کد خبر: 637544
تاریخ انتشار :

حمایت همه جانبه روسیه از ایران + جزئیات

فارس/ مدیرکل «روزوبرون‌اکسپورت» صادرکننده تسلیحات روسیه روز یکشنبه گفت مسکو ضمن رعایت دقیق قوانین بین‌المللی و قوانین هر دو کشور به همکاری‌های نظامی-فنی با ایران ادامه خواهد داد.

حمایت همه جانبه روسیه از ایران + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«الکساندر میخیِف» در نمایشگاه هوایی دبی ۲۰۲۱ در امارات به خبرنگاران گفت: با توجه به چشم‌انداز همکاری‌های نظامی-فنی با ایران، پاسخ به این نکته ضروری است که تحت هر شرایطی همکاری‌ها با رعایت دقیق موازین قانونی دو کشور، تعهدات بین‌المللی طرف‌ها و موازین قوانین بین‌الملل حفظ خواهد شد.

به گزارش «اسپوتنیک»، طبق برجام، محدودیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ لغو شد. 

در نوامبر ۲۰۱۵، روسیه قرارداد فروش چهار واحد سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ با ایران را تمدید کرد و در سال ۲۰۱۶ این تجهیزات ارسال شد. قرارداد مشابهی در سال ۲۰۰۷ امضا شد، اما در سال ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت انتقال تسلیحات به ایران، مسدود شد.

به گفته «دمیتری شوگایف» مدیر سرویس فدرال همکاری‌های فنی-نظامی روسیه، مسکو و تهران توافق‌نامه‌های دیگری را نیز امضا کردند که با تحریم‌های سازمان ملل مغایرتی نداشت، مانند خرید تجهیزات رادیویی. 

در اواخر ماه اوت، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران به اسپوتنیک گفت که دو کشور در حال مذاکره در مورد طیف وسیعی از محصولات نظامی با توجه به لغو محدودیت تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران هستند.

پیش‌تر هم دمیتری شوگایف گفته بود مسکو چشم‌انداز همکاری نظامی و فنی با تهران دارد و جمهوری اسلامی به تهیه انواع سلاح‌های روسی علاقه‌مند است.

وی در توضیح سخنان خود اظهار داشت: ما روابط دیرینه با ایران داریم. در حال اجرای تعهدات قراردادی هستیم. چشم‌اندازهایی [در خصوص همکاری‌های نظامی و فنی] وجود دارد. تهران به انواع مختلف [تسلیحات روسی] علاقه‌مند است.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر ۲۰۲۰ گفته بود ایران و روسیه با پایان محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، چشم‌اندزهای خوبی برای توسعه همکاری‌های نظامی و فنی دارند.

جلالی اظهار داشت: «تردیدی نیست که در این شرایط همکاری ما با روسیه در زمینه نظامی و فنی در حال توسعه خواهد بود. پیش شرط‌هایی برای این امر وجود دارد. ما مذاکرات زیادی با شرکای روسی در این مورد انجام داده‌ایم. با رفع محدودیت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم همکاری کنیم و قراردادهایی را که داریم اجرا کنیم. من چشم انداز خوبی برای همکاری بین کشورهایمان در این زمینه می‌بینم.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها