کد خبر: 637346
تاریخ انتشار :

باقری کنی تشریح کرد؛ آخرین موضع ایران درباره مذاکرات برجامی

علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که یکی از اهداف مذاکره دستیابی به ضمانتی برای عدم نقض مجدد یک توافق بین المللی است.

باقری کنی تشریح کرد؛ آخرین موضع ایران درباره مذاکرات برجامی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که یکی از اهداف مذاکره دستیابی به ضمانتی برای عدم نقض مجدد یک توافق بین المللی است.

 باقری که به عنوان مذاکره کننده ارشد ایران برای زمینه سازی ادامه مذاکرات وین به اروپا سفر کرده، گفت: یکی از موضوعات در دستور کار گفت وگوها این است تا به تضمین‌هایی دست بیابیم که از تکرار مجدد نقض فاحش یک توافق بین المللی جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به تبعات خروج واشنگتن از برجام خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها با نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و تحمیل تحریم علیه ایران صرفا به جمهوری اسلامی خسارت وارد نکرده بلکه به کشورهای دیگر عضو برجام خسارت وارد کردند زیرا آنان تعاملات اقتصادی با ایران داشتند. آمریکایی‌ها همین طور به کشورهای دیگری که با ایران تعاملات اقتصادی داشتند یا می‌خواستند داشته باشند نیز خسارت وارد کردند. همچنین خسارت به یک توافق بین‌المللی وارد شده چون هر توافق بین المللی یک هویت حقوق بین المللی دارد.

معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس‌تی‌وی، تکرار کرد که هدف اصلی این گفت وگو ها از نظر جمهوری اسلامی ایران لغو تحریم‌های غیرقانونی است که توسط دولت ایالات متحده به واسطه نقض فاحش توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ملت ایران اعمال شده است. ما مذاکرات هسته‌ای را در سال ۲۰۱۵ به اتمام رساندیم که نتیجه آن توافق برجام بود آمریکایی ها با خروج شان از برجام هم توافق و هم قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کردند و در پی آن تحریم های گذشته و هم تحریم های جدید را اعمال کردند.

وی تاکید کرد: بازگشت آمریکا از این تحریم‌ها هدف اصلی مذاکرات آینده است. اقدامات هسته‌ای ایران در پاسخ به اقدامات آمریکا برای تحریم غیرقانونی علیه ایران و در چارچوب توافق برجام بود. اقدام آمریکا خلاف حقوق بین الملل و خلاف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بود ولی اقدام ایران بر اساس متن برجام بوده لذا ابتدا باید در مورد لغو تحریم‌های غیرقانونی تصمیم گرفته شود.

باقری در مورد مذاکرات خود با مقامات تروئیکای اروپایی، اظهار داشت: گفت‌وگوهای خیلی خوبی با مقامات سیاسی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در سه روز گذشته داشتم. گفت و گوها در عین حالی که صریح و جدی بود ولی سازنده و رو به جلو بود. ما نگاه خودمان را به طور خیلی صریح و شفاف در مورد چارچوب های لازم در گفت وگوهای پیش رو با آنها گفتیم و نگاهمان را به اشتراک گذاشتیم و انتظاراتمان را از گفت‌وگوهای آینده به آنها اعلام کردیم.

دیپلمات ارشد ایرانی که اکنون در لندن به سر می‌برد، گفت: امروز با چند تن از مقامات وزارت خارجه انگلیس دیدار داشتم که در مورد روابط دوجانبه با انگلیس، درباره موضوعات منطقه‌ای و همینطور در مورد مذاکرات آینده گفت و گوهای تفصیلی داشتیم. ارزیابی من در واقع از این گفت‌وگوها مثبت است اما به این معنی نیست که با هم اختلاف نداشتیم یا نداریم ولی در خیلی از موضوعات نیز با یکدیگر همسویی و همگرایی داشتیم و نکته مهم این بود که در یک نشست رو در رو دیدگاه‌های طرفین با صراحت بیان شد. فکر می کنم مدت زیادی می‌گذرد که مقام‌های وزارت خارجه دو کشور گفت و گوهای جامع اینگونه را با هم نداشتند.

وی اضافه کرد: سابقه روابط ایران و انگلیس یک سابقه پر از فراز و نشیب است اما یک پیوستگی دارد. این روابط نشان دهنده اراده دو طرف است که با هم روابط جدی و موثر داشته باشند.

معاون سیاسی دستگاه دیپلماسی کشور در مورد سیاست منطقه‌ای ایران نیز بیان کرد: نگاه ما همواره یک نگاه ثبات ساز در منطقه بوده و همواره از بازیگران که همین رویکرد ثبات ساز و امنیت را داشتند هم حمایت کردیم و هم با آنها همکاری کردیم. ما نگاهمان این است که هرگاه بیگانگان به نوعی وارد منطقه شوند یا در منطقه نفوذ کنند به جهت اینکه منافع و سیاست‌های خودشان را دنبال می‌کنند ورود و حضور آنها بر خلاف امنیت و ثبات منطقه خواهد بود. کشورهای منطقه حتی اگر با هم اختلاف داشته باشند صلاحیت گفت‌وگو با همدیگر را دارند که اختلافاتشان را با یکدیگر حل کنند.

با توجه به اینکه امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا پیروزی دانیل اورتگا در انتخابات ریاست جمهوری نیکاراگوئه را تبریک گفته، باقری در پاسخ به اینکه همکاری ایران با کشورهای ضد امپریالیستی به چه صورت است، گفت: آنچه برای جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی مهم است تعامل با بازیگرانی است که بتوانند در حوزه و منطقه‌ خود امنیت و ثبات را در آنجا برقرار کنند و در واقع این بازیگران برخاسته از رای و نگاه مردم شان باشند. ما اعتقاد داریم که دموکراسی و امنیت و ثبات با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.

او در خصوص نقش سیاست‌های ایران در صحنه بین المللی به پرس‌تی‌وی گفت: تهران به عنوان یک بازیگر مستقل که همواره در پی امنیت سازی و ثبات در منطقه بوده این نگاه را دارد که بتواند حقوق و منافع مردمش را در عرصه‌های مختلف تامین و از آن صیانت کند همواره در طول دوره‌های گذشته هم ثابت کردیم که تامین حقوق مردم ما و تامین منافع ملی ما همواره در جهت ثبات و امنیت منطقه بوده است. ایران همواره یک بازیگر مسئول در صحنه بین‌المللی بوده حتی وقتی که برخی بازیگران دیگر مسئولیت‌های خود را انجام دادند ولی ایران هیچگاه خود را از مسئولیت‌های بین المللی رها نکرد و فکر می‌کنم یک بازیگر مسئول در صحنه بین المللی یک طرفه قابل اعتماد و اتکا برای بازیگران دیگر است و این مبنا می‌تواند برای یک روابط پایدار شکل دهد.

باقری در پایان با تاکید بر حمایت از کشورهای منطقه بیان کرد: ایران همواره نگاه ایجابی و مثبت به پدیده ها دارد و در رویارویی‌های منطقه ای و بین المللی در جبهه خیر است. ما در منطقه در عراق و سوریه در مقابل تروریست ها و در کنار مردم و دولت قانونی این کشورها بودیم و هستیم. ما در فلسطین در کنار مردم فلسطین و مقابل اشغالگران و در یمن در کنار مردم مظلوم یمن و مقابل متجاوزین هستیم و همین نگاه است که می‌تواند امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها