کد خبر: 636872
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جعفر قنادباشی

آمریکا به رفع تحریم‌ها بی‌تمایل نیست

جعفر قنادباشی گفت: اکنون موضع ایران مشخص است و نگرانی خاصی از سوی خودمان احساس نمی‌شود. ایران می‌گوید مذاکرات بر سر رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات است و هیچ موضوعی فرای این را نمی‌پذیرد.

آمریکا به رفع تحریم‌ها بی‌تمایل نیست
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: هشتم آذرماه برای شروع مذاکرات وین تعیین شده است و دیگر باید منتظر آغاز رسمی دور تازه مذاکرات برجامی باشیم. حالا در این بین این پرسش مطرح است که آیا غربی‌ها در چارچوب رفع تحریم‌ها و از سرگیری تعهداتشان سخن خواهند گفت یا باید منتظر طرح خواسته‌هایی تازه از سوی آنها باشیم؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «بسیار طبیعی است که که وقتی مذاکراتی متوقف می‌شود تا بخواهد دوباره شروع شود با موانعی مواجه می‌شود و روند ساده و سریعی را نخواهد داشت. غربی‌ها هم باتوجه به روحیه استعماری‌شان می‌خواهند به حداکثر خواسته‌هایشان دست یابند؛ به همین سطح مذاکرات را در حوزه مصادیق مورد گفت‌وگو بالا می‌برند».

او ادامه داد: «البته مقطع کنونی با گذشته یک فرق مهم دارد؛ آنکه اکنون دنیای غربی برخلاف گذشته در حالت ضعف قرار دارد و اگر هم خواسته‌های مضاعفی را مطرح می‌کنند با ناامیدی این کار را انجام می‌دهند و هیچ برگ برنده‌ای ندارند. آنها می‌خواستند با همین برجام در ایران براندازی به راه اندازند اما نه‌تنها چنین نشد که امروز بیش از گذشته اهل مقاومت شده است و دیگر به هیچ‌وجه عقب‌نشینی در دستور کار دولت ایران قرار نمی‌گیرد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «اکنون موضع ایران مشخص است و نگرانی خاصی از سوی خودمان احساس نمی‌شود. ایران می‌گوید مذاکرات بر سر رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات است و هیچ موضوعی فرای این را نمی‌پذیرد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکایی‌ها تمایل به رفع تحریم‌ها دارند یا خیر، اظهار کرد: «آمریکایی‌ها بر سر یک دوراهی مهمی قرار دارند و در آمریکا بر سر این موضوع اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. مقامات آمریکایی می‌دانند که تحریم ایران به مصحلت منافع ملی آمریکا نیست زیرا اینکه این کشور از همه دنیا خواسته‌ است که ایران را تحریم‌ کنید، هزینه‌بر است؛ بنابراین تمایل به رفع تحریم‌ها در مقامات آمریکایی وجود دارد اما لابی صهیونیست‌ها باعث می‌شود که طیف‌هایی در آمریکا سعی کنند تحریم ایران ادامه داشته باشد. آمریکا در مقطع کنونی به آرامی از مواضع صهیونیست‌ها دور می‌شود. حالا اینکه چه‌قدر واقعا این امکان وجود دارد که آمریکا مستقل رژیم صهیونیستی تصمیم بگیرد، بستگی به این دارد که بایدن و دموکرات‌ها چگونه عمل کنند اما حتما اگر دولت آمریکا در پی تحقق منافع ملی آمریکاست باید تحریم‌های ایران را بردارد».

قنادباشی در پایان درباره تأثیر اروپایی در مذاکرات پیش رو گفت: «اروپا منفعل است. قبلا این نگرانی خاصی از رفتارهای ترامپ در میان مقامات اروپایی وجود داشت که اکنون این نگرانی برای آنها رفع شده است اما آنها هم تحت تأثیر لابی صهیونیست‌ها و جریان ارتجاع موجود در خاورمیانه قرار دارند اما به‌طور کلی اروپایی‌ها تمایل دارند که به بازارهای ایران دسترسی داشته باشند. علاوه بر اینها اروپا در مقطع کنونی بسیار ضعیف‌تر از گذشته است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها