کد خبر: 634743
تاریخ انتشار :

راه‌های بازسازی اعتماد عمومی از نظر چهره اصلاح طلب

پانا/ دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با تاکید بر اینکه باید به علامت سوال‌های مردم و مسائلی که برایشان معما شده است، پاسخ داد، راه‌های بازسازی اعتماد عمومی را تشریح کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگوی با بیان اینکه اگر بخواهیم در زمینه بازسازی اعتماد عمومی کار کنیم و دنبال راه‌حل باشیم، ابتدا باید ببینیم چرا بی‌اعتمادی به وجود آمده و چرا اعتماد مردم نسبت به مسئولان، ضعیف شده است، اظهار کرد: «مردم ما همان مردمی هستند که انقلاب کردند و قریب به اتفاق به نظام رای دادند، به مسئولان کاملا اعتماد داشتند، عشق می‌ورزیدند. مردم همان مردمی هستند که هشت سال در دفاع مقدس بیشترین فداکاری و ایثار را کردند. چه شده که مردم امروز اگر بسیاری از مسئولان حرف راست هم بزنند، آن‌ها باور نمی‌کنند و حمل بر دروغ و فریب می‌کنند. این بی‌اعتمادی به جایی رسیده که حتی رهبر انقلاب هم بر حل آن تاکید کردند.»

وی ادامه داد: «وقتی این بی‌اعتمادی را ریشه‌یابی کنیم قطعا به اینجا می‌رسیم که طوری شده است که مردم صداقت را کمتر می‌بینند، حکم کلی نمی‌کنم ولی بالاخره اگر در 10 مورد هم یک مورد بی‌صداقتی مشاهده کنند، مردم بدبین و بی‌اعتماد خواهند شد. بی‌صداقتی از مسئولان دیده‌اند و لذا اظهارات مسئولان را نوعا صادقانه نمی‌بینند.»

همه واقعیت‌ها جزو اسرار نظام نیست
این فعال سیاسی گفت: «مساله دیگر کتمان حقایق و واقعیات است. برخی مسئولان، مردم را بیگانه و نامحرم فرض می‌کنند و حقایق را آنچنان که باید در اختیار مردم قرار نمی‌دهند. من قبول دارم که برخی از اطلاعات جزو اسرار نظام است و نمی‌شود آن را افشا کرد، اما همه واقعیت‌ها جزو اسرار نیست. اگر مسئولان واقعیت‌ها را بی‌پرده و عریان در اختیار مردم بگذارند، کمترین نتیجه آن این است که اعتمادشان افزایش خواهد یافت. مردم، مردم رشدیافته‌ و آگاهی هستند، اگر مسئولان صادقانه با مردم حرف بزنند، مردم می‌پذیرند.»

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی تصریح کرد: «نمی‌شود گفت این دولت یا آن دولت، این مجلس یا آن مجلس، به هر حال نقاط ضعف، کم‌کاری و ... وجود دارد. ما به جای اینکه به نقطه‌ضعف‌ها اعتراف کنیم، تلاش می‌کنیم که نقاط ضعف خود را از مردم بپوشانیم و توجیه کنیم. اما بالاخره مردم متوجه خواهند شد. امروز مثل سابق نیست که اطلاعات را بتوان پنهان کرد. امروز از رسانه‌های مختلف به سرعت همه اخبار و اطلاعات مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. پس از یکی از عوامل بی‌اعتمادی، بی‌صداقتی و یکی دیگر کتمان حقایق و واقعیت‌ها و سوم عدم بیان نقاط قوت و ضعف است.»

اعتراف کردن جزو کمالات انسان است و شهامت می‌خواهد
وی با بیان اینکه ما می‌ترسیم از اینکه اقرار به اشتباه کنیم، در حالیکه اعتراف کردن جزو کمالات انسان است و شهامت می‌خواهد، گفت: «برخی از مسائل برای مردم معما شده است. برای نمونه در دهه‌های اخیر موارد فراوانی را شاهد بودیم که خبر از اختلاس و سوءاستفاده هزاران هزاران میلیاردی برخی از افراد در رسانه‌ها درج شده است. تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها در داخل و خارج شده است اما سال‌های سال می‌گذرد و مردم مطلع نشدند که چه برخوری با آنها شده است. آیا آن‌ها را گرفتند، آزاد شدند؟ اموالی را که بالا کشیدند را برگرداندند یا نه؟ و ... . از این قبیل موارد فراوان است که مجموع این عوامل سبب بی‌اعتمادی یا ضعف اعتماد شده است.»

بیگانه در بین مردم نیستند و اگر باشند بسیار بسیار اندک بوده و آن‌ها قابل شمارش نیستند
منتجب‌نیا گفت: «اگر بخواهیم اعتماد مردم برگردد و بازسازی شود باید عوامل بی‌اعتمادی را از بین ببریم. باید با مردم صادق بود، باید حقایق و واقعیات را در اختیار مردم قرار داد، مردم را از خود دانست، بیگانه در بین مردم نیستند و اگر باشند بسیار بسیار اندک بوده و آن‌ها قابل شمارش نیستند. باید با مردم مشورت کرد. این مردم همان مردمی هستند که در رفراندوم 98.2 دهم درصد شرکت کردند.»

اعتماد با بخشنامه و خواهش و تمنا بازسازی نمی‌شود
این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه اعتماد با بخشنامه و خواهش و تمنا بازسازی نمی‌شود کما اینکه بی‌اعتمادی هم با یک جمله و دو جمله به وجود نیامده است، اضافه کرد: «بی‌اعتمادی ساختاری است که طی ده‌ها سال به وجود آمده و باید تلاش شود و دست به دست هم داد تا این قضیه را از بین ببرند.»
رسول منتجب‌نیا گفت: «بهترین راه برای جلب اعتماد به آقای رئیسی و دولت ایشان، این است که شعارهایی که ایشان بیان کرده است، کاملا عملی و اجرایی کند و در اختیار مردم قرار دهد. اگر به شعارها جامه عمل پوشانده شود و به مردم گزارش بدهد، نه صددرصد بلکه حداقل اعتماد بازخواهد گشت و مردم خواهند فهمید که بالاخره کسانی هم هستند که راست می‌گویند. اگر این کار انجام شود نه فقط دولت بلکه همه دستگاه‌ها و نهادها هم به همین ترتیب عمل کنند، رفته رفته اعتمادها بازسازی خواهد شد.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها