کد خبر: 636611
تاریخ انتشار :

پشت پرده حمله دزدان دریایی به نفتکش ایرانی

قایق های متعلق به دزدان دریایی پیش از ورود نفتکش ایرانی به تنگه باب المندب به آن حمله کردند اما با واکنش اسکورت ارتش ایران مواجه شده و متواری شدند.

پشت پرده حمله دزدان دریایی به نفتکش ایرانی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دو روز پیش، روابط عمومی ارتش اعلام کرد که ۴ فروند قایق مشکوک حامل ۴ تا ۶ نفر سرنشین مسلح قصد حمله و نزدیکی به نفتکش ایرانی در خلیج عدن را داشتند که با اقدام به موقع تیم‌های اسکورت مستقر در منطقه و تبادل آتش اخطار از موقعیت کشتی مذکور متواری شدند.

طبق اعلام رسانه ها، قایق های مهاجم متعلق به دزدان دریایی بودند که پیش از ورود نفتکش ایران به تنگه باب المندب به آن حمله کردند اما با واکنش اسکورت های ارتش جمهوری اسلامی ایران مواجه شده و متواری شدند.

این اقدام سریع ارتش برای چندمین بار بود که اتفاق افتاد. پیش از این، دزدان دریایی یک بار دیگر هم تلاش کرده بودند به نفتکش های ایرانی حمله کنند اما هر بار با واکنش سریع اسکورت های ارتش مواجه شدند.

بازتاب حادثه خلیج عدن در رسانه های خارجی

اتفاق دوشنبه در خلیج عدن در رسانه های خارجی مختلف بازتاب داشت. پایگاه های خبری و خبرگزاری های خارجی از جمله شینهوا چین، یو اس نیوز، العربیه، رویترز، بی بی سی، آناتولی ترکیه و حتی پایگاه صهیونیستی اورشلیم پست به پوشش این خبر پرداخته و آن را بازتاب دادند.

اورشلیم پست نوشت: تنگه باب المندب یکی از حیاتی ترین آبراه های جهان است. این آبراه که به سمت دریای سرخ جاری می شود، بر یکی از مهم ترین مسیرهای کشتیرانی جهانی تسلط دارد و گذرگاه های باریکش، آن را به نقطه اصلی برای حملات دزدان دریایی تبدیل می کند. همچنین این منطقه آبی به سواحل سومالی نزدیک است؛ جایی که بسیاری از دزدان دریایی را در خود پروش داده و به بهشت آنان تبدیل شده است.

دزدان دریایی چگونه یک کشتی را تصرف می کنند؟

دزدان دریایی معمولا نفتکش ها و کشتی های بزرگ را در این آبراه تنگ گیر می اندازند و سپس با قایق های موتوری تندرو خود، آن نفتکش را محاصره کرده و بعد از نزدیک شدن به آن، از طریق نردبان های مخصوصی که به دیواره کشتی وصل کرده اند، بالا رفته و کنترل کشتی را به دست می گیرند.

با این حال اسکورت مناسب کشتی های ایرانی توسط ارتش مانع از اجرای نقشه دزدان دریایی شد.

آیا اتفاق اخیر خلیج عدن به مساله ارسال سوخت به لبنان مرتبط است؟

نکته عجیب اینکه اورشلیم پست از اتفاقی که در خلیج عدن افتاده اظهار نارضایتی می کند و تاکید دارد که ایران با این اقدام، حضورش را در آب‌های منطقه گسترش داده است.

این پایگاه صهیونیستی همچنین به افزایش حضور نفتکش ها و کشتی های ایران در دریای سرخ اشاره دارد و تاکید می کند که ایران از طریق این دریا، نفت به لبنان می رساند.

این چیزی است که برخی رسانه های دیگر هم به آن اشاره دارند. پایگاه maritime executive  درتحلیلی به این موضوع پرداخت. نویسنده، افزایش حملات دزدان دریایی به نفتکش های ایرانی را مرتبط به ارسال سوخت به لبنان دانست. این ارتباط از این نظر معنی می یابد که اسرائیل نیز بر آن تاکید کرده و بارها نسبت به افزایش ارسال نفت به لبنان هشدار داده است. از این جهت بعید نیست فعالیت دزدان دریایی مربوط به اسرائیل و به تحریک آنان باشد.

  پایگاه maritime  executive همچنین درباره فعالیت دریایی ایران و حملات دزدان دریایی گفت: "دو هفته پیش هم ایران گزارش داد که قایق های کوچکی به دو نفتکش این کشور در خلیج عدن نزدیک شده اند. مجدداً یک ناوشکن ایرانی مستقر در منطقه با پنج قایق دزدان دریایی قبل از رسیدن به دو نفتکش درگیر شد و آنها را دور کرد."

دزدان دریایی قوی تر شده اند؟

پایگاه maritime executive در ادامه تاکید دارد که بی توجهی مقامات بین المللی به این حملات عجیب است. نویسنده تاکید دارد: "گزارش‌ های حملات اخیر در حالی منتشر می‌ شوند که سازمان بین‌المللی دریانوردی( ICC ) در گزارش 9 ماهه خود اعلام کرد که حملاتی مثل حملات اخیر در کل منطقه رخ نداده و تنها یک مورد در 2021 گزارش شده است... با این حال، آنچه مشخص است این است که دزدان دریایی سومالی همچنان از توانایی و ظرفیت انجام حملات در منطقه برخوردار هستند."

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها