کد خبر: 636307
تاریخ انتشار :

یک بام و دو هوای غرب در رابطه با ایران

تحریم جدید آمریکا علیه ایران برجام را به بایگانی می فرستد؟

پایگاه خبری آسوشیتد پرس در تحلیل خود از این گفت که تحریم مقامات ایران به بهانه فعالیت موشکی و پهپادی نشان می دهد که آمریکا قصد دارد فعالیت موشکی ایران را هم تحت توافق جدید قرار دهد.

تحریم جدید آمریکا علیه ایران برجام را به بایگانی می فرستد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه بسیاری منتظر آغاز دور جدید مذاکرات ایران و غرب درباره مساله هسته ای و احیاء برجام هستند، و بایدن نیز با سران کشورهای اروپایی دیداری مهم در رابطه با از سرگیری گفتگوها با ایران داشته، تحریم های جدید وضع شده علیه ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا همه چیز را به هم ریخته و گره کور رابطه ایران و غرب را کور تر از همیشه کرده است.

تحریمی که معادله را سخت تر کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد نام ۲ شرکت و ۴ شخص حقیقی ایرانی به فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری به شمار می‌رود، اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود در خصوص تحریم این ۲ شرکت و ۴ شهروند ایرانی مدعی شد که آنها نقش حیاتی در توسعه برنامه‌های پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس سپاه دارند.

بر اساس این بیانیه دو شرکت کیمیا پارت سیوان و اوج پرواز و ۴ شهروند ایرانی به نام‌های یوسف ابوطالبی، سعید آقاجانی، عبدالله محرابی و محمد ابراهیم زرگر تهرانی تحت تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.

هدف آمریکا از تحریم اخیر ایران چه بود؟

در پی این اتفاق، بسیاری از پایگاه‌های غربی و آمریکایی شروع به واکنش به این اتفاق کردند.

پایگاه خبری آسوشیتدپرس در تحلیل خود از این گفت که تحریم مقامات ایران به بهانه فعالیت موشکی و پهپادی نشان می دهد که آمریکا قصد دارد فعالیت موشکی ایران را هم تحت توافق جدید قرار دهد. این در حالی است که ایران بارها گفته که فعالیت موشکی قابل بحث و توافق نیست و ربطی به احیاء برجام ندارد.

آسوشیتد پرس به ملاقات اخیر بایدن با رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان (مکرون، مرکل و جانسون)  اشاره می کند و تاکید دارد که تحریم های اخیر می تواند این ملاقات را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک بدون اشاره به نقش خود در مشکلات کنونی اجرای این توافق ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: «ما عزم خود را برای اطمینان از اینکه ایران هرگز نتواند به توسعه سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن، بپردازد ابراز کردیم و نگرانی شدید و فزاینده خود را به اشتراک گذاشتیم،‌ این در حالی است که ایران مذاکرات بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را از ماه ژوئن متوقف کرده و گام‌های تحریک آمیز هسته‌ای نظیر تولید اورانیوم با درصد غنای بالا و اورانیوم فلزی غنی شده را شتاب بخشیده است».

مذاکرات ایران و غرب بر سر برجام و احیاء آن بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید و به قدرت رسیدن جو بایدن از سر گرفته شد اما با تغییر دولت ایران دچار وقفه گردید.

دولت آمریکا اعلام کرده که قصد بازگشت به برجام را (با ایجاد تغییراتی در مفاد) دارد اما ایران شرط پذیرش این امر را لغو همه تحریم‌ های ضد ایرانی و به خصوص دادن تضمین کتبی توسط مقامات آمریکا مبنی بر عدم تکرار نقض برجام و تعهد خود دانسته است.

از طرف دیگر، آن طور که آسوشیتد پرس و برخی از رسانه های دیگر غربی گفته اند، مقامات غرب و به خصوص آمریکا می ترسند این تاخیر در از سرگیری مذاکرات وین منجر به این گردد که ایران به طور کامل هسته ای شود و دست بالا را در مذاکرات داشته باشد، به همین دلیل مقامات آمریکا و اروپا در تلاشند که ایران هر چه زودتر به میز مذاکرات باز گردد.

یک بام و دو هوای غرب در ارتباط با مساله ایران

غرب علی رغم ظواهر امر، به شدت به دنبال تحریک ایران به بازگشت به برجام است. غرب از طرفی، ایران را مسئول بازگشت به مذاکرات می داند و تاکید دارد که در صورت توقف فعالیت هسته ای به برجام باز نمی گردند (اینجا و اینجا را بخوانید). از طرف دیگر، با اعمال تحریم های مختلف، به دنبال این است که ایران را از میز مذاکرات دور کند. این بازی یک بام و دو هوا احتمالا باعث به هم خوردن کامل تعامل هسته ای بین ایران و غرب شده و برجام را برای همیشه به بایگانی بفرستد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها