کد خبر: 637670
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با داریوش قنبری

مردم درباره ردصلاحیت لاریجانی قانع نشدند

داریوش قنبری گفت: به نظرم مهم‌تر از تغییر رویکرد شورای نگهبان، بحث عملکرد نهایی است که به شورای نگهبان اطلاعات می‌دهند.

مردم درباره ردصلاحیت لاریجانی قانع نشدند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: علی لاریجانی به تازگی با حکم رهبر انقلاب به عضویت در شورای انقلاب فرهنگی درآمد تا شاید با این مسئولیت تازه او بتوان بازهم برای او چشم‌اندازی در عالم سیاست مشاده کرد.

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در این سال‌ها عده‌ای همه تلاش خود را به کار گرفتند تا آقای لاریجانی از عرصه سیاست حذف شود، با او بسیار تقابل شد و در نهاست هم دیدیم که صلاحیتش در انتخابات تأیید نشد. طیف‌هایی از اصولگرایی با آقای لاریجانی زوایه‌های مهمی دارند و از هیچ تلاشی برای تخریب او فروگذار نکردند و این تخریب‌ها به پیش از ردصلاحیت او مربوط می‌شود. شورای نگهبان هم در کمال ناباوری او را ردصلاحیت کرد و رهبر انقلاب هم گفتند که به برخی افراد اجحاف شد و خواستند که جبران شود و می‌شد برداشت کرد که در نظر رهبر انقلاب مصداق فردی که تحت احجاف قرار گرفته، آقای لاریجانی است».

او ادامه داد: «علاوه بر آقای لاریجانی، ردصلاحیت آقای جهانگیری هم خیلی عجیب بود زیرا او معاون اول دولت بود و در عین حال چهارسال قبل هم تأییدصلاحیت شده بود و این دو ردصلاحیت به هیچ‌وجه از سوی افکار عمومی مورد پذیرش قرار نگرفت».

این فعال سیاسی ادامه داد: «انتصاب آقای لاریجانی به عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رهبر انقلاب نشان داد که آقای لاریجانی همچنان مورد اعتماد رهبری است؛ هرچند پیش از نیز او مشاور مقام معظم رهبری بود اما با این حکم تازه اعتماد رهبری به آقای لاریجانی دو چندان نشان داده شد».

او درباره رویکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها اظهار کرد: «مشخص نیست که شورای نگهبان بنای تغییر روش در بررسی صلاحیت‌ها دارد یا خیر اما به هر حال این شیوه برای مردم سؤالات متعددی را ایجاد می‌کند و این شرایط خوب نیست».

او مطرح کرد: «به نظرم مهم‌تر ازتغییر رویکرد شورای نگهبان، بحث عملکرد نهایی است که به شورای نگهبان اطلاعات می‌دهند. شورای نگهبان بر اساس اطلاعات دریافتی از کانال‌های خاص خود تصمیم‌گیری می‌کند و باید مشخص شود که چه‌قدر اطلاعات این نهادها درست است».

قنبری در پایان گفت: «امروز بیش از همیشه نیاز داریم که معیارهای تأیید و ردصلاحیت به روشنی مشخص شوند؛ اینکه چه فردی رجل سیاسی محسوب می‌شود؟ باید مشخص شود که دقیقا ویژگی‌های رجل سیاسی چیست و چه عواملی باعث ردصلاحیت افراد می‌شود؟ به نظر می‌رسد که نیاز به یک تعریف جامع از رجل سیاسی داریم؛ از سوی دیگر حداقل به فردی که ردصلاحیت می‌شود، دلایل ردصلاحیتش داده شود و او در صورت تمایل بتواند آنها را منتشر کند تا مردم بدانند برای چه ردصلاحیت شده است».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها