کد خبر: 633806
تاریخ انتشار :

آیا ایران و آذربایجان وارد جنگ می‌شوند؟

تابناک : اخیراً و در پی برخی لفاظی ها و اقدامات مغایر با حسن همجواری که از سوی همسایه شمال غربی یعنی جمهوری آذربایجان رخ داده است، تنش ها میان ایران و این کشور به ویژه در شبکه های اجتماعی و میان عامه مردم بالا گرفته است.

آیا ایران و آذربایجان وارد جنگ می‌شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آغاز بحران کنونی به چند هفته قبل باز می گردد که مقامات مسئول جمهوری آذربایجان شروع به اذیت و آزار رانندگان ایرانی کردند که قصد داشتند از مسیر زمینی به کشور ارمنستان بروند و  2 راننده ایرانی را نیز بازداشت کردند.

به نظر می رسد مقامات جمهوری آذربایجان مصمم هستند مسیر دسترسی ایران به خاک ارمنستان از طریق زمین را به واسطه دستاورد و نتایج جنگ سال گذشته قره باغ قطع کنند و بدین ترتیب با حمایت های ترکیه و رژیم صهیونیستی کشور ترکیه را از طریق زمین به خاک خودشان متصل کنند.

این اتفاق سبب خواهد شد تا ایران یکی از امن ترین و نزدیک ترین مسیرهای دسترسی به اروپا و نیز مسیر دسترسی دائمی به خاک ارمنستان را از دست بدهد و در شمال غرب کشور به نوعی برای هر گونه ارتباط با اروپا و کشورهای گرجستان و ارمنستان نیازمند کسب اجازه از ترکیه و آذربایجان باشد.

اتفاقی که به نوعی تغییر در وضعیت ژئوپلیتیک قفقاز علیه منافع ملی ایران تلقی می شود و مسئولان نظامی ایرانی نیز تأکید دارند که به هیچ وجه اجازه آن را نمی دهند؛ واکنش هایی که رزمایش فاتحان خیبر را نیز در همان راستا می توان تفسیر کرد.

مع الوصف و به واسطه همین تحولات حالا سوال آیا ایران با آذربایجان وارد جنگ می‌شود؟ توسط کاربران به صورت مکرر در گوگل پرسیده می شود.

هر چند پاسخ به این سوال را باید زبان مسولان نظامی و سیاسی کشور گرفت، اما نقداً اینکه جمهوری آذربایجان اساساً در سطح و جایگاهی نیست که بتواند در مقابل نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران به هماوردی نظامی بایستد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها