کد خبر: 635039
تاریخ انتشار :

میان پوتین و کیشیدا بر سر معاهده صلح صورت گرفت

توافق مهم پوتین بر سر مذاکرات

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت، گفتگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشته و در این گفتگو دو طرف بر سر پیشبرد مذاکرات درباره انعقاد معاهده صلح پس از جنگ جهانی دوم بین دو کشور توافق کردند.

توافق مهم پوتین بر سر مذاکرات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از پایگاه ژاپن تایمز، فومیو کیشیدا به خبرنگاران گفت که نسبت به توسعه روابط ژاپن-روسیه به شیوه‌ای سودمند برای دو طرف اظهار تمایل کرده و پوتین نیز گفت که خواستار تداوم گفتگو بر سر طیفی از مسائل دو جانبه است.

ژاپن و روسیه چندین دهه است بر سر یک مجمع الجزایر واقع در شمال شرق منطقه هوکایدو مناقشه ارضی دارند و این مناقشه اجازه نداده دو طرف از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا کنون معاهده صلحی را امضا کنند.

مناقشه مربوط به حاکمیت یک سری جزایر تحت کنترل روسیه در نزدیکی هوکایدو است که در سال ۱۹۴۵ بعد از تسلیم توکیو در پایان جنگ جهانی دوم توسط اتحاد شوروی  سابق تصرف شدند.

ژاپن که از این جزایر با لفظ "سرزمین‌های شمالی" یاد می کند، استدلال می‌کند که الحاق آنها از سوی روسیه غیرقانونی بوده و خواستار بازگردانی آنها شده در حالی که روسیه الحاق این جزایر را از نتایج مشروع جنگ می‌داند.  روسیه از این جزایر با لفظ "کوریل جنوبی" یاد می‌کند.

رهبران روسیه و ژاپن در اولین گفتگویی که از زمان رسیدن کیشیدا به نخست وزیری داشتند بر سر پیشبرد مذاکرات بر مبنای توافقات گذشته از جمله اعلامیه مشترک ۱۹۵۶ با موضوع واگذاری دو تا از مجموع چهار جزیره به ژاپن بعد از به نتیجه رسیدن یک معاهده صلح توافق کردند.

همچنین بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ژاپن، پوتین اظهار امیدواری کرد در سریعترین زمان ممکن مذاکراتی را حضورا با کیشیدا داشته باشد. این گفتگوی تلفنی آنها حدود ۲۵ دقیقه طول کشید.

به گفته یک مقام وزارت خارجه ژاپن پوتین تاکید کرد: من مشتاق به همکاری با نخست وزیر کیشیدا که به خوبی روابط دوجانبه را می‌شناسد هستم.

این رهبران همچنین به بحث در خصوص برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی پرداختند و کیشیدا خواستار کمک روسیه به حل مساله ربایش اتباع ژاپنی از سوی کره شمالی در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها