کد خبر: 637057
تاریخ انتشار :

درخواست آذربایجان برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان

فارس/ وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز (دوشنبه هشتم نوامبر) به مناسبت «روز پیروزی در جنگ قره باغ» که یک تعطیلی رسمی در این کشور است، اعلام کرد باکو آماده عادی‌سازی روابط با ایروان است و اجرای توافق سه‌جانبه قره‌باغ را مهم می‌داند.

درخواست آذربایجان برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش خبرگزاری «تاس» این وزارتخانه در بیانیه‌ای افزود: اساس چشم‌انداز بلندمدت (جمهوری) آذربایجان تضمین صلح پایدار، توسعه و پیشرفت است. در پی حذف عامل اشغال اراضی (جمهوری) آذربایجان، آماده عادی‌سازی روابط با ارمنستان بر اساس پایبندی دقیق به اصول حقوق بین‌الملل به ویژه حاکمیت، تمامیت ارضی و نقض‌ناپذیری مرزها هستیم.
باکو در ادامه اعلام کرد: به منظور تضمین صلح و ثبات منطقه در آینده، در این مرحله اجرای کامل مفاد بیانیه‌های سه‌جانبه که در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ توسط رهبران (جمهوری) آذربایجان، ارمنستان و روسیه امضا شد، مهم است. (جمهوری) آذربایجان انتظار دارد که ارمنستان به گام‌هایش در این راستا پاسخ مناسب بدهد.
خبرگزاری «آناتولی» ترکیه هم در همین خصوص گزارش داد جمهوری آذربایجان امروز از مردم قفقاز جنوبی خواست تا واقعیت‌های جدید را بپذیرند و بر تمایل خود برای عادی‌سازی روابط با ارمنستان بر اساس پایبندی دقیق به اصول حقوق بین‌الملل به‌ویژه حاکمیت، تمامیت ارضی و نقض‌ناپذیری مرزهای بین‌المللی تاکید کرد.
طبق این گزارش، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای رسمی به مناسبت اولین سالگرد «روز پیروزی» در جنگ  ۴۴ روزه با ارمنستان برای آزادسازی «قره‌باغ علیا» اعلام کرد: ارمنستان باید بین همکاری منطقه‌ای و ادعاهای غیرقانونی و بی‌اساس ارضی علیه همسایگان خود یکی را انتخاب کند.
این وزارتخانه افزود اهداف بلندمدت باکو برقراری صلح پایدار، توسعه و پیشرفت است و از جامعه بین‌المللی می خواهد که نقش سازنده‌ای در متقاعد کردن ارمنستان در این خصوص که هیچ جایگزینی برای صلح وجود ندارد، ایفا کند.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد: تلاش‌ها برای حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از بازپسگیری (مناطق خارج شده از اشغال) و تسلیح (با این هدف) در ارمنستان باید متوقف شود.
اتهام‌زنی باکو در خصوص ادعاهای ارضی در حالی است که خود با حمایت آنکارا بر ایجاد کریدوری میان نخجوان و جمهوری آذربایجان از طریق استان «سیونیک» ارمنستان اصرار دارد که آن را منطبق بر بند ۹ توافقنامه نهم نوامبر ۲۰۲۰ می‌داند. در حالی که در این بند بدون مشخص شدن زمان یا مکان، تنها بر خطوط مواصلاتی بین جمهوری آذربایجان و نخجوان تاکید شده است.
رؤسای‌‌جمهوری ترکیه و جمهوری آذربایجان در ادامه ادعاهای خود در ماه‌های اخیر، اخیراً در جریان دومین بازدید اردوغان از مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در قره‌باغ کوهستانی، ادعاها درباره این کریدور ادعایی را با بکار بردن اصطلاح «زنگه‌زور غربی» تکرار کردند.
توافق نُه بندی آتش‌بس قره‌باغ که سال گذشته به جنگ خونین ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، مفاد روشنی دارد که این دو کشور به همراه روسیه آن را در نوامبر ۲۰۲۰ پذیرفتند و طرف آذربایجانی از طریق این توافق توانست کنترل بخش زیادی از مناطق اشغالی خود را از ارمنستان پس بگیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها