کد خبر: 636252
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با محمدتقی فاضل میبدی

حمله به مراجع بسیار مشکوک است/ رئیسی باید موضع بگیرد

محمدتقی فاضل میبدی گفت: حمله تندروها به مراجع کاملا مشکوک است و باید بررسی شود که آنها از کجا خط می‌گیرند.

حمله به مراجع بسیار مشکوک است/ رئیسی باید موضع بگیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: آیت‌الله صافی گلپایگانی اخیرا در دیدار با محمدباقر قالیباف از ضرورت تعامل با کشورهای مختلف و رفع تحریم‌ها سخن گفت و این سخن دلسوزانه او با هجمه کلامی و هتک حرمت نیروهای تندرو مواجه شد که متعاقبش بسیاری از جریان‌ها و شخصیت‌ها این بی‌احترامی را مصداق بارز توهین به مراجع عظام تقلید دانستند. حالا در این بین پرسش این است که تندروها در حمله به مراجع تقلید چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «متأسفانه یکی از گرفتاری‌هایی که در کشور ما وجود دارد، حضور جریانی تندرو در عالم سیاست است که در مقابل هرگونه سیاست معقولی می‌ایستند و سعی می‌کنند هر حرف مبتنی بر تعقل را به حاشیه ببرند. این تندروها در زمان امام حضور داشتند و همان موقع هم هر اقدام و رویکرد سازنده‌ای را تخریب می‌کردند و مشخص هم نیست از کجا تحریک می‌شوند. اینها همان‌هایی هستند که وقتی آقای لاریجانی در قم سخنرانی می‌کرد به او مهر پرتاب کردند و حالا هم به حضرت آیت‌الله صافی هجوم کلامی می‌آورند».

او ادامه داد: «تندروها می‌خواهند هیچ آرامشی در جامعه وجود نداشته باشد و به همین دلیل هیچ خط قرمزی را هم برای خود قائل نیستند و امروز می‌بینیم که به دلیل یک سخن متینی که آیت‌الله صافی داشته‌اند به او حمله می‌کنند. آیت‌الله صافی نکته‌ای عقلانی را از سر دلسوزی مطرح کرده‌اند و گفتند که برای رفع مشکلات کنونی کشور باید با دنیا مذاکره کرد و باید کاری کرد که تحریم‌ها برداشته شود زیرا ایشان مانند همه مردم درک کرده‌اند که تحریم‌ها تا چه میزان به کشور آسیب می‌زند».

او درباره هدف حمله تندروها به مراجع تقلید بیان کرد: «حمله تندروها به مراجع کاملا مشکوک است و باید بررسی شود که آنها از کجا خط می‌گیرند. البته حمله به مراجع برای اولین‌بار نیست که رخ می‌دهد و به یاد داریم که همین‌ها یک زمانی علیه آیت‌الله منتظری، زمانی دیگر علیه آیت‌الله صانعی و حتی در مقطعی علیه آیت‌الله جوادی آملی سخن می‌گفتند. آنها با هر حرکت معقولی در حوزه که به مذاقشان خوش نیاید، برخورد می‌کنند. سیاست آنها هیاهو و ایجاد جنجال است و اصلا نقد علمی و مباحثه را درک نمی‌کنند. اگر قرار به بحث علمی بود، خیلی هم خوب بود و همه از بحث و نظر استقبال می‌کنیم اما آنها که بحث و نظر را نمی‌خواهند و هدفشان برهم‌زدن هر گونه آرامشی در کشور است. ببنید که اقدام آنها در حمله به سفارت عربستان چه هزینه بالایی را به کشور تحمیل کرد؛ تا جایی که هنوز هم باید تلاش شود تا رابطه دو کشور ترمیم شود. من تردید ندارم پشت سر تندروها عده‌ای هستند که منافعشان در ناامنی کشور و وجود تنش و بحران در عالم سیاست است».

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: «یک اراده‌ پشت‌پرده‌ای وجود دارد که بحران‌های ایران حل نشود و فقط مربوط به امروز هم نیست. هم در زمان آقای هاشمی هم در دوران آقای خاتمی و هم در زمان آقای روحانی چنین نیروهای تندرویی وجود داشته‌اند. در دولت آقای احمدی‌نژاد هم حضور داشتند که دولت وقت با آنها همکاری می‌کرد. اکنون آقای رئیسی باید در برابر تندروها موضع بگیرد زیرا اگر موضعی قاطع اتخاذ نکند، یک روزی دامن خودش را می‌گیرد؛ به این معنی که اگر آقای رئیسی بخواهد در عالم سیاست بر اساس عقلانیت رفتار کند، حتما تندروها به او و دولتش هم حمله می‌کنند؛ پس لازم است آقای رئیسی تکلیف خود را در برابر این نیروها مشخص کند تا بتواند با خیال آسوده دولت و کشور را اداره کند»

او تصریح کرد: «من نمی‌خواهم جریان خاصی را متهم کنم که آنها پشت این تندروی‌ها هستند اما پر واضح است که جریان قدرتمندی این تندروی‌ها را هدایت می‌کند و با برنامه‌ریزی چنین اقداماتی را در دستور کار نیروهایش قرار می‌دهد. از یاد نمی‌بریم که یک زمانی همین نیروها آقای روحانی که رئیس‌جمهور این کشور را با ذکر استخر فرح در انتظارت، تهدید به قتل کردند. به نظرم نیروهای امنیتی باید این رویکردها را پیگیری کنند و به سرمنشأ آنها برسند».

فاضل میبدی در پایان در پاسخ به این پرسش که جریان غالب حوزه آیا با این تندروی‌ها مخالف است یا خیر، گفت: «جریان غالب حوزه به هیچ‌وجه با این تندروی‌ها موافق نیست. حوزویان از اساتید و بزرگان گرفته تا طلاب می‌خواهند حوزه مستقل باشد و نظرات علمی و به دور جنجال از حوزه بیرون بیاید».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها