کد خبر: 637029
تاریخ انتشار :

مجلس هم علیه دولت سیزدهم معترض شد

پایان ماه عسل رئیسی و اصولگرایان ؟

دیروز دو نماینده از تریبون استفاده کرده و به رئیس دولت تاختند. اول یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همین تعبیر ماه‌عسل را درباره خود و وزرای رئیسی به کار برده است. فداحسین مالکی خطاب به رئیسی گفته سه ماه از شروع کار شما می‌گذرد و به نظر می‌رسد برخی از وزرا هنوز در ماه‌عسل انتصابات به سر می‌برند. او از رئیسی خواسته به دفتر بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری دستور دهد تا در مهلتی یک‌هفته‌ای ماجرای انتصابات فامیلی را پیگیری کنند.

پایان ماه عسل رئیسی و اصولگرایان ؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شرق نوشت: چرا کاری نمی‌کنید؟ این صدای برخی نمایندگان علیه رئیسی در روز‌های گذشته است. در روز‌های گذشته برای نخستین بار اعتراضاتی از سوی پارلمان همسو با دولت سیزدهم به جانب رئیسی روانه شده است.

هشدار‌هایی درباره سردی رابطه دولت و مجلسیان. شاید ماه‌عسل کم‌کم در حال به‌پایان‌رسیدن است. مشخص است که فشار‌های اقتصادی، صدای رأی‌دهندگان را درآورده و از نمایندگانشان مطالبه‌گری می‌کنند. آن‌ها هم از تریبون مجلس استفاده می‌کنند تا صدایشان به حوزه‌های انتخابیه‌شان برسد و بگویند ما از رئیس‌جمهوری خواستیم اگر نشد دیگر تقصیر ما نیست.

دیروز دو نماینده از تریبون استفاده کرده و به رئیس دولت تاختند. اول یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همین تعبیر ماه‌عسل را درباره خود و وزرای رئیسی به کار برده است. فداحسین مالکی خطاب به رئیسی گفته سه ماه از شروع کار شما می‌گذرد و به نظر می‌رسد برخی از وزرا هنوز در ماه‌عسل انتصابات به سر می‌برند. او از رئیسی خواسته به دفتر بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری دستور دهد تا در مهلتی یک‌هفته‌ای ماجرای انتصابات فامیلی را پیگیری کنند.

مالکی خطاب به رئیسی گفته که برای عملی‌شدن سخن‌تان مهلت یک‌هفته‌ای تعیین کرده و به دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری دستور دهید تا گزارش دقیقی از این موضوع تهیه کنند و افرادی که براساس نسبت‌های فامیلی سمت‌هایی را تصاحب کرده‌اند، برکنار شوند. او با بیان اینکه خبر‌های خوبی از تیم اقتصادی دولت به گوش نمی‌رسد، گفت: برخی اختلاف‌نظر‌ها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است. انتظار داریم شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی و هم‌گرایی دعوت کنید. نماینده مردم زاهدان با بیان این ادعا که رابطه دولت و مجلس به سردی می‌رود، گفته: علت اصلی این رابطه سرد عدم پاسخ‌گویی وزرا به نمایندگان ملت است، ادامه این روند به صلاح دو قوه نیست. لازم است رئیس دولت تذکر بدهد تا وزرا در ارتباط‌شان با نمایندگان تجدیدنظر کنند.

روز گذشته صباغیان، نماینده مردم مهریز و بافق هم خطاب به رئیسی گفت: جناب آقای رئیسی برای گرانی‌ها فکری کنید، جلوی گرانی‌ها را بگیرید، مردم روز‌های سختی را سپری می‌کنند. دیگر گوشت، میوه، ماشین و صاحب‌خانه‌شدن تقاضا‌های دست‌چندم است، امروز خرید یک قالب پنیر و یک شانه تخم‌مرغ برای مردم سخت شده است، گوشت قرمز نمی‌خواهند، گوشت مرغ هم نمی‌توانند بخرند. چه زمانی این مشکل را حل می‌کنید؟ به مشکل مردم برسید، مردم تحت فشار هستند. عده‌ای امروز سرشان را برای غذا داخل بشکه‌های آشغال می‌کنند، عده‌ای هم ۷۰۰ میلیون خرج گل عروسی‌شان می‌شود. این‌ها فاصله طبقاتی است، آقای رئیسی اقدام کنید.

مسیر قطار اقتصاد و گرانی چه زمانی تغییر خواهد کرد؟ آقای رئیسی پیشنهاد می‌دهم اگر نمی‌توانید قیمت‌ها را کاهش دهید، اگر نمی‌توانید حقوق بازنشستگان را اضافه کنید، اگر نمی‌توانید حقوق معلمان را افزایش دهید، اگر نمی‌توانید حقوق کارکنان مظلوم بعضی از وزارتخانه‌ها را اضافه کنید، حداقل برای شعار عدالتی که دادید، حقوق‌های نجومی را کاهش دهید، اینکه سخت نیست، بیش از چند هزار نفر هم نمی‌شوند. نماینده مردم بافق در ادامه گفته است: امروز بعضی طبق قانون ۱۷ برابر و به عبارتی ۲۱ برابر حداقل حقوق را می‌گیرند، یعنی بیش از ۴۰ و ۵۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند که باید حداقل باشد، ولی آن را ۱۰ برابر کنید، آقای رئیسی این کار را که می‌توانید انجام دهید.

حداقل انتظار مردم این است و در پی آن تسکین پیدا می‌کنند. فاصله وحشتناکی بین جامعه و قشر ضعیف که اکثریت را تشکیل می‌دهند و حداقل ایجاد می‌شود. او گفته آقای رئیسی بیاید، آقای روحانی بیاید، هر کسی که بیاید تا زمانی که ربا در جامعه است، حکم اسلام اجرا نمی‌شود و نمی‌توان فاصله طبقاتی را از بین برد. امروز ربا و سود بانکی در حال نابودکردن جامعه ماست، واحد‌های تولیدی را ورشکسته می‌کند. مردم را بیچاره می‌کند و زندانی می‌کند، این را باید شما حل کنید. نام ما هم ام‌القرای اسلام است. این‌ها حرف است و شعار. اگر می‌خواهید اصلاح شود باید عملی کنید.

سه روز پیش هم محمود احمدی‌بیغش به لغزش‌های بیانی و تپق‌های رئیسی در سخنانش که تواتر و دفعات آن رو به افزایش است، ایراد گرفت. او در بخشی از نطق خود خطاب به سیدابراهیم رئیسی اظهار کرد: وجود ضعف شدید در ادبیات گفتمانی شما در عرصه‌های مختلف قابل توجیه نبوده و دستاویز قرارگرفتن این ادبیات در شبکه‌های متعدد اجتماعی و رسانه‌های داخلی و خارجی، زیبنده کشور نیست. مگر در کشور قحط‌الرجال علمی و سیاسی داریم که چهار نفر از استادان دانشگاهی کشور پیدا نمی‌شوند چند خط بنویسند و به شما بدهند تا این‌قدر شاهد گفتمان ضعیف و بحث‌برانگیز غیرعلمی و غیراستنادی نباشیم؟ بیغش همچنین در سخنان خود، پدیده «مقدادیسم» در دولت رئیسی را با پدیده «آشناییسم» در دولت روحانی قیاس کرد.

منبع: روزنامه شرق

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها