کد خبر: 634644
تاریخ انتشار :

تحلیل ناصر قوامی از نارضایتی زیاد مردم از مجلس

تحلیل ناصر قوامی از نارضایتی زیاد مردم از مجلس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کانال تلگرامی عصرما نوشت: ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: نارضایتی 60 درصدی مردم از عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم در یک دموکراسی حداکثری می‌توانست زمینه‌ساز برگزاری انتخابات زودهنگام و بروز تغییرات اساسی در نهادهای شکل‌دهنده دولت باشد. اما اینجا این حجم از نارضایتی خبری است که صاحبان قدرت به راحتی از آن عبور می‌کنند و حتی به چرایی‌اش نمی‌اندیشند. 

او درباره ریشه‌های افزایش نارضایتی مردم از عملکرد مجلس و نمایندگان به عصرما گفت: 

در  اینکه این مجلس به طرز کم سابقه‌ای برخاسته از اراده شورای نگهبان و تنگ کردن حلقه انتخاب مردم به واسطه نظارت استصوابی است، کمتر کسی تردید دارد. محدود کردن دایره انتخاب مردم باعث شد آنها از حضور در چنین انتخاباتی صرف نظر کنند و میزان مشارکت تا حدود 40 درصد نزول کند. 

به گفته او، نتیجه اینکه نمایندگان مجلس از چندان پشتوانه و حمایت مردمی برخوردار نیستند و این در واکنش مردم به  کاستی‌های عملکردی مجلس نقش ضریب افزایشی دارد. وضعیت زمانی بدتر می‌شود که نمایندگان هم عملکرد ضعیفی از خود نشان دهند.

قوامی گفت: فراموش نکنیم که مهمترین مصوبه مجلس یازدهم تاکنون قانونی بود که نه برای بهبود شرایط مردم بلکه در جهت بستن دست دولت روحانی در پیش برد مذاکرات و احیاء برجام تصویب شد. حالا آنها خودشان معترفند که در نتیجه این سیاستکاری ضرر روزانه 100 میلیون دلار ضرر روی دست کشور گذاشته‌اند. 

او افزود: آسیب دیگر به جا مانده از مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس خودش را به شکل بی‌اختیاری و کم‌اثری نمایندگان در امور بروز داده. اکثریت آنها بیش از آنکه خود را در راه یافتن به مجلس مدیون رای دهندگان بدانند، نسبت به نهادهای قدرت احساس دین می‌کنند. 

در نتیجه این نهادهای قدرت هستند که در جایگاه تصمیم گیرنده اصلی برای ارائه و تصویب  طرح‌ها و لوایح قرار گرفته‌اند. آنها مجلس را کنترل می‌کنند و کاری هم از نمایندگان ساخته نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها