کد خبر: 635821
تاریخ انتشار :

معمای گنگ «به زودی» برجامی

خراسان/ وزیرخارجه باز هم از«به زودی» برای مذاکرات استفاده کرد اما...

معمای گنگ «به زودی» برجامی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزی نیست که گمانه زنی و خبری در خصوص آینده مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+4 و آمریکا در رسانه ها منتشر نشود اما پاسخ ایران همچنان « به زودی»  است که از طرف حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان گفته می شود ، اصطلاحی که  به نظر می رسد دلیل و فلسفه خاص خود را دارد . حالا البته این ابهام  باعث نگرانی و گلایه روس ها شده و اولیانوف نماینده این کشور در آژانس هم با طعنه دنبال کسی است که « به زودی » را برایش معنی کند . با این حال به نظر می رسد سیاست تاخیری جمهوری اسلامی برای آغاز مذاکرات  برمبنای استراتژی خاصی پیش می رود . بخشی از این دلیل را روز گذشته سید ابراهیم رئیسی در ملاقات عید میلاد پیامبر اسلام(ص) در بیت رهبری بیان کرد و گفت مشکل از آمریکا و غرب است که نمی توانند تصمیم گیری کنند. رئیس جمهور عملا توپ را به میدان غرب انداخت و گفت :  ما به آن چه تعهد کردیم پایبندیم اما آن چه آمریکا و اروپا را گرفتار کرده ناتوانی در  تصمیم گیری است. ما تصمیم گرفتیم و تصمیم ما آن است که به تعهدات مان عمل کنیم و تاکنون هم پایبند بودیم الان مشکل در طرف مقابل است که تصمیم نمی گیرد. آن ها در تصمیم گیری خود گرفتار هستند و باید خود را از این گرفتاری نجات دهند .روز پنج شنبه هم حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان ملاقاتی با «خسرو ناظری» دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی اکو داشت. این ملاقات بهانه ای شد تا امیرعبداللهیان بار دیگر بر «به زودی»  تاکید کند. وی با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر ایران با اتحادیه اروپایی در تهران و ادامه آن در بروکسل اظهارکرد: به زودی مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ از سر گرفته خواهد شد.

کنایه اولیانوف به اظهارنظر وزیر خارجه ایران

این سخنان وزیر خارجه کشورمان بار دیگر با واکنش میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همراه شد و وی در توئیتی با کنایه نوشت: « «به‌زودی»؛ کسی می‌داند این، در عمل به چه معناست؟»با این حال وی در توئیت دیگری درخصوص درخواست ایران از آمریکا برای ضمانت عدم خروج دوباره از توافق هسته‌ای، در حساب توئیتری خود نوشت: «فکر می‌کنم این مسئله به مذاکرات بستگی دارد. این خواسته ایرانیان منطقی و قابل توجیه به‌ نظر می‌رسد. این [خواسته] نه ‌تنها با عرف دیپلماتیک بلکه با عقل سلیم ابتدایی نیز همخوانی دارد».

سکوت گروسی و پاسخ محکم شمخانی 

اما در حالی که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در  سکوت در برابر تهدید رسمی و علنی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات هسته ای کشورمان به سر می برد و موضع گیری نداشته، در مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» بار دیگر ابراز امیدواری کرد بتواند به زودی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کند و این دیدار را بسیار بااهمیت خواند. وی همچنین بدون اشاره به خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات هسته ای کرج مدعی شد، برنامه نظارت آژانس اتمی در ایران بعد از آن که تهران درخواست تعمیر دوربین‌ها در یکی از تاسیسات کلیدی را رد کرد، دیگر کامل نیست و این احتمال را ایجاد می‌کند که جهان هرگز قادر به بازسازی تصویری از آن چه ایرانی‌ها انجام داده‌اند، نباشد.در سوی مقابل، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی با لحنی تهدید آمیز نوشت: رژیم صهیونیستی به جای اختصاص بودجه 1.5 میلیارد دلاری برای شرارت علیه ایران به فکر تامین ده‌ها هزار میلیارد دلار بودجه برای بازسازی خسارت‌های ناشی از پاسخ کوبنده ایران باشد. چندی پیش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل فاش کرد تل‌آویو 1.5 میلیارد دلار برای تقویت قابلیت حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، از جمله تاسیسات زیرزمینی پیش‌بینی کرده است.اروپایی ها هم که همچنان بی فایده و بی اثر در این میانه دست و پا می زنند ، به جای فشار به آمریکا به عنوان طرفی که با نقض برجام از آن خارج شده ، به ایران فشار می آورند . روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با بی‌اعتنایی به عدول طرف‌های غربی از تعهدات شان در برجام از ایران خواسته «همکاری تمام و کمال» در این توافق را از سر بگیرد.«آنی کلیر لگند»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک نشست خبری آنلاین گفت: «ضروری و حیاتی است که ایران به فعالیت ‌های بی‌سابقه‌اش که ناقض توافق است پایان دهد و فوراً همکاری تمام و کمال را از سر بگیرد.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها