج این مقام‌های ارشد سازمان ملل از خاکش داد که این مقام ها شامل عوامل یونیسف و دفتر هماهنگی امور انساندوستانه سازمان ملل می شوند. گرانت لیتی، معاون هماهنگ کننده انسانی دفتر مذکور و ادله خودر، نماینده یونیسف در اتیوپی جزو این مقامات اخراج شده هستند.

گوترش بعد از اعلام این اقدام از سوی اتیوپی گفت:‌ سازمان ملل متعهد به کمک به مردم اتیوپی که متکی به کمک‌های انسان‌دوستانه هستند، است. ما اکنون در حال تعامل با دولت اتیوپی هستیم با این توقع که کارمندان مربوطه سازمان ملل اجازه تداوم کار مهمشان را پیدا کنند.

همچنین آمریکا هم به طور جداگانه گفت تحریم‌هایی را علیه اتیوپی از بابت "فقدان پیشرفت چشمگیر" از سوی این کشور اعمال می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام داشت، آمریکا "شدیدا" تصمیم دولت اتیوپی برای اخراج کردن کارمندان امور انسان‌ دوستانه سازمان ملل را محکوم می‌کند. او از دولت اتیوپی خواست فورا این تصمیم را لغو کند و متذکر شده سازمان ملل نقشی مهم در قبال تلاش‌های مربوط به امداد انسانی در ضمن ریسک فزاینده گرسنگی ایفا می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها