کد خبر: 636694
تاریخ انتشار :

مشکل بایدن با مساله هسته ای ایران

آیا سرانجام ایران و آمریکا جنگ است؟

بیزینس اینسایدر معتقد است تنها یک راه برای حل بحران رابطه ایران و غرب و به خصوص برجام وجود دارد؛ دیپلماسی و مذاکره. دور شدن از این راه ممکن است منطقه را وارد جنگی کند که پایانش در دست هیچ کس نباشد.

آیا سرانجام ایران و آمریکا جنگ است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وضعیت منطقه با اتفاقات اخیر کاملا به هم ریخته و ملتهب شده است. در حالیکه بسیاری از رسانه ها در مورد آینده مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب (کشورهای 5+1) بدبین هستند و معتقدند بعید است این مذاکرات راه به جایی ببرد، درگیری دیروز نیروهای آمریکایی و سپاه پاسداران نیز باعث افزایش التهاب شده است (اینجا بخوانید).

اگرچه در درگیری دیروز آمریکایی ها شکست خورده و نتوانستند نفتکش ایرانی را به سرقت ببرند اما همین اقدام نشان می دهد که ممکن است این درگیری ها یا درگیری هایی شبیه به آن دوباره تکرار شود و بعید نیست این بار درگیری جدی تری در آب های منطقه رخ دهد.

فارغ از این مساله، امر مهم تر مذاکرات هسته ای است. اگرچه ایران گفته پایان نوامبر به میز مذاکره با غرب باز می گردد اما بسیاری معتقدند ممکن است این مهم رخ ندهد. آمریکایی ها تاکید دارند که ایران باید هرچه سریع تر به مذاکرات وین بازگردد اما مقامات ایران تاکید کرده اند که آمریکا که خود ناقض برجام بوده حق تعیین تکلیف در این قضیه را ندارد.

بایدن هیچ چاره ای جز دیپلماسی ندارد

پایگاه بیزینس اینسایدر در تحلیلی به این موضوع پرداخته است. نویسنده معتقد است وین، تنها راه برای بایدن و دولتش است تا مساله ایران را حل کند و اگر این مساله با دیپلماسی حل نشود ممکن است وضعیت منطقه بحرانی شود.

باربارا اسلاوین (Barbara Slavin)، تحلیلگر سیاسی و متخصص مسائل منطقه خاورمیانه و روابط ایران و غرب معتقد است که هنوز همه امیدها برای به سرانجام رسیدن مذاکرات از بین نرفته است. او می گوید که ممکن است با میانجی گری چین، و یا برداشتن تحریم ها توسط آمریکا یا تغییر زبان دیپلماسی این کشور در رابطه با جمهوری اسلامی ایران، بین ایران و آمریکا یک توافق جدید (هرچند کوتاه مدت) برقرار شود. این کارشناس معتقد است وضعیت اقتصادی ایران از یک طرف، و نداشتن نقشه و راهبرد جایگزین دیپلماسی توسط آمریکا از طرف دیگر، شاید دو طرف را مجاب کند که با یکدیگر توافق کنند.

اسلاوین معتقد است که بایدن برای حل مساله هسته ای ایران و توافق با این کشور هیچ طرح دومی ( plan B) ندارد و همین به او فشار می آورد که هر چه سریع تر از طریق دیپلماسی، رابطه خود را با ایران بهتر کند.

بحران نظامی، مسیری که منجر به یک فاجعه می شود

بیزینس اینسایدر معتقد است که مساله نظامی به هیچ وجه بحران موجود بین ایران و آمریکا را حل نمی کند. نویسنده این پایگاه معتقد است که اگر آمریکا نتواند از طریق دیپلماسی، مساله هسته ای ایران را حل کند ممکن است اسرائیل با ایران درگیر شود و این امر شاید منطقه را وارد یک جنگ بزرگ کند.

اسلاوین هم چنین نظری دارد. این کارشناس معتقد است ایران می داند بدون بمب اتم و سلاح هسته ای می تواند از تمامیت ارضی خود محافظت کند و به همین دلیل، هرگز سراغ ساخت سلاح هسته ای نرفته و نخواهد رفت؛ اما اگر اسرائیل یا آمریکا وارد جنگ مستقیم با ایران شوند، ممکن است ایران هم در سیاست تسلیحاتی خود تغییراتی داده و در این صورت وضعیت منطقه بدتر و بدتر شود. آمریکا می داند که قادر به ورود به جنگ در خاورمیانه نیست و به همین دلیل هرگز به فکر گزینه نظامی نمی افتد.

بنابراین، به نظر می رسد تنها یک راه برای حل بحران رابطه ایران و غرب و به خصوص برجام وجود دارد: دیپلماسی و مذاکره. دور شدن از این راه ممکن است منطقه را وارد جنگی کند که پایانش در دست هیچ کس  نباشد.

 گفتنی است گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری و نامه نیوز نیستند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها