کد خبر: 634003
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با نمازی

لاریجانی به مجلس برمی‌گردد

علی‌محمد نمازی سکوت فعلی علی لاریجانی را ناشی از کاسته شدن از قدرت و نفوذ او می‌داند و پیش بینی می‌کند که او در انتخابات آتی مجلس دوباره قصد بازگشت به این قوه را داشته باشد.

لاریجانی به مجلس برمی‌گردد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز – چند وقتی است که از لاریجانی‌ها خبری نیست. نه سخنی، نه اظهارنظری و نه هیچ موضوع حاشیه‌ساز دیگری. صادق آملی لاریجانی البته با صدور حکم برای محمدباقر ذوالقدر نشان دادن که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماندنی است و قصد کناره‌گیری ندارد. علی لاریجانی اما خیلی بی‌سروصدا مشغول کارهایی است که به او سپرده‌اند و آنقدر ساکت است که هر از گاهی اذهان را درگیر آینده سیاسی خود کرده و این تصور را ایجاد می‌کند که به حاشیه رفته است. در نقطه مقابل اما برخی این سکوت را نشانه مقدمه چینی برای سپرده مسئولیتی خطیر به او می‌دانند.

از نگاه تحلیلگران اما آینده او چندان هم مبهم نیست. مثلا علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران از جمله کسانی است که معتقد است از نفوذ و قدرت لاریجانی‌ها کاسته شده و علی لاریجانی هم نهایتا به مجلس برخواهد گشت. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «اخوان لاریجانی تا کنون پست‌های مهمی را در کشور داشته‌اند. از ریاست قوه قضاییه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا ریاست قوه مقننه و ... . تا آنجا که آقای علی لاریجانی نامزد انتخابات مجلس نشد و خواست که رئیس جمهور شود. بعد هم رد صلاحیت شد و برادر او نیز بعد از اعتراضاتی از شورای نگهبان بیرون آمد و صرفا در مجمع ماند».

وی افزود: «بعد از این اتفاقات، اصحاب رسانه تصور می‌کردند که آقای علی لاریجانی وارد کارهای تشکیلاتی و حزبی می‌شود اما من از اول هم گفتم که این‌ها ذاتا اهل کارهایی که هزینه‌ دارد، نیستند و بیشتر دنبال کارهایی هستند که بدون هزینه، بازدهی داشته باشد. از طرفی که خود آنها استاد هستند و می‌دانند که زمینه کار حزبی در اداره کشور و انتخابات به حداقل رسیده و رقابت‌های انتخاباتی کاهش یافته است».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: «یکی از دلایلی که سروصدای آقای علی لاریجانی فروکش کرد و به مجمع تشخیص مصلحت نظام و آن مرکز مربوط به سیاست خارجی که رهبری تعیین کردند، اکتفا کردند هم همین موضوعات است. به نظر می‌رسد که آمادگی تشکیل حزب و کار تشکیلاتی هم ندارند. این اما به معنی آن نیست که در انتخابات‌های بعدی به میدان نیایند».

نمازی گفت: «احتمالا آقای علی لاریجانی در انتخابات مجلس آینده نامزد خواهد شد. او فرد شناخته شده‌ای بود اما انتخابات اخیر هم به معروفیت او افزود. به خصوص وقتی که رهبری درباره ردصلاحیت‌ها پیام داده و گفتند که در حق برخی جفا شده، بسیاری از ذهن‌ها به سوی علی لاریجانی رفت و تبلیغ خوبی برای او صورت گرفت»/

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بازگشت علی لاریجانی به مجلس را قطعی دانست و گفت: «او حتما نامزد شده و اگر شرایط همین باشد و اوضاع مجلس ششم احیا نشود و شرایط مثل مجالس بعد از ششم برقرار باشد، او از قم یا هر شهر دیگری که نامزد شده باشد، رای آورده و به مجلس می‌رود».

نمازی میزان قدرت و نفوذ علی لاریجانی نیز گفت: «از جایگاه و قدرت لاریجانی کاسته شده است. او زمانی رئیس قوه مقننه بوده و از دست دادن این جایگاه از قدرت او خیلی کم کرده است».

وی درباره نسبت جریان‌های سیاسی با او نیز گفت: «جریان اصلاحات نیازی نمی‌بیند که به سوی علی لاریجانی برود زیرا خودش شخصیت‌های تراز بالایی دارد. لاریجانی اما اگر بخواهد به سوی اصلاح‌طلبان بیاید فکر نمی‌کنم که راه برای او بسته باشد. البته اگر بیاید و با شرایط جریان اصلاحات کنار بیاید».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «اصولگرایان سنتی نیز به نظرم هنوز آقای لاریجانی را کاملا قبول دارند. می‌ماند اصولگرایان جدید که بیشتر هم جوان هستند. این ها تا حد زیادی از آقایان لاریجانی عبور کرده‌اند و فکر نمی‌کنم که در انتخابات آینده از علی لاریجانی حمایت کنند».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها