کد خبر: 636778
تاریخ انتشار :

برجام احیاء نشده زیر تیغ مکانیسم ماشه

فلاحت پیشه هشدار داده که « اگر طرف آمریکایی برای استفاده از مکانیسم ماشه به برجام برگردد، خطرناک است».

برجام احیاء نشده زیر تیغ مکانیسم ماشه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز - مواضع و اخبار برجامی در روزهای گذشته سبب بیان نگرانی‌هایی شده است. از عدم توافق و عدم احیای برجام گرفته تا امکان فعال شدن مکانیسم ماشه با بازگشت آمریکایی‌ها به برجام!

بر اساس همین نگرانی‌ها امروز کانال تلگرامی اصلاح‌طلب «عصر ما» نوشته: «سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته : بنابر قانون صیانت از دستاوردهای هسته‌ای باید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌شد اما حجم ذخایر ۲۰ درصدی ایران به ۲۱۰ کیلو رسیده و ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد هم تولید شده که فقط کشورهای دارای سلاح اتمی توانش را دارند. این اعداد در حالی اعلام شد که طبق گزارش ماه شهریور آژانس ایران 84 کیلو اورانیوم ۲۰ درصدی و 10 کیلو اورانیوم 60 درصدی داشت. شاید برای همین اختلاف فاحش آمار بود که ساعاتی بعد گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت:«آژانس قادر نیست وظیفه‌اش در نظارت بر تاسیسات هسته‌ای ایران را به طور کامل انجام دهد».

فرانسه هم گفت مشغول رایزنی با متحدانش درباره چگونگی واکنش به عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به این ترتیب ایران در حالی 8 آذر به دور جدید مذاکرات احیای برجام بر می‌گردد که بسیاری از محدودیت‌ها تعیین شده در برجام عبور کرده. وضعیتی که برجام را حتی پیش از احیاء در مخاطره  فعال شدن«مکانیسم ماشه» قرار داده. 

فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم هم با این انتقاد از دولت که «هیچ دستاوردی نمی‌تواند این همه تاخیر را برای پایان دادن به تحریم ها علیه ایران توجیه کند و زمان به ضرر ایران در حال گذر است»، گفته: « اگر طرف آمریکایی برای استفاده از مکانیسم ماشه به برجام برگردد، خطرناک است».

بر اساس این مکانیسم تخلف از برجام می‌تواند در یک روند حداکثر 30 روزه پرونده هسته‌ای را به شورای امنیت برگرداند و نه تنها باعث بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شود بلکه اجازه اقدام نظامی را هم ایجاد کند. کاری که آمریکا در دولت ترامپ دنبالش بود و با مقاومت کشورهای اروپایی ممکن نشد. اما رویکرد تروئیکای اروپایی در وضعیت جدید مشخص نیست.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها