کد خبر: 637514
تاریخ انتشار :

دبیر کل سابق سازمان معلمان کشور:

مسعود فیاضی مناسب مدیریت مدرسه هم نیست/ یک آشنا پیدا کردند و گفتند او را وزیر کنیم

زندیه معتقد است که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هیچگونه سابقه مدیریتی ندارد و انتخاب او ناشی از عدم درک مسئولان از اهمیت وزارت خانه مهم و آموزش و پرورش است.

مسعود فیاضی مناسب مدیریت مدرسه هم نیست/ یک آشنا پیدا کردند و گفتند او را وزیر کنیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در آخرین روز‌های مهلت سه ماهه دولت برای اعلام وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس؛ ابراهیم رئیسی، مسعود فیاضی برادر داماد زاکانی شهردار تهران را به عنوان وزیر پیشنهادی این وزارت خانه به مجلس معرفی کرد تا موج انتقادات به انتصابات فامیلی در دولت سیزدهم همچنان ادامه داشته باشد.

انتخاب پیشین ابراهیم رئیسی برای سمت وزارت آموزش و پرورش فردی با نام باغگلی بود، کسی که آنقدر بی تجربه بود که به گفته برخی حتی یک استاندار را هم تابه حال از نزدیک ندیده بود، این انتخاب آنقدر بد بود که مجلس همسو با دولت هم آن را رد کرد.

حالا مسعود فیاضی قرار است برای دریافت رای اعتماد برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس برود، اگر نگاهی به روزمه این فرد بیاندازید، متوجه می‌شوید جدا از اینکه او مدرک مرتبطی با این حوزه ندارد تاکنون هیچ تجربه مدیریتی را نیز در کارنامه خود ندارد و تا پیش از این هم در مجلس به عنوان معاون مطالعات فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس مشغول به کار بوده.

وزارت آموزش و پرورش در همه جای دنیا یکی از مهمترین وزارت خانه‌هایی است که همواره افراد متخصص در آن مشغول به کار هستند، زیرا علاوه بر اینکه با درصد بالایی از مردم جامعه ارتباط دارد، توسعه و زیرساخت نیروی انسانی یک کشور نیز از همین وزارت خانه شروع می‌شود. حالا اما انتخاب های رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش نشان می دهد نه تنها این وزارت خانه اهمیتی برای دولت سیزدهم ندارد بلکه مسئولان برنامه‌ای نیز برای این وزارت خانه ندارند.

حیدر زندیه دبیر کل سابق سازمان معلمان کشور، به رویداد‌۲۴ می‌گوید: این انتخاب نشان می‌دهد که این وزارت خانه برای آقایان اهمیتی ندارد، من نمی‌گویم که سایر وزاری انتخاب شده این دولت کفایت لازم را دارند اما این انتخاب واقعا عجیب بود.

وی با بیان اینکه رئیسی در مظان اتهام برای انتصابات فامیلی و انتخاب نزدیکان احمدی نژاد در دولت سیزدهم قرار دارد، ادامه داد: اگر وزارت خارجه و یا وزارت کشور بود، چون برایشان اهمیت دارد سریعا وزیر را انتخاب می‌کردند، اما همین که می‌گذارند در آخرین روز‌های سه ماه تعیین شده مهلت انتخاب وزیر، وزیر آموزش و پرورش را معرفی می‌کنند نشان می‌دهد که این وزارت خانه و افراد درگیر با آن، برایشان اهمیتی ندارد. البته این موضوع خاص این دولت هم نیست، همواره به این وزارت خانه بی توجهی شده است و متاسفانه این وزارت خانه را به چشم یک مصرف کننده بزرگ می‌بینند نه وزارت خانه‌ای که مهمترین پایه‌های توسعه را در کشور بنا می‌کند.

معرفی بی تجربه‌ترین فرد برای وزارت آموزش و پرورش

زندیه با بیان اینکه اخیرا سرپرست وزارت خانه آموزش و پرورش اعلام کرده است که در دوران کرونا بیش از ۹۰۰ هزار نفر از دانش آموزان ترک تحصیل کرده‌اند، تصریح کرد: این واقعا نکته و موضوع مهمی است. چگونه این همه دانش آموز ترک تحصیل کرده اند و شما به راحتی از کنار آن عبور می‌کنید؟ چگونه با این وجود باز هم وزیر را تا این اندازه دیر به مجلس معرفی می‌کنید. آثار و تبعات این ترک تحصیل‌ها را چندوقت بعد با گسترش جرم و جنایت شاهد خواهیم بود. در این شرایط حساس که باید این مشکل بچه‌ها حل شود و به مدرسه برگردند، نه تنها وزیر را دیر معرفی می‌کنند بلکه بی تجربه‌ترین فرد هم معرفی می‌شود؛ نمی‌توانیم بگوییم چون تبلت نداریم پس بچه‌ها به مدرسه نمی‌روند و ما هم نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. پس وظیفه حاکمیت چیست؟ چگونه از کنار این بلایی که بر سر خانواده‌ها و بچه‌ها آمده است به راحتی عبور می‌کنید.

وی با اشاره به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ادامه داد: فیاضی سابقه مدیریت عالی ندارد، این آقا فردا روزی قرار است در مهمترین جلسه یعنی هئیت دولت بنشیند و نظر بدهد، او باید حداقل مدیر کل یک شهرستان بوده باشد که بعد بخواهد یک دفعه به عنوان وزیر شروع به کار کند. یک همچین فردی را حتی مدیر مدرسه هم نمی‌گذاریم چه رسد به وزیر.

زندیه معتقد است که این انتخاب‌ها توهین به مردم است، زیرا وزارت آموزش و پرورش با درصد بالایی از جامعه در ارتباط است، ۱۳ میلیون دانش آموز به همراه خانواده‌های آنان و کارکنان و کارمندان این حوزه، دربرگیرندگی این وزارت خانه با جامعه را نشان می‌دهد. واقعا جدا از اینکه این وزارت خانه برایشان اهمیتی ندارد، درکی هم از آن ندارند. به طور دم دستی فردی را پیدا کردند و گفتند او را وزیر کنیم.

وی با با اشاره به اینکه نگاه توسعه‌ای به این وزارت خانه وجود ندارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش دو فقر اساسی و بزرگ دارد. فقر اول بی عدالتی است که متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از افراد از امکانات کامل برخوردار هستند، امکانات آموزشی و معلم خصوصی، دو تا فقر داره اساسی، فقر بی عدالتی و یک عده از امنکانات کامل برخوردار هستند، امکانات آموزشی، معلم خصوصی، مدارس خاص، دسته بندی‌های خاص را در اختیار دارند و برخی دیگر هم در حاشیه‌های شهر و شهر‌های حاشیه‌های به معنای واقعی کلمه رها شده اند و از امکانات حداقلی هم برخوردار نیستند و چه کسی به داد این افراد می‌رسد؟

این افراد حتی نمی‌دانند طرح رتبه بندی معلمان یعنی چه؟

زندیه ادامه داد: ما کمبود معلم داریم و با توجه به اینکه امسال بخشی دیگر از معلمان بازنشسته می‌شوند، کمبود معلم بیشتر می‌شود و این کمبود خودش را در مدارس دولتی نشان می‌دهد. همین بازنشسته شدن معلمین که کمبود معلم را به دنبال خواهد داشت، موضوع مهمی برای انتخاب سریع وزیری کارآمد و با کفایت و تجربه نیست؟ این فقر وزارت خانه را نابود می‌کند. دومین فقر هم فقر کیفیت است. وزارت خانه ما به سمت بی کیفیتی می‌رود و متاسفانه کیفیت در آن مرده است. باید این معضلات را بپذیریم و در گام بعدی به سمت حل آن‌ها برویم. یا به طور مثال همین طرح رتبه بندی معلمین! خب زمانی که شما چیزی از آن ندانید طبیعتا به آن فکر هم نمی‌کنید، بسیاری از این افراد حتی نمی‌دانند طرح رتبه بندی معلمان یعنی چه؟

این معلم بازنشسته با بیان اینکه وزیر معرفی شده هیچ گونه سابقه‌ای ندارد، تصریح کرد: من زیاد با مرتبط نبودن مدرک کاری ندارم. چون ممکن است فردی مدرک مرتبط نداشته باشد، ولی مثلا ۲۰ سال در یک حوزه کار کند، طبیعی است که دیگر تجربه این فرد اهمیت دارد نه مدرک او. به طور مثال آقای فانی که وزیر آموزش و پرورش شد با اینکه مدرک مرتبط نداشت هیچ کس چنین بحثی را پیش نکشید، زیرا آقای فانی از ابتدا در مجموعه وزارت خانه بودند و تجربه بالایی داشتند. طبیعی است که اگر مدرک تناسب داشته باشد بهتر است، اما اگر نبود هم مشکلی نیست. مهم تجربه و مدیریت است. زمانی که مثلا یک وزیر نیرو کارش تمام می‌شود هیچ وقت بعد از وزارت به زیر مجموعه‌های خود نمی‌رود که کار کند، اما یک وزیر آموزش و پرورش وقتی دوران وزارتش تمام می‌شود به مدرسه برمی‌گردد، این جایگاه مدرسه و معلمی اهمیت آن را نشان می‌دهد.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها