کد خبر: 634371
تاریخ انتشار :

دبیرکل ناتو: اتحادیه اروپا ارتش مستقل نمی‌خواهد

دبیرکل ناتو در گفتگویی با نشریه پولیتیکو، گفت که ناتو، چین را "دشمن" قلمداد نمی‌کند. وی در این باره اظهار نظر کرد شخصا معتقد است که برخی از چالش برانگیزترین مشکلات دنیا، تنها از گذر تعاملات بیشتر کشورهای عضو ناتو با چین حل خواهد شد.

دبیرکل ناتو: اتحادیه اروپا ارتش مستقل نمی‌خواهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این موضع‌گیری دیپلماتیک ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مقابل چین، به این معناست که ناتو  بر گسترش سریع نظامی، اقتصاد عظیم و قاطعیت چین به عنوان خطر احتمالی امنیتی برای کشورهای عضو این پیمان نظامی اذعان دارد. این دو موضع، یعنی احساس نیاز به تعامل با چین به عنوان یک ابرقدرت، و احساس نیاز به مقابله با چین به عنوان یک ابرقدرت، به عنوان تلاشی برای جلب رضایت جناح‌های مختلف تشکیل‌دهنده ناتو به نظر می‌رسد.

آمریکا، نسبت به اروپا، لفاظی‌های رقابتی‌تر و خصمانه‌تری را علیه چین مطرح کرده‌ است؛ در مقابل، کشورهای اروپایی میل بیشتری به تعامل با چین، خصوصا در زمینه اقتصاد داشته‌اند. استولتنبرگ گفت که ناتو برای مهار نفوذ اقتصادی و نظامی چین در منطقه، نیازمند تعامل نزدیکتر با متحدین خود، نظیر ژاپن و استرالیا، در آسیا-اقیانوسیه است.

فارغ از روابط ناتو با چین، استولتنبرگ درباره اهمیت بالای نقش ناتو در کنترل تسلیحاتی و مقابله با تغییرات اقلیمی سخن گفت. او درخصوص نقش موفقیت آمیز توافقنامه‌های تسلیحاتی در جنگ سرد در کاهش سلاح‌های هسته‌ای آمریکا و شوروی، به "پیمان استارت نو" بین آمریکا و شوروی اشاره کرد که طی آن استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای دوربرد برای هر دو طرف ممنوع اعلام شده است. وی این توافق را نقطه آغاز خوبی برای توافقات کنترل تسلیحاتی در آینده دانست.

استولتنبرگ همچنین تصریح کرد که ناتو، یک اتحاد نظامی، باید برای حفظ امنیت در کشورهای عضو خود، به تغییرات آب و هوایی رسیدگی کند. او به صراحت گفت: تغییرات آب و هوایی، بحران را چند برابر می‌کند.

وی تصدیق کرد که کشورها باید راهی برای دستیابی به میزان انتشار کربن صفر پیدا کنند و اعضای ناتو در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش انتشار کربن در فعالیت‌های نظامی، بدون افت قدرت و ظرفیت‌های نظامی خود هستند.

وی در نظرخواهی نسبت به اختلافات فرانسه با آمریکا، انگلیس و استرالیا پیرامون قرارداد "آکوس"، قاطعانه در کنار این 3 کشور انگلیسی زبان ایستاد.

فرانسه که از اعضای ناتو است، قراردادی با استرالیا برای ساخت زیردریایی‌هایی با سوخت دیزلی داشت، که توسط استرالیا به صورت یک طرفه فسخ شد. قرارداد فعلی استرالیا که با آمریکا و انگلیس امضا شده، استرالیا را به زیردریایی‌هایی هسته‌ای مجهز خواهد کرد که به این کشور این امکان را می‌دهد تا نیروی دریایی خود را در منطقه هند و اقیانوسیه گسترش دهد.

این سرپرست ناتو، در انتهای گفتگو، از اتحادیه اروپا و تشکیل بالقوه نیروی نظامی مستقلش سخن گفت. وی با بیان اینکه به این منطق بدبین است، گفت که "اتحادیه اروپا نمی‌تواند جایگزین ناتو باشد.... چرا که بیش از 90 درصد از افرادی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، در واقع در کشورهای عضو ناتو نیز زندگی می‌کنند؛ بنابراین با تقویت ناتو، ما در واقع قدرت نظامی اروپا را تقویت می‌کنیم."

استولتنبرگ، نخست وزیر سابق نروژ، از سال 2014 دبیرکل ناتو بوده ‌است. انتخابات بعدی برای ریاست ناتو در سال 2022 در مادرید برگزار می‌شود.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها