کد خبر: 637616
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با یوسفیان ملا

علی لاریجانی یک جا صلاحیت دارد و یک جا نه؟

اعتماد رهبری به علی لاریجانی و عضویت او در شورای انقلاب فرهنگی موجب طرح سوالاتی شده است، مثلا «اگر بپرسند چطوری میشه که علی لاریجانی برای کار اجرایی صلاحیت ندارد اما برای قانون گذاری در سیاست‌های کلان فرهنگی صلاحیت دارد، چه جوابی دهیم؟!»

علی لاریجانی یک جا صلاحیت دارد و یک جا نه؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – انتصاب اعضای شورای انقلاب فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری و قرار دادن علی لاریجانی در آن جایگاه یک بار دیگر بحث‌ها درباره این چهره سیاسی اصولگرا را سر زبان انداخت.  اعتماد دوباره رهبری به لاریجانی در واقع موجب شده که برخی از خود بپرسند با وجود این اعتماد، دلیل آن رد صلاحیت چه بود؟  مثلا محسن مهدیان، فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا در صفحه توییتر خود نوشته بود «اگر بپرسند چطوری میشه که علی لاریجانی برای کار اجرایی صلاحیت ندارد اما برای قانون گذاری در سیاست‌های کلان فرهنگی صلاحیت دارد، چه جوابی دهیم؟! ایجاد شفافیت در عملکرد شورای محترم نگهبان یک ضرورت است. کمتریش قضاوت افکار عمومی و اقناع سازی است».

برخی دیگر از سیاسیون اما این سوالات را وارد ندانسته و معتقدند که دو موضوع را باید از هم جدا کرد. مثلا عزت الله یوسفیان ملا، فعال سیاسی اصولگرا و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی در گفت‌وگو با «نامه نیوز» در این باره گفت: «خود شورای محترم نگهبان بارها گفته که رد صلاحیت از سوی ما مانع از قرار گرفتن در سایر مشاغل و جایگاه‌ها نیست. در این مورد نیز عدم احراز صلاحیت صورت گرفت. به نظر من واقعا باید بین عدم احراز صلاحیت و رد صلاحیت فرق گذاشت. در آن برهه آقایان شرایط را برای حضور آقای لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری فراهم ندیدند».

وی افزود: «رهبری هم صراحتا فرمود که رد صلاحیت در شورای نگهبان مانع احراز سایر سمت‌های اجرایی برای افراد نیست. در این مورد نیز عملا ثابت شد».

این نماینده پیشین مجلس گفت: «دقت کنید که برای برخی پست‌ها شرایطی مثل شرایط سنی وجود دارد. مثلا برای نمایندگی مجلس 75 سال سن است و ممکن است که یک نفر با 76 سال سن رد صلاحیت شود. قطعا این به معنی صلاحیت نداشتن او برای قرار گرفتن در جایگاه‌های دیگر نیست. این موضوع بارها توضیح داده شده است».

یوسفیان ملا در پاسخ به اینکه آیا با توجه به سخنان رهبری در جریان انتخابات اخیر درباره ظلم شدن به برخی کاندیداها و تصمیم اخیر ایشان این تصور ایجاد نمی‌شود که شورای نگهبان در این باره سخت گیری زیادی کرده و یا اینکه نیاز به اصلاح ساختاری در این شورا است؟ گفت: «نه من این تعبیر را ندارم. به هرحال آنها در پاسخ به آن سخن رهبری گفتند که ما مخاطب نیستیم. بنابراین نباید این دو موضوع را به هم ربط داد. به خصوص که در همان مقطع هم آقای لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری بودند. مشاور رهبری هم کمتر از شورای انقلاب فرهنگی نیست. یا همان وقت هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند. آن هم جایگاه کمی نبود. همان وقت هم وظیفه پیگیری قرارداد همکاری ایران و چین را داشتند. در مجموع به نظرم نباید این انتصاب و سخنان قبلی آقا را در منافات با هم دید».

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها