کد خبر: 637675
تاریخ انتشار :

اظهارات رئیسی در جلسه دفاع از فیاضی؛ از شرایط اقتصادی تا پاسخ به شائبه انتصابات فامیلی

آخرین خبر/ رئیس جمهور با حضور در مجلس به دفاع از وزیر پیشنهادی پرداخت.

اظهارات رئیسی در جلسه دفاع از فیاضی؛ از شرایط اقتصادی تا پاسخ به شائبه انتصابات فامیلی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهمترین بخش اظهارات رئیسی در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به شرح زیر است:

* امروز بعد از 83 روز از آغاز دولت، به حل مشکلات امیدوارترم.

* جلوه هایی از گشایش ها وجود دارد.

* امروز با تزریق 100 میلیون دز تزریق واکسن، گام خوبی برای درمان کرونا انجام شد.

* شرایط واکسن نسبت به قبل متفاوت شده است.

* تعامل با شرق و غرب در دولت سیزدهم از انفعال خارج شده و فعال شده است.

* با گام هایی که همین روزها برداشته شده خیلی نگرانی ها مانند منابع و کالاهای اساسی برداشته شده است.

* در بسیاری از استان ها زمین برای ساخت مسکن مشخص شده است.

* حقوق و دستمزد از ابتدای دولت در زمان خود بدون استقراض پرداخت شد.

* قرار ما این است با فعل ماضی با مردم صحبت کنیم.

* بگوئیم این کارها «انجام شده است» نه اینکه «باید بشود».

* طی 83 روز اول دولت به یک سوم استان های کشور رفته ام.

* برادر مجاهدم آقای قالیباف جلسه مشترک دولت و مجلس در دو هفته بعد را برنامه ریزی کنند.

* مردم باید حس کنند آنچه دولت گفته انجام داده است.

* سفرهای استانی علی رغم حرف هایی که گوشه و کنار می زنند برای من مغتنم است.

* در دوره دوم سفرها پی گیر مصوبات هستیم.

* معیشت و منزلت معلمان در دستور کار مجلس و دولت است.

* امیدواریم طرح رتبه بندی معلمان به نتیجه برسد.

* محور انتخاب وزیر، شایستگی است، نه قرابت نه رقاقت و نه فشار رسانه ای.

* بعد از 10 سال شورای عالی آموزش و پرورش را تشکیل دادیم و من هم شرکت کردم.

* معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در زمان خود انجام شد.

*  دولت سیزدهم را با دولت های سه دهه در زمینه انتصاب های فامیلی مقایسه کنید.

* با 20 گزینه در زمینه انتخاب وزیر آموزش و پرورش صحبت کردیم.

* شرط شایستگی در تمام طول خدمت مدیران دولت سیزدهم باید دوام داشته باشد.

* با بررسی هایی که در کارگروه ها انجام شد دکتر فیاضی از کسانی بود که در مصاحبه های مختلف کار گروه ها از جایگاه ممتازی برخوردار شد.

* خود من هم با آقای فیاضی مصاحبه کردم.

* دوستان مورد اعتمادی در این حوزه با آقای فیاضی مصاحبه کردند و ایشان را برای این مسئولیت فرد صالحی دانستند.

*توصیه افراد به هیچ عنوان تاثیر گذار نیست.

* آنچه مهم است برای خودم حجت الهی است.

* تا خودم حجت نداشته باشم اگر همه هم جمع بشوند من اقدامی نمیکنم.

* باید شایستگی ها احراز شده باشد. 

* انتظارات از دولت سیزدهم بالاست، چون می گویند دولت و مجلس هماهنگ است و درست هم می گویند.

* فیاضی 25 پژوهش قابل قبول دارد.

* سند تحول دولت سیزدهم آماده شده و در اختیار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

* وزیر پیشنهادی شناخت و برنامه دارد، فیاضی تحول گراست.

* فیاضی کلاس و مدرسه و معلم را می شناسد.

* او با فرآیند محتوای درسی آشناست.

* فیاضی طراح برخی آموزش های مجازی است.

* شناخت فیاضی از آموزش و پروش از 20 نفر دیگر کمتر نبوده است.

* امروز مسئله را نباید در یک بخش و فرد دید، مسئله اصلی امیدوار کردن مردم در عمل است.

* حاج قاسم الگوی «ما می توانیم» است.

* در هر حوزه ای با اخلاص و تدبیر وارد شویم حتما نتیجه می گیریم.

*  با تعامل مجلس، ساختار بودجه را اصلاح می کنیم.

* بازار باید آرامش داشته باشد، کارهایی آغاز شده و برخی اقدامات به زودی انجام می شود.

* امیدوارم تا پایان سال به تمام استان ها سفر کنم.

مشروح اظهارات رئیس جمهور به نقل از خانه ملت را در ادامه بخوانید:

ابراهیم رئیسی در نشست علنی امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: 83 روز قبل در مجلس شورای اسلامی و از همین تریبون در محضر نمایندگان ملت برای رأی اعتماد به کابینه مسائلی را مطرح کردم و با امید به اینکه کشور با تلاش دولت و همکاری مجلس بتواند از مشکلات عبور کند و امروز بعد از 83 روز از اعتماد نمایندگان بیش از هر زمان دیگری امیدوارترم.

وی افزود: امروز به حل مشکلات، باز شدن گره ها با دعای خیر مردم، خانواده شهدا، رهنمودهای رهبری و در جهت رفع دغدغه های ملت و نمایندگان، امیدوارم و احساس می کنم، بارقه هایی از گشایش وجود دارد، همانطور که در مسیر واکسیناسیون در مسیر تأمین 100 میلیون دز واکسن گام برداشتیم و با تامین داروهای مورد نیاز شرایط متفاوتی نسبت به قبل رقم خورد، می توانیم به حل مشکلات امیدوار باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: قبل از تشکیل دولت سیزدهم، سخن از کیفیت پرداخت حقوق و چگونگی آن برای کارمندان بود که از کدام منبع باید انجام شود و نگرانی هایی برای آن وجود داشت، اما امروز با گذشت 83 روز، بدون استقراض از منابع، حقوق و دستمزدها در زمان خود پرداخت شد و فروش نفت در شرایط مساعدی قرار دارد و آنچه که از پرداخت ها دولت باید انجام دهد، انجام شد.

وی با اشاره به وضعیت فروش نفت در گذشته گفت: موضوع فروش نفت و افزایش درآمدهای نفتی با موفقیت انجام شده و دنبال می شود و همینطور افزایش منابع مالی و ارزی و ریالی بحمدالله صورت می گیرد و اینها پشتوانه هایی است که می شود گام های خوبی برای مسائل اقتصادی کشور باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: نمایندگان توجه کنند، من سربسته عرض می کنم با اقداماتی که همین روزها صورت گرفت، ما نسبت به منابع مان و تامین کالاهای اساسی بسیاری از نگرانی ها را مرتفع کردیم و نگرانی های گذشته را نداریم و به شما نمایندگان ملت عرض می کنم بحمدالله در مورد کالاهای اساسی نگران ذخایر نیستیم.

رئیس جمهور افزود: موضوع ایجاد مسکن و اشتغال کلید خورده است، قانونی که شما برای تشکیل شورای عالی مسکن تصویب کردید، در همین روزهای ابتدایی تشکیل شده و تقسیم کار شد و کلید زده شد، در بسیاری از شهرستان ها تامین زمین و پیگیری در حال انجام است. در موضوع اشتغال، شورای عالی اشتغال تشکیل شده و تقسیم کار صورت گرفته است و برنامه مشخصی برای آن تدوین شده و در مسیر اجرا قرار گرفته است.

وی افزود: نسبت به فعال کردن تعامل بین المللی به ویژه با اولویت دیپلماسی با همسایگان کار دنبال می شود به نحوی که وضعیت و شرایط کاملا نشان می دهد امروز مسئله تعامل بین المللی با شرق و غرب فرق نمی کند و تمام کشورهایی که بخواهند با جمهوری اسلامی ایران روابطی براساس تعامل طرفین و حفظ احترام به جمهوری اسلامی ایران، عزت، حکمت و مصلحت داشته باشند، از حالت انفعال خارج و به حالت فعال بازگشته است.

رئیسی تاکید کرد: برخی از مسائلی که دغدغه نمایندگان بود به ویژه در بعضی مناطق مانند خوزستان، موضوع هفت تپه که من در دولت گذشته در جایگاه رئیس قوه قضائیه چندین بار با دولتمردان پیرامون این موضوع صحبت کردم که مسئله حل شود و آنها گفتند با کدام بودجه و امکانات؟ مگر ممکن است؟ اما در این مدت شاهد بودید که این مسئله را خداوند تفضل کرد در مدت کوتاهی حل شد. مسئله عدم پرداخت حقوق کارگران و معوقات آنها، سامانی پیدا کرد و موضوعات از این دست پیش روی دولت بود.

وی تصریح کرد: بسیاری از مواردی که امروز در دست اقدام است و گزارشات آن خدمت نمایندگان باید ارائه شود و مردم هم از آن مطلع باشند، منتهی قرارمان آن است با فعل ماضی با مردم سخن بگوییم نه با فعل مضارع، بگوییم کارهایی که شده است نه کارهایی که می شود، چرا که برنامه هایی که می شود؛ بسیار است و ارتباط با نمایندگان را به این میزان کافی نمی دانیم، بهتر می دانیم نمایندگان بیشتر در جریان مسائل قرار گیرد، کما اینکه به دوستان و همکاران در دولت نیز گفته ام.

رئیس جمهور دولت سیزدهم یادآور شد: البته ما نشست های صبح پنجشنبه با نمایندگان را داریم و با نمایندگان استان ها می نشینیم و دغدغه هایی را که مطرح می کنند، بررسی می شود، ضمن اینکه در این جلسات به هیچ عنوان ندیدیم که نمایندگان کلمه ای نسبت به خودشان و مسائل شخصی مطرح کنند و آنچه مطرح شده فقط دغدغه های مردم و مشکلات حوزه انتخابیه بوده و در آنجا سازوکارهایی نیز جهت تحقق آنها فراهم می شود.

وی افزود: در جلسات استانی که قریب به یک سوم استان های کشور را در این 83 روز به آنها سفر کرده ام، قبل از اینکه تریبون در اختیار وزرا قرار گیرد، در اختیار نمایندگان منطقه است تا سخنان مردم را مطرح کنند، اما من این را کافی نمی دانم و به نظر می رسد که لازم است نشستی با نمایندگان داشته باشیم و خودم نیز در خدمت آنها باشم، بنابراین هفته بعد از هفته آینده که ظاهرا برنامه سرکشی به حوزه انتخابیه دارند، جلسه ای در اسرع وقت با حضور برادر مجاهدم آقای دکتر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی و حضور وزرا نشست دولت و مجلس داشته باشیم.

رئیسی خاطرنشان کرد: در این جلسه مسائلی که احیاناً نتوانسته اند در نشست های استانی مطرح کنند، بررسی می شود و ما باید به صورت متناوب این نشست ها را داشته باشیم که امروز پیشرفت کشور نیازمند همکاری، همراهی و همدلی بین دولت و مجلس است و همه مسائل اینگونه پیش خواهد رفت.

وی افزود: مردم عزیزمان؛ بدانید اگر کاری در این کشور پیش می رود با کمک همگان است، اگر امروز امیدواری پیدا کرده ایم، امیدواری مردم به مجلس و دولت، دولتمردان و همه مسئولان باید روز به روز افزوده شود و در بین مردم عینیت یابد که آنچه خواستند، محقق شده و این عمل در گرو همکاری و همراهی همه بخش ها به ویژه دولت و مجلس است و این را به عنوان نشست مستمر بین دولت و مجلس باید دنبال کرد که دغدغه نمایندگان مجلس درخصوص حوزه های انتخابیه و مسائل مردم و اگر احیاناً پیشنهاداتی برای دولت دارند، دنبال شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: سفر به استان ها برای من بسیار مغتنم است، علی رغم همه حرف هایی که بعضاً در گوشه و کنار زده می شود، مغتنم از این حیث که اول کار دولت ما در جریان نه فقط در سطح ملی بلکه 6 روز در سطح ملی و حداقل یک روز برای استان ها باید گذاشت که ما از نزدیک با مسائل پروژه های نیمه تمام و مشکلات مردم در مناطق مختلف بیشتر آشنا شویم. مدیران ما حس بیشتری پیدا کنند و کار را با حساسیت بیشتری پیگیری کنند که ان شالله اگر عمری باقی بود در دور دوم سفرها پیگیری آنچه گفته شد و آنچه تصویب شد خواهیم بود تا بتواند به مرحله اجرا برسد.

وی در رابطه با موضوع معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من ابتدا عرض کنم چون برخی از نمایندگان در فرمایشاتشان در رسانه ها در رابطه با زمان معرفی وزیر پیشنهادی مطرح کردند باید به این نکته اشاره کنم که ما اول مهر را داشتیم و باید آغاز کار مدارس در سال 1400 و 1401 را داشته باشیم، از طرف دیگر مسئله تعطیلی مدارس که مدت طولانی بود، باید برنامه ریزی جامعی می شد، سپس باید آموزش مجازی و حضوری تثبیت می شد که این کار انجام شد.

رئیسی افزود: از همین تریبون قول دادم که شورای عالی آموزش و پرورش را اهمیت داده و در آن شرکت خواهم کرد. بعد از 10 سال اولین جلسه این شورا را تشکیل دادیم و با حضور مدیران آموزش و پرورش، مسائل اصلی را مرور کردیم. همچنین ستاد اجرای سند تحول در دولت با مدیریت معاون اول تشکیل شد، چون وزیر آموزش و پرورش مدیریت این وزارتخانه را برعهده دارد اما در برخی از مواد این سند، تمام دستگاه های دولتی باید کمک کنند تا تحقق یابد، لذا نیازمند است یک سهم بیشتری از همکاری با وزارتخانه داشته باشد، بنابراین در این جلسه مطرح شد تا بتوانیم به شورای عالی و آموزش و پرورش کمک کنیم.

وی تاکید کرد: موضوع رتبه بندی معلمان که دغدغه بحق عزیزان معلم بود با همکاری مجلس در این مدت دنبال شد که امیدواریم به نتیجه قطعی هم برسد که ما هم ارتقای منزلت، شأن و جایگاه و کیفیت کار آنها و هم معیشتشان را دنبال کنیم، بنابراین حتما در دستور کار دولت و مجلس بوده و دنبال می شود.

رئیس جمهور یادآور شد: اقداماتی که باید در این مدت انجام شود که جا دارد من صمیمانه از خانواده آموزش و پرورش و از همه خانواده های کشور تشکر کنم برای بازگشایی مدارس و همکاری که با ما دراین زمینه داشتند. همچنین با مسئله واکسیناسیون شرایط به نحوی فراهم شد که بتوان مدارس و دانشگاه ها را و مراکز علمی و کسب و کارها را فعال کرد و بعد از 83 روز کار دولت، فضا در حال عادی شدن است که هم رونق کسب و کارها و هم مسئله بازگشایی مراکز علمی و فرهنگی، اگر رعایت ها بیشتر شود، این فعالیت ها برتر و بیشتر خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها